Gå til innhold

Hjelp! Mønsterstrikk....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg driver å strikker et trekantsjal i mohair, med pinne nr 15. Sjalet skal være veldig løsmasket, med noen slags knopper på, som lages ved å strikke flere masker i en maske, men her er det noe jeg ikke får til..uhuu..

Det står som følger (på dansk):

"4m i samme m: strik en rett i masken forfra, 1vr i masken bakfra.." Hva menes med 1 vr i masken bakfra??

jeg har strikket vanlig rett og vrangt i masken, men knoppen blir ikke som den skal.

takker og bukker for svar, etter timer med frustrasjon og tenners gnissel :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:klemmer: Er det noen som kan hjelpe? Kom an strikkedamer ;)
Gjest Gjest_ann_*
Skrevet

det skal være 4 masker i samme maske, så det vil si at du må strikke 1 r 1vr bak i masken 1r 1vr bak i masken, alt sammen i samme maske. jeg forstår at vr = vrang. men hvis det ikke stemmer kan vr bety vridd? Men uansett må de strikkes bak i masken og ikke foran slik som du gjør med den rette masken

Skrevet
Jeg driver å strikker et trekantsjal i mohair, med pinne nr 15. Sjalet skal være veldig løsmasket, med noen slags knopper på, som lages ved å strikke flere masker i en maske, men her er det noe jeg ikke får til..uhuu..

Det står som følger (på dansk):

"4m i samme m: strik en rett i masken forfra, 1vr i masken bakfra.." Hva menes med 1 vr i masken bakfra??

jeg har strikket vanlig rett og vrangt i masken, men knoppen blir ikke som den skal.

takker og bukker for svar, etter timer med frustrasjon og tenners gnissel :)

Kan prøve å formulere meg forklarede her, men si fra om du ikke forstår så kan jeg prøve andre ord.

str 1 r forfra på vanlig måte, la masken fortsatt være igjen på venstre pinne, sett høyre pinne bak tråden, stikk den gjennom masken du strikket rett i underfra og opp i bakre maskeledd, hent tråden og "dra med deg masken nedover" med undersiden mener jeg den siden som er nærmest neste maske på venstre pinne.

Knotete forklart, men prøv deg fram og spør igjen om du trenger. Lykke til med sjalet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...