Gjest Gjest_Merethe_* Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 Hva skal man gjøre i slike saker?? Tenker spesielt på psykiske problemer og abort. -Man får kun time hos psykologer som er statsstøttet via rekvisisjon fra fastlege. Private psykologer får man time hos, men det koster det dobbelte... -Man får kun time for abort på sykehuset etter samtale med fastlege. Man kan vel ikke gå til legevakten når man er gravid og ønsker abort eller når man har psykiske problemer? Er det bare meg eller er hele fastlegeordningen svært lite gjennomtenkt?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 Da tar man det opp med de på legekontoret, sier at det haster og så får man time. Om du sier at du er gravid i 10 uke, det er 3 uker ventetid og du har tenkt å ta abort er det selvfølgelig mulig å få en tidligere time.
Rosalie Skrevet 17. januar 2010 #3 Skrevet 17. januar 2010 Stikkord: Hastetimer. Dette er noe alle legekontor skal ha åpning for. Ulik praksis for hvordan de løser det, men vanlig er at man ringer legekontoret med én gang de åpner om morgenen og forklarer hvorfor man trenger hastetime. Da blir man enten skvist inn samme dag eller en av de første dagene, dersom det kan vente et par dager. Har ikke legen man går til dette, ville jeg byttet fastlege.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 Da tar man det opp med de på legekontoret, sier at det haster og så får man time. Om du sier at du er gravid i 10 uke, det er 3 uker ventetid og du har tenkt å ta abort er det selvfølgelig mulig å få en tidligere time. Men jeg mener nå en abort haster selv om man bare er 3 uker på vei. De som har bestemt seg for abort vil ha dette unnagjort så snart som overhodet mulig og ikke sitte og vente til tiden muligens renner ut.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #5 Skrevet 17. januar 2010 Stikkord: Hastetimer. Dette er noe alle legekontor skal ha åpning for. Ulik praksis for hvordan de løser det, men vanlig er at man ringer legekontoret med én gang de åpner om morgenen og forklarer hvorfor man trenger hastetime. Da blir man enten skvist inn samme dag eller en av de første dagene, dersom det kan vente et par dager. Har ikke legen man går til dette, ville jeg byttet fastlege. Ja, men alle som ringer fastlegen har vel ting som haster. Ellers tar man seg ikke bryet med å ringe. Ser ikke hvorfor abort skulle bli fremprioritert i forhold til alt annet.
Fortunatus Skrevet 17. januar 2010 #6 Skrevet 17. januar 2010 Ikke alle har ting som haster? Hvis jeg ringer for å få fornyet resept eller skal teste ut en ny type p-pille o.l. ringer jeg ikke samme dag. Abort er nok noe som haster mer, særlig hvis man vil unngå å operere det ut.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #7 Skrevet 17. januar 2010 TS: Ring i morgen tidlig! Dette går under det som kalles haster litt. Om du ikke får en time i morgen, så har du krav på en time en av de første dagene. Sykdommer som haster er: hjerte og karsykdommer: hjerteinfarkt- hjerneslag bl.a. Større blødninger, skader av forskjellig art og akutte lidelser. Disse må prioriteres først. Dette må du få hjelp til fort. Klem og lykke til. Gi beskjed til oss om hvordan det går da!
Gjest Marlo Skrevet 17. januar 2010 #8 Skrevet 17. januar 2010 Ja, men alle som ringer fastlegen har vel ting som haster. Ellers tar man seg ikke bryet med å ringe. Ser ikke hvorfor abort skulle bli fremprioritert i forhold til alt annet. Faktisk så er det motsatt. De fleste som ringer fastlegen har ting som ikke haster (haster = må inn på dagen eller i løpet av de neste to dagene)
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #9 Skrevet 17. januar 2010 TS: Ring i morgen tidlig! Dette går under det som kalles haster litt. Om du ikke får en time i morgen, så har du krav på en time en av de første dagene. Sykdommer som haster er: hjerte og karsykdommer: hjerteinfarkt- hjerneslag bl.a. Større blødninger, skader av forskjellig art og akutte lidelser. Disse må prioriteres først. Dette må du få hjelp til fort. Klem og lykke til. Gi beskjed til oss om hvordan det går da! Tusen takk for ditt vennlige svar Jeg håper dog de personene som har en av de nevnte sykdommene over kontakter ambulansen fremfor fastlegen, ellers er det jo ikke rart hvis fastlegen aldri har hastetimer.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #10 Skrevet 17. januar 2010 Faktisk så er det motsatt. De fleste som ringer fastlegen har ting som ikke haster (haster = må inn på dagen eller i løpet av de neste to dagene) Ok Sist jeg ringte hadde de nemlig 4 ukers ventetid.. Rimelig håpløst Hvilke tilfeller bortsett fra resepter er typisk fastlege ting da?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #11 Skrevet 17. januar 2010 Ok Sist jeg ringte hadde de nemlig 4 ukers ventetid.. Rimelig håpløst Hvilke tilfeller bortsett fra resepter er typisk fastlege ting da? Alt mulig rart, respeter, henvisninger, årlig legesjekk, allergiprøver, legeattester, celleprøver osv.
Poppzy Skrevet 17. januar 2010 #12 Skrevet 17. januar 2010 Om du har mulighet så hadde jeg rådet deg til å dra til legesenteret og snakke med dem direkte. Der jeg går så får vi komme inn, men må kanskje vente 1 time eller kanskje nærmere 2 om legen har mye å gjøre. Om du har godt forhold til legen din så kanskje du kan skrive en mail? Det gjør jeg også innimellom. Legesenteret har en egen nettside med mailadresse til legene. Lykke til
Lillemeiii Skrevet 17. januar 2010 #13 Skrevet 17. januar 2010 Jeg sier ikke at du skal bytte fastlege, men du kan faktisk gå til en annen lege. Når resepten min gikk ut (tabeletter jeg tar hver dag) hadde ikke legen min tid, å jeg fikk ikke bestille time pga svinevaksinen, da gikk jeg til en annen lege som hadde tid.. Det er bare å ringe til et annet legekontor!
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #14 Skrevet 17. januar 2010 Ambulanse: tilatander som gjør at liv eller helse hos pasienten er i fare eller kan komme til å bli det i nær fremtid (hjertetans, hjerteinfarkt, slag, pustevansker, kraftige astmaanfall, kraftige magemserter, bevisstløshet, traumer av ulike slag etter f.eks trafikkulykker, fall osv), eller pasienter som trenger båretransport av ulike årsaker. Legevakt: akutt (altså nyoppstått, ikke noe du har hatt en uke eller ti)sykdkom/skade som ikke kan vente med behandling til dagen etter. f.eks hoggormbitt, større allergiske reaksjoner, brudd, brystsmerter, astmaanfall, kutt og sårskader, magesmerter osv. Fastlege: alt som ikke passer inn i overnevnte kategorier, f.eks reseptfornying, henvisninger, fertilitetsproblemer, sykdomer/tilstander som må utredes eller følges opp over lengre tid, syndom som har vart mer enn noen dager (hoste i to uker er f.eks fastlegesak ikke legevaktssak)osv. Hvis man foklarer godt hvorfor man øankser legetime, så kan du de fleste steder få time raskt (f.eks ved ønske om abort), men mange øsnker ikke å forklare seg til helesekretær/sykepeier som tar telefonen, og da blir det gjerne lenge å vente.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #15 Skrevet 17. januar 2010 Ja jeg vet at både hjerteinfarkt og hjerneslag er akutt - 113, men ikke tolker symptomene riktig. Noen ganger er symptomene litt for diffuse for folk. Større blødninger også, men folk gjør jo ikke alltid som de skal. Her hvor jeg bor har vi ikke legevakt før kl er 17, så min fastlege syr og reparerer en god del skader. Ellers med andre ting må vi til nabobyen hvor det er legevakt også på dagtid. Jobba tidligere i ambulansetjenesten. (10 år.) TS: Det ordner seg for deg i morgen.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. januar 2010 #16 Skrevet 17. januar 2010 Ja, men alle som ringer fastlegen har vel ting som haster. Ellers tar man seg ikke bryet med å ringe. Ser ikke hvorfor abort skulle bli fremprioritert i forhold til alt annet. For noe tull. Det er ting som haster mer enn annet. F.eks. ringte jeg min nye fastlege og fikk beskjed om å møte opp samme dag - da jeg måtte ha reseptmedisin pga ekstreme smerter. Abort og lignende er også hastesaker, men akkurat abort ville jeg vel muligens tatt med legevakten. Psykologtimer ville jeg også snakket med legekontoret om. Med de fastlegene jeg har hatt har det vært slik at de har kjent meg såpass godt at f.eks. fornying av reseptmedisin for samme problem har de tatt pr telefon og oversendt apoteket eller sendt meg i posten.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #17 Skrevet 17. januar 2010 Abort og lignende er også hastesaker, men akkurat abort ville jeg vel muligens tatt med legevakten. Jeg jobber på legevakten, og vi tar ikke imot pasienter som ønsker abort. De blir henvist til fastlegen dagen etterpå. Som jeg skrev over, gravisitet og ønske om abort er ikke en akuttoppstått ting som ikke kan vente til dagen etterpå. Dessuten er det en del som får reaksjoner etter aborten enen psykisk, fysisk i form av infeksjon eller smerter, eller trøbbel med å bli gravid senere, da er det fastlegen som må følge opp, og derfor er det også best om han henviser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå