Gå til innhold

Utenlandske reiseforsikringer

Fremhevede innlegg

Skrevet
Årsaken til at de er billigere er at de dekker mindre.

Prisen for 6 måneders reise er fra 68 pund til 228 pund. Den billigste dekker ikke tapt baggasje.

Jeg har brukt reiseforsikring flere ganger. Og flest ganger pga forsinket baggasje, deretter tyveri til slutt legebesøk.

Jeg har også jobbet med skadeoppgjør på reiseforsikring. Og de fleste sakene gjelder forsinkelse, tapt bagasje, tyveri og legebesøk.

Reiser man på en 6 måneders backpacker tur er sjansene tilstede for at alle de tingene kan inntreffe. For meg er det derfor viktig at all bagasjen min er dekket - og jeg pleier å ha med meg mer enn verdier for 1000 pund. (som er standard hos den ene det er linket til).

Men de til tusenlappen dekker da både tapt bagasje, tyveri, forsinkelse osv. Når det gjelder 1000 pund så er det nok for meg, det er ikke noen stor risiko, det viktigste er tross alt at sykehus og ambulansefly blir dekket i rikt monn, siden det er dette som virkelig blir dyrt!

Her er en annen til under tusenlappen og den har 1500 pund for tapt bagasje i tillegg til alt det andre. Så det finnes helt sikkert mange som dekker bagasje for sikkert 2000 pund eller mer også for rundt tusenlappen. Jeg bare så på et par stk. som eksempel.

http://insurance.essentialtravel.co.uk/

Hvorfor skal vi i Norge betale så mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Til info så får du helårs reiseforsikring for reiser inntil 3 mnds varighet til 850 hos Chartis

Står at det bare er 60 dager der! Til 649 kr!

Skrevet
Men de til tusenlappen dekker da både tapt bagasje, tyveri, forsinkelse osv. Når det gjelder 1000 pund så er det nok for meg, det er ikke noen stor risiko, det viktigste er tross alt at sykehus og ambulansefly blir dekket i rikt monn, siden det er dette som virkelig blir dyrt!

Her er en annen til under tusenlappen og den har 1500 pund for tapt bagasje i tillegg til alt det andre. Så det finnes helt sikkert mange som dekker bagasje for sikkert 2000 pund eller mer også for rundt tusenlappen. Jeg bare så på et par stk. som eksempel.

http://insurance.essentialtravel.co.uk/

Hvorfor skal vi i Norge betale så mye?

Hvis du ikke trenger større dekning så er det jo helt greit. Men min erfaring fra skadeoppgjør tilsier at folk har med seg mer. Og mange blir veldig skuffet (og sinte!) når de oppdager at forsikringssummen de har valgt (eller glemt å sjekke) ikke dekker alt de har tapt.

Du kan utvide den til å gjelde for 3 måneder og da koster det 850,-.

Gjest Gjest_Live_*
Skrevet

Etter at du har fått den prisen velger du: Velg flere fordeler.

Og da kan du velge om du vil ha totalt 70, 80 eller 90 dagers varighet på reisene. Velger du 90 dager koster helårsforsikringen din 843,70! Da er du forsikret i et helt år for alle reiser du er på i løpet av året. Og reisene kan ha varighet inntil 90 dager!

Skrevet
Dette er en forsikring for studenter i USA! Både amerikanske og utenlandsek.

Nei!

The Atlas Travel plan provides both US Citizens and non-US Citizens with international travel medical insurance coverage while traveling, studying or living around the world outside of your home country. Coverage can be purchased from a minimum of 5 days up to 12 months - with renewal available up to 3 years in total.

The plan also provides a range of high quality travel insurance benefits that are designed to offer coverage in the event of an unexpected accident or injury when you are abroad.

Highlights of the Atlas Travel Medical plan include:

- Up to $1 Million in Coverage

- Hospitalization/ Doctors Visits

- Prescription Medication

- Evacuation/ Repatriation

- Optional Hazardous Sports Rider

- Lost Luggage

- Trip Interuption

- Online Instant Application

- Plan Management Online

- and much more.....

Skrevet
Sjekket denne:

https://server.internationalstudentnetwork....vel-medical.php

Tror dere denne kan være grei?

Den kan ihvertfall nordmenn også få. Temmelig mye billigere da?

Dette er en forsikring for studenter i USA! Både amerikanske og utenlandsek.

...også er det en gjest som svarer "nei" til det Live skriver.

Vel, siden det linkes til er InternationalStudentInsurance.com - så da vil jeg tro at det har en viss betydning at du er student for å få de prisene som står på siden. Dette er hva de opplyser selv:

"International Student Insurance is a specialized insurance agency selling health and travel insurance to students from around the world."

Skrevet
Etter at du har fått den prisen velger du: Velg flere fordeler.

Og da kan du velge om du vil ha totalt 70, 80 eller 90 dagers varighet på reisene. Velger du 90 dager koster helårsforsikringen din 843,70! Da er du forsikret i et helt år for alle reiser du er på i løpet av året. Og reisene kan ha varighet inntil 90 dager!

Men hvordan fungerer dette? Kan jeg dra på flere 90 dagers-reiser i løpet av året? Hvis jeg reiser bort på backpacking og blir borte 5-6 måneder, så er det jo et problem, jeg kommer jo ikke til å lande i Norge igjen i løpet av denne tiden? Må jeg fly tilbake til Norge?

Skrevet
Men hvordan fungerer dette? Kan jeg dra på flere 90 dagers-reiser i løpet av året? Hvis jeg reiser bort på backpacking og blir borte 5-6 måneder, så er det jo et problem, jeg kommer jo ikke til å lande i Norge igjen i løpet av denne tiden? Må jeg fly tilbake til Norge?

Du må fly tilbake til Norge i løpet av de 90-dagene.

Når det gjelder Atlas dekker de bare opp mot en million dollar, ei uke på sykehus og et sykefly hjem og den millionen ble raskt ikke så mye lenger...

Skrevet
Du må fly tilbake til Norge i løpet av de 90-dagene.

Når det gjelder Atlas dekker de bare opp mot en million dollar, ei uke på sykehus og et sykefly hjem og den millionen ble raskt ikke så mye lenger...

På Maximum coverage står det: Maximum Coverage

The maximum amount of all benefits, except for Emergency Medical Evacuation, Accidental Death and Dismemberment and Common Carrier Accidental Death.

Så sykefly holdes utenom dette beløpet. I følge Europeiske er den største enkeltutbetalingen de noengang har hatt en mann som måtte ligge på intensivavdeling i USA over en lengre periode og sykefly hjem og det kostet til sammen 2.9 millioner kroner. Greit nok at det er dyrt, men det er vel langt mer sannsynlig at flyet detter ned enn at man skal få bruk for mer enn 1 million dollar i rene sykehusutgifter på reisen.

Jeg har forøvrig ikke tenkt meg til USA.

Skrevet

Poenget med en helårs-reiseforsikring er at den dekker x antall reiser du foretar deg i løpet av et år. Du kan velge om du behøver forsikring for reiser med varighet opptil 45 dager (som pleier å være standard) eller om du vil ha lengre varighet. Reisene det gjelder må starte og avsluttes i Norge.

Hvis du har en forsikring med inntil 45 dagers varighet er du altså ikke lenger forsikret den 46 dagen du fortsatt oppholder deg i utlandet.

Husk at reiseforsikringen også gjelder her hjemme. Det vil si på toget, på bussen eller om du tar deg en helgetur til Bergen. Du er i og for seg definert som på reise i det du går ut av døra di!

Så og si alle helårs-reiseforsikringer kan utvides. Dvs. at om du skal på en lengre reise (4-5 måneder) så kan du betale et tillegg for å få forsikring for perioden utover standard-dekningen.

Skrevet
Poenget med en helårs-reiseforsikring er at den dekker x antall reiser du foretar deg i løpet av et år. Du kan velge om du behøver forsikring for reiser med varighet opptil 45 dager (som pleier å være standard) eller om du vil ha lengre varighet. Reisene det gjelder må starte og avsluttes i Norge.

Hvis du har en forsikring med inntil 45 dagers varighet er du altså ikke lenger forsikret den 46 dagen du fortsatt oppholder deg i utlandet.

Husk at reiseforsikringen også gjelder her hjemme. Det vil si på toget, på bussen eller om du tar deg en helgetur til Bergen. Du er i og for seg definert som på reise i det du går ut av døra di!

Så og si alle helårs-reiseforsikringer kan utvides. Dvs. at om du skal på en lengre reise (4-5 måneder) så kan du betale et tillegg for å få forsikring for perioden utover standard-dekningen.

Takk for fint svar. Så du mener jeg bør ringe og spørre om f.eks. jeg kan få for 120 dager istedet for 90, og at de er behjelpelige med det? Siden 60 dager koster 650 og 90 dager koster 850, så regner jeg med at det ikke vil være store forskjellen opp til 120 heller f.eks.?

Men er det virkelig slik at man i teorien kan være bortreist i utlandet 365 dager i året med den forsikringen, bare man reiser hjem og ut igjen nok ganger (altså etter hver 3. mnd f.eks.?) Synes det virker litt merkelig!

Skrevet
Takk for fint svar. Så du mener jeg bør ringe og spørre om f.eks. jeg kan få for 120 dager istedet for 90, og at de er behjelpelige med det? Siden 60 dager koster 650 og 90 dager koster 850, så regner jeg med at det ikke vil være store forskjellen opp til 120 heller f.eks.?

Men er det virkelig slik at man i teorien kan være bortreist i utlandet 365 dager i året med den forsikringen, bare man reiser hjem og ut igjen nok ganger (altså etter hver 3. mnd f.eks.?) Synes det virker litt merkelig!

Tar det siste først.

Alle helårsreiseforsikringer varer i 365 dager (fra den dagen du har bestilt og betalt). I løpet av det året kan du foreta deg så mange reiser du bare vil. Standard er at forsikringsselskapet dekker reiser som har inntil 45 dagers varighet. De fleste har jo vanlig ferie å forholde seg til og er jo ikke på konstant reise i 365 dager i året uten å komme hjem. :) Men man har en 3 ukers ferietur på sommeren. En ukes reise på høsten og en weekendtur. Og da holder jo standard 45 dager i massevis. Men i prinspippet så kan du reise så mye du bare orker. Bare hver tur ikke overskrider 45 dager og at hver tur starter og slutter i Norge. Du kan dra på en tur som varer i 45 dager komme hjem, vaske klærne dine og pakke ny koffert og reise igjen dagen etterpå - og forsikringen gjelder igjen for inntil 45 dager.

Mange arbeidsgivere har jo reiseforsikring for sine ansatte. Og da dekkes både ferie/fritidsreiser og yrkesreiser. Da er man dekket på alle reiser man tar i forbindelse med jobb, samtidig som man også har forsikring privat (både få rene feriereiser og på tur til og fra slalombakken)

Også kan du utvide.

Du trenger ikke utvide slik at du på helårs reiseforsikringen skal ha 120 dager som standard. Du kan godt ha 45 dager. Også tar du kontakt med selskapet når du vet at du skal på en spesifikk tur som varer mye lenger. Også betaler du et tillegg for å bygge på f.eks. 4 måneder (eller hva du måtte trenge) utover standard.

Var det greit forklart?

Skrevet
Tar det siste først.

Alle helårsreiseforsikringer varer i 365 dager (fra den dagen du har bestilt og betalt). I løpet av det året kan du foreta deg så mange reiser du bare vil. Standard er at forsikringsselskapet dekker reiser som har inntil 45 dagers varighet. De fleste har jo vanlig ferie å forholde seg til og er jo ikke på konstant reise i 365 dager i året uten å komme hjem. :) Men man har en 3 ukers ferietur på sommeren. En ukes reise på høsten og en weekendtur. Og da holder jo standard 45 dager i massevis. Men i prinspippet så kan du reise så mye du bare orker. Bare hver tur ikke overskrider 45 dager og at hver tur starter og slutter i Norge. Du kan dra på en tur som varer i 45 dager komme hjem, vaske klærne dine og pakke ny koffert og reise igjen dagen etterpå - og forsikringen gjelder igjen for inntil 45 dager.

Mange arbeidsgivere har jo reiseforsikring for sine ansatte. Og da dekkes både ferie/fritidsreiser og yrkesreiser. Da er man dekket på alle reiser man tar i forbindelse med jobb, samtidig som man også har forsikring privat (både få rene feriereiser og på tur til og fra slalombakken)

Også kan du utvide.

Du trenger ikke utvide slik at du på helårs reiseforsikringen skal ha 120 dager som standard. Du kan godt ha 45 dager. Også tar du kontakt med selskapet når du vet at du skal på en spesifikk tur som varer mye lenger. Også betaler du et tillegg for å bygge på f.eks. 4 måneder (eller hva du måtte trenge) utover standard.

Var det greit forklart?

Ja, det var bra forklart. :) Har du gjort det selv, altså å "bygge på med et par mnd" som du sier? Tar selskapene seg voldsomt betalt om man gjør det, slik at jeg ender opp med å betale mange tusen, selvom den forsikringen bare koster 650 kr i utgangspunktet?

Skrevet
Ja, det var bra forklart. :) Har du gjort det selv, altså å "bygge på med et par mnd" som du sier? Tar selskapene seg voldsomt betalt om man gjør det, slik at jeg ender opp med å betale mange tusen, selvom den forsikringen bare koster 650 kr i utgangspunktet?

Vanligvis vil det være betydelig dyrere å bygge på utover standarddagene. Men det er bare og høre med et selskap...

Skrevet

Nei jeg har aldri hatt behov for en slik utvidelse selv.

Men jeg jobber i forsikringsbransjen og vet at det lønner seg å ringe rundt å forhøre seg om priser. Chartis har mange flere utvidelser en det de presenterer på nettet (hvor du kan beregne selv), Gouda har hos flere alternativ (er du under 35 år velger du jo ungdomsforsikring som er billigere), det samme har sikkert Europeiske, Gjensidige og Vesta.

Skrevet

Vi bor i England, og har reiseforsikring hos Direct Line Der står det tydelig i "General conditions and exclutions" at man må være "resident of the UK", dvs "A person who has their main home in the UK".

Dette gjelder nok for de fleste britiske forsikringsselskaper med mindre du finner annen info eksplisitt beskrevet.

Gjest Annabelle
Skrevet

Husk at Norge ikke er medlem av EU da!

Er du EU-borger kan du shoppe forsikring i et annet EU land. Men det gjelder ikke oss nordmenn.

Noe annet kan det være om du er medlem av en organisasjon el.l. eller om du bor i utlandet.

Gjest Gjest_Siw_*
Skrevet

Jeg har bodd i England og måtte skaffe meg engelsk "social security number" og ha adresse der før jeg kunne få forsikring i et engelsk selskap og konto i en engelsk bank. Det er litt andre regler for de fra EU land.

Så der er ikke bare for oss nordmenn å kontakte et utenlandsk forsikringsselskap å tegne forsikring. Særlig ikke forsikring som omfatter sykdom og sånn. Det er fordi forsikringsselskapene samarbeider en del med helsemyndighetene. I Norge bygger forsikringene på rettighetene man har i Folketrygden.

Ellers er det jo viktig å ha med seg Europeisk Helsetrygdkort nå man reiser innen Europa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...