Gå til innhold

Geit


Tequila!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har også flere ganger spist kje på restaurant, og jeg har tilberedt både geit og kje hjemme.

Geitekjøtt er ikke særlig vanlig å spise, og ikke vanlig i salg i Norge. Det vi fikk tak i var en geitestek, dvs av lår. Litt vanskelig å tilberede korrekt, fordi alle oppskrifter man finner baserer seg på kje, og det kan virkelig ikke sammenliknes. Geitekjøttet er veldig mørkt og magert, og minner igrunnen mest om vilt (hjort, kanskje?). Følgelig blir det lett tørt, det er ikke marmorert som lammekjøtt. Det smaker også viltaktig, og litt stramt. Vi brukte restene til å lage en slags finnbiffaktig gryte med sopp og rømme, og det passet ganske godt til geitesmaken, faktisk.

Kje er som de andre her sier lyst, mildt kjøtt, jeg synes det smaker littegrann søtt og krydret, på en måte. Kan minne litt om kalv. Fikk en gang servert kjelår smaksatt med stjernanis på restaurant, det harmonerte veldig bra med smaken av kjøttet. Siden kjøttet er så mildt, kan det egentlig smaksettes på mange måter, og feks langtidsbakes i ovn med litt gode grønnsaker, vin og urtekrydder, som en lammebog.

Ellers finnes det også endel oppskrifter med kje i det indiske kjøkken (dvs curryer). I texmexkokebøker har jeg sett oppskrifter på helgrillet kje med kaffemarinade (!). Og jeg mener at kjekjøtt er særlig mye brukt på Jamaica av en eller annen grunn - jeg har i hvert fall fått opp en del derfra når jeg har googlet etter oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...