Gå til innhold

Hundebur i bil


Leo

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe hundebur til bruk i bil og selv om jeg nå har lett og søkt etter alle kunstens regler, blir jeg egentlig ikke helt klok på dette. Selvfølgelig er kun det beste godt nok ;) og jeg har derfor kikket på både Variocage og Herkules. Herkulesburet er en foreløpig favoritt fordi det er minst og derfor passer best til min hund.

Så langt er alt vel. Det spørsmålet egentlig dreier seg om er at når buret skal brukes i en bil av

denne typen, så må det nødvendigvis monteres sideveis med åpningen mot den bakerste døren for at det skal være mulig å få hunden ut og inn. Vil da buret fremdeles ha en funksjon eller bør vi velge en annen løsning? Slik jeg ser det er risikoen for at buret trykkes sammen i en påkjørsel bakfra veldig liten i denne bilen. (I så fall er det snakk om en kollisjon av et kaliber hvor det skal mye til at det går særlig bra uansett). Slik jeg ser det er risikoen størst ved en påkjørsel fra siden og da vil jo buret stå riktig vei i forhold til smellen når det er plassert sidelengs. Buret skal selvfølgelig ikke brukes bare av hensyn til hunden. Det skal også sikre de i forsetet mot å bli truffet av en hund under en kollisjon. Jeg skylder vel også å gjøre oppmerksom på at bilen ikke har montert baksete, så buret vil bli festet i de punktene som er avsatt til dette.

Synes dette er litt vanskelig, så hvis noen kloke hoder har noen innspill så er jeg takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags bil har du? Et lurt tips er uansett å få noen til å sveise et bur på mål. Jeg vet ikke hvor mye det vil koste, men jeg vet at det ikke er dyrt. Min svigerfar har sveiset bur tilpasset hans stasjonsvogn. Og jeg har sett vanlig personbil med tilpasset, hjemmesveiset bur i baksetet. Så hvis du kjenner noen dyktige hobbymekanikere, så hør med de om bur i bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt inn en link i innlegget som viser et bildet av en tilsvarende bil som den buret skal brukes i ;).

En sveisekyndig hobbymekaniker har jeg for så vidt i huset, MEN jeg har liten tro at han, eller noen andre av den sorten, greier å sveise et bur som a) kontrollert gir etter for belastningen som oppstår ved en kollisjon og b) som ikke har skjøter etc. som kan bli rene dødsfeller for både folk og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønderbur lager bur etter ønske...tror det var det de kaller seg iallefall :)

Aluconsult lager vel også etter mål. Poenget må vel være å få et bur som passer denne type bil, og hunden. Hercules og variocage er vel typiske bagasjeromsbur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sveisekyndig hobbymekaniker har jeg for så vidt i huset, MEN jeg har liten tro at han, eller noen andre av den sorten, greier å sveise et bur som a) kontrollert gir etter for belastningen som oppstår ved en kollisjon og b) som ikke har skjøter etc. som kan bli rene dødsfeller for både folk og dyr.

Kanskje det gjelder deg, men min svigerfar har såpass lang fartstid og bygget blant andre kjøreskolesykler at jeg vet at de burene han lager er sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det gjelder deg, men min svigerfar har såpass lang fartstid og bygget blant andre kjøreskolesykler at jeg vet at de burene han lager er sikre.

Ja ok, men med mindre han kan snakke med Leo og lage et bur til henne var vel dette unødvendig opplysning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hercules og variocage er vel typiske bagasjeromsbur.

Ja, det er akkurat det! Nå er det jo i og for seg snakk om et bagasjerom siden det ikke er baksete der, men spørsmålet er jo mer om det har voldsomt mye å si at buret plasseres feil vei. Det jeg mener er at stasjonsvogner med bagasjerom jo også like gjerne kan bli påkjørt fra siden, skrått bakfra osv.

Kanskje det gjelder deg, men min svigerfar har såpass lang fartstid og bygget blant andre kjøreskolesykler at jeg vet at de burene han lager er sikre.

Det er ikke kompetansen det står på ;)! Det er mer troen på egen evne til å bygge et kollisjonssikkert hundebur uten å ha mulighet til å teste det. Du kan jo heller ikke vite at de burene svigerfaren din bygger er sikre så lenge de ikke er testet i mange forskjellige ulykkessituasjoner!

Det jeg er mest skeptisk til ved de fleste av burene er at de er laget av eller har elementer av netting. Dette vil jo, og spesielt kanskje for en relativt liten hund, fint kunne fungere som en effektiv "eggdeler" ved en kollisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tenkte jeg kunne svare meg selv, siden andre kanskje kunne være interessert i det samme.

Har undersøkt dette og svaret jeg har fått er at det ikke har noen stor betydning om buret plasseres på tvers, så lenge det står noenlunde rett og er skikkelig festet. Buret er bygget for å ta av for støt fra alle sider. (Og selv om dette ikke skulle stemme, så er det uansett det minst dårlige alternativet jeg har klart å finne).

Vil også råde folk til å undersøke pris for det er store variasjoner viser det seg! Jeg har nå kjøpt den minste utgaven fra Herkules til 2.700 kroner inkl. frakt. Det dyreste tilbudet jeg har fått på nøyaktig samme bur, var på nærmere 5.000!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert bilsele til hund? Kjøpte det til min( før jeg smadret bilen i en elg og vi ble nødt til å kjøpe ny bil) Nå har vi stasjonsvogn og kjøper ikke et bur før vi får råd til et stort nok "Herkulesbur" som kommer til å ta opp absolutt hele bagasjerommet. (Har en stor valp på rundt 85 cm i mankehøyde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert bilsele til hund?

De fleste bilseler til hund finnes ikke kollisjonssikre, og er kun for å holde bikkja på plass under normal kjøring. Bruker en selv, fordi bikkja mi har burskrekk, men er veldig klar over at det ikke har noe med sikkerhet å gjøre, og er ikke fornøyd med løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert bilsele til hund? Kjøpte det til min( før jeg smadret bilen i en elg og vi ble nødt til å kjøpe ny bil) Nå har vi stasjonsvogn og kjøper ikke et bur før vi får råd til et stort nok "Herkulesbur" som kommer til å ta opp absolutt hele bagasjerommet. (Har en stor valp på rundt 85 cm i mankehøyde)

Ja, forsøkte det til min nå avdøde hund og vi hadde kjørt i ca. 30 km. før han hadde funnet ut av at aksjonsradiusen ikke var så verst likevel hvis man bare beveget seg sakte nok og han endte opp hengende mellom for- og baksetet viklet inn i sikkerhetsselen. Hunden vi får nå (Samme rase som den gamle) er dessuten ikke tung nok til at beltestrammere etc. vil fungere ved en ulykke.

Jeg har også smadret bilen pga. en elg og hadde jeg hatt min hund i sele den gangen, ville det sannsynligvis ha drept meg også. Med en stor tung, hund i sele i baksetet kunne det i hvert fall ha gått bra med meg, så i ditt tilfelle er det ikke noe helt dumt alternativ og utvilsomt mye bedre enn ingenting.

Mitt inntrykk er at det er enkelt å finne gode, men dog dyre, alternativer for store og bittesmå hunder, mens mindre hunder, på 10 - 20 kg. utgjør et slags "tomrom" i markedet. Unntaket er Herkulesburet jeg har kjøpt og muligens størrelsen over.

Etter nevnte ulykke er jeg så vidt bevisst på dette at sikring av hund i bil står veldig høyt på listen over ting det skal brukes penger på. Der hvor jeg kjøpte buret, var forresten ikke de store Herkulesburene så veldig mye dyrere enn de små.

Nå mener jeg da altså ikke at alle trenger å bli like opptatt av dette som meg (Les; sprø!)som da altså har kjøpt og montert et dyrt transportbur i bilen to uker før valpen skal hentes! :ler:

Det var spørsmålet mitt som var sært, ikke svaret ditt som dårlig absinthia! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bilseler til hund finnes ikke kollisjonssikre, og er kun for å holde bikkja på plass under normal kjøring. Bruker en selv, fordi bikkja mi har burskrekk, men er veldig klar over at det ikke har noe med sikkerhet å gjøre, og er ikke fornøyd med løsningen.

Fant en artikkel om dette i min jakt på bur og skal se om jeg finner igjen den. Husker jeg ikke feil består problemet i at selv om selen i seg selv holder, så er det bare ett festepunkt i hundens kropp. Hunden, må som nevnt, også ha en viss tyngde for at det den er festet i, altså bilens sikkerhetssele, skal fungere.

Mange av de burene som selges om "bilbur" er "skranglekasser" som fungerer som "eggdelere" ved en kollisjon. Nå er det riktignok bedre å få hunden presentert i biter enn som hel ved en slik anledning, men ulykker er gjerne traumatiske nok som de er i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...