Gå til innhold

Vil ikke gå med bunad?

Anbefalte innlegg

Gjest Merethe (gjest)
Skrevet

Heisann!

Jeg er gjest her, men lurer på om dere kan hjelpe meg litt likevel?

Vi skal gifte oss i mai neste år etter å ha vært sammen i ti år. Vi har bestemt oss for å bruke våre nye bunader som antrekk og ønsker at flest mulig av gjestene også kommer i bunad. Omtrent alle damene har bunad og også flere av mennene.

Så er det mine kjære venninner da - som forteller så greit når vi snakker om bunadbryllup - at det er uaktuelt å gå med bunad i mai hvis det blir varmt den dagen. Jeg ble så utrolig paff. For det er jo liksom MIN dag (+ min tilkommendes selvfølgelig ;-) Og vi ønsker jo denne rammen rundt dagen vår. I tillegg skal vi være i et lokale med god ventilasjon og lite vinduer mot ettermiddagssolen, så det blir ikke så varmt inne i hvert fall.

Har noen noe tips om hvordan jeg skal forholde meg - hva jeg skal skrive i invitasjonen - evt hvordan jeg skal få frem hvor viktig VI synes det er at folk kommer med bunad? Evt er vi veldig egoistiske?

På forhånd takk for hjelpen ;-)

Hilsen Merethe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig synes jeg folk da bør stille i bunad, men at man kan skifte etter middag. Var selv i et svett bryllup på de varmeste julidagene...

Kjenner mange som har skrevet bunad som antrekk, ved å skrive "Smoking/bunad" eller "smoking, gjerne bunad". Da har de fleste som har kommet i bunad.

Skrevet

Hvorfor vil du at alle skal stille i bunad?

Hva med de som ikke har bunad, kommer ikke de til å føle seg utenfor når "alle" andre har bunad.

Hilsen Arwen - som ikke eier bunad

Skrevet

Vi giftet oss i bunad og ønsket at andre som hadde bunad skulle bruke det.

Vi skrev i invitasjonen: Antrekk: vi gifter oss i bunad.

Det er en oppfrodring om at folk stiller i bunad hvis de har og bruker noe annet hvis de ikke har.

Vi ønsket ikke å skrive bunad, det ville bli litt leit for de som ikke hadde.

Dessuten skiftet vi etter middag vi også, og det gjorde mange andre.

Dersom dere legger opp til bunadsbryllup, er det dumt av venninnen din å ikke følge opp det, synes jeg. Hun kan jo skifte etter middag.

Skrevet

Jeg synes det er no merkelig greie å skulle "tvinge" alle til å komme i bunad. En ting er hva man ønsker å kle på seg, en annen ting er hva man har. Jeg f.eks er ingen bunadperson, og det i siste i verden jeg kunne tenkt meg å gå til anskaffelse av var bunad. Hvis flere av de inviterte er som meg, betyr det at de må takke nei til innbydelsen?

Skrevet

Jeg synes ikke man kan kreve at folk går til anskaffelse av bunad, selvom man kan fint leie en.

Men en oppfordring a la Tusenfryds synes jeg er helt korrekt.

Og selvsagt bør de som ønsker det få anledning til å skifte før / etter middag.

Skrevet

Skriv at dere gifter dere i bunad så tar vel gjestene hintet. Om alle dere inviterer har bunad er jo det greit synes jeg, men det kan jo være noen som ikke har det. Kanskje det er litt lurt å skifte etter middagen for det ER en kjensgjerning at en bunad er VARM :briller:

Jeg hadde stilt i bunad i et slikt brylluo, men så har jeg også to bunader :)

Men jeg vile gjerne hatt muligheten til å skifte antrekk etter middagen.

Skrevet

Skriv at dere gifter dere i bunad så tar vel gjestene hintet. Om alle dere inviterer har bunad er jo det greit synes jeg, men det kan jo være noen som ikke har det. Kanskje det er litt lurt å skifte etter middagen for det ER en kjensgjerning at en bunad er VARM :briller:

Skrevet

Skrevet

Skrevet

:oops: :oops: :oops: unnskyld :oops: Det var ikke meningen at det skulle komme fire på rad :oops:

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt fokuseringen på hva gjestene har på seg. Noen ønsker at alle gjestene skal komme i bunad, andre vil "nekte" gjestene å komme i bunad.

Er ikke det viktigste at gjestene kommer i noe de føler seg komfortable i (selvfølgelig pyntet), slik at alle kan ha en fin bryllupsfest?

Skrevet

Det dreier seg vel litt om skikk og bruk også, ihvertfall for meg.

Dersom det står mørk dress er det uhøflig å stille i lys dress, men vi har vel alle sære onkler... :ler:

Står det smoking skal ingen mann stille i noe annet, det ville være et regelrett etikettebrudd.

Et bryllup er en stor anledning, og man bør følge brudeparets ønsker, så lenge disse samsvarer med gode tradisjoner

Skrevet

Når man har bunad er det høflig å stille i det dersom brudeparet ønsker det. Å skifte etter middag er selvfølgelig helt OK! Men det er lite å gjøre med veninnen dersom hun absolutt ikke vil (oppfatter det slik at hun har bunad?). Si til henne at dere ville sette utrolig stor pris på om hun brukte bunaden sin første del av bryllupet, også eventuelt skifta etter middag. Nekter hun da er det lite dere kan gjøre annet enn å nekte henne å komme dersom det er SÅ viktig for dere (noe jeg tviler på at det er...).

Skrevet
Vi giftet oss i bunad og ønsket at andre som hadde bunad skulle bruke det.

Vi skrev i invitasjonen: Antrekk: vi gifter oss i bunad.

Det er en oppfrodring om at folk stiller i bunad hvis de har og bruker noe annet hvis de ikke har.

.

Jeg hadde kanskje vurdert å ikke ha bunad når det ble formulert slik, er det ikke kjedelig om jeg hadde lik bunad som deg? Jeg vet ikke, ville kanskje ha snakka med brudeparet.

Er enig i at du kan ikke tvinge noen itl å ha bunad, og det er dumt for de som ikke har. Derfor skrev vi ikke noe om det i vår invitasjon. Folk må få velge selv selv om jeg synes at bunad er et nydelig festantrekk.

Skrevet

Jeg hadde kanskje vurdert å ikke ha bunad når det ble formulert slik, er det ikke kjedelig om jeg hadde lik bunad som deg? Jeg vet ikke, ville kanskje ha snakka med brudeparet.

Jeg gifta meg i bunad, og det var flere av gjestene (blant annet min søster) som hadde samme bunad som meg. Siden jeg hadde oppsatt hår, brudekrone, bukett og et spesielt halsetørkle (finnes nemlig ingen brudedrakt til Tromsbunaden), gjorde deg meg ingenting at noen andre hadde samme bunaden. Det er umulig å være i tvil om hvem som er bruden!

Skrevet

Vi kommer til å skrive noe sånt som "Antrekk: Vi oppfordrer til bruk av bunad".

Gjest Solskinn
Skrevet

Vi giftet oss også i bunad, vel og merke om vinteren, så folk var stort sett glade for å ha på seg bunad. Noen danseglade skiftet en stund etter middag.

Vi skrev: Vi gifter oss i bunad, kom gjerne i din.

Dette gjorde vi fordi vi hadde fått signaler om at det var noen som trodde at vi kanskje ikke ville at noen andre skulle ha på seg bunad siden det var bryllupsantrekket vårt. Som Ragnhild skrev: det er ikke tvil om hvem som er brud allikevel. Ikke brudgom heller, for den sakens skyld!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...