Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2003 #1 Skrevet 31. august 2003 begynner å bli litt irritert nå. Jeg hadde en brudekjole som jeg selv ikke kunne bruke, og la den ut for salg. Kjolen skulle jeg selge til under halv pris siden den var blitt litt småkrøllete. Det var en som var interessert i den, men hun ville ikke betale i forskudd, og heller ikke hele summen med en gang. vi kom frem til at hun skulle betale halvparten i postoppkrav og resten om hun skulle beholde kjolen. Nå har hun hatt kjolen hos seg i 1 1/2 uke jeg har ikke hørt en lyd fra henne, ikke svarer hun på mail eller noe. Hva skal jeg gjøre videre? Vil ikke at hun skal ha kjolen til 1/4 del av prisen og synes det er frekt å ikke gjøre opp for seg. Jeg vet at jeg tok en risk når jeg sendte den til henne, men godtroende som jeg er valgte jeg å gjøre det siden hun var blitt lurt før. Det jeg har lyst til å gjøre er å gi henne en ukes tid til, og da sender jeg min kjære på motorsykkeltur til henne for å innkasere pengene, har jo adressen hennes. Min kjære har da sagt at det vil koste henne reisepengene hans + renter altså vil kjolen bli mye dyrere for henne. Dette har jeg planer på å forklare i mail til henne. hva ville dere ha gjort?
verene Skrevet 31. august 2003 #2 Skrevet 31. august 2003 Fy søren, så dårlig gjort å ikke gjøre opp for seg! :evil: Greit, en bør la "tvilen komme tiltalte til gode" som det så fint heter, det kan jo hende at det er en god forklaring på at du ikke har fått pengene ennå. Men halvannen uke etter at hun mottok kjolen er i drøyeste laget ja.. Syns forøvrig ikke du skal føle deg godtroende, i mine øyne er det en god egenskap å stole på folk inntil tilliten evt. misbrukes. Man kan få en smell, ja, men i de aller fleste tilfeller så gjør folk seg fortjent til ens tillit. Det er ihvertfall min erfaring. Du spør om hva vi ville gjort i en lignende situasjon, vel; Det jeg har lyst til å gjøre er å gi henne en ukes tid til, og da sender jeg min kjære på motorsykkeltur til henne for å innkasere pengene, har jo adressen hennes. Min kjære har da sagt at det vil koste henne reisepengene hans + renter altså vil kjolen bli mye dyrere for henne. Dette har jeg planer på å forklare i mail til henne. Det der syns jeg var en glimrende idè!
Gjest MrsL Skrevet 1. september 2003 #3 Skrevet 1. september 2003 Forklar henne situasjonen på en mail og lagre mailen slik at du kan bevise at du sendte et forvarsel. Så sender du din kjære til henne og avkrever pengene med renter. Synes det er kjempefrekt å gjøre slikt jeg........og ikke minst dumt at hun tror at hun skal slippe unna (siden du har adresse og alt)..........hvis det er det hun tror da Det kan jo være en god forklaring også på saken
liv-b Skrevet 2. september 2003 #4 Skrevet 2. september 2003 For det første, har du sjekket på posten online at pakken er hentet? Jeg har sendt ting i oppkrav flere ganger,og når jeg puncher inn nr på pakken, viser det seg at den ikke er levert. Grunnet feil i postens rutiner, får ikke mottaker hentelappen. Har fått sinte mail fra damer som er oppgitte over at jeg ikke har sendt dem kjoeln, også har den ligget på posten i to uker :-? Også ville jeg ringt henne, ikke sendt mail. Det er for det første mye mer direkte og vanskelig å vri seg unna, og det kan jo være at pc`en hennes tuller etter all virus viraken? Skjønne rgodt at du blir irritert, det har hendt meg også,men en telefon eller to pleier å ordne saken :D Lykke til Klem fra Liv-b
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2003 #5 Skrevet 2. september 2003 For det første ble kjolen hentet for 2 uker siden så ja den er blitt hentet. Pengene har jeg også fått inn på konto ( forskuddsbetalingen), for det andre har jeg ikke telefonnummeret hennes og det står ikke neo nummer på verken henne eller den adressen hun har oppgitt. Jeg sendte en mail i dag igjen til henne og fortalte at jeg forventet at hun betalte resten innen et par dager. Får jeg ikke respons på den mailen heller kommer jeg til å sende en mail der jeg forklarer at min kjære kommer til Stavanger og henter resten av pengene eller kjolen, og skal han ta med seg kjolen tilbake får hun ikke tilbake de pengene hun har betalt. venter i spenning har nå sendt henne 4 mailer og ikke noe svar, og ja det kan være det er problemer med pc en deres, men da kunne hun ha sendt meg et lite brev for å forklare og ikke bare late som ingenting. Hun har adressen min.
liv-b Skrevet 2. september 2003 #6 Skrevet 2. september 2003 Men hvis dere reiser til Stavanger til den adressen hun har oppgitt, så er det ikke sikkert hun er der i det hele tatt? Hvis ikke det er noen registrert på den adressen mener jeg? Det er jo litt surt, da
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2003 #7 Skrevet 9. september 2003 Fikk endelig svar fra damen. Skal betale i slutten av mnd, for hun har ikke penger nå :o hvordan kan en planlegge et bryllup i nær fremtid uten penger? Har en ikke penger til å betale for kjolen, hvordan kan en da ha økonomi til hele bryllupet? Frekk som fanden mener jeg hun var, ikke noen beklagelser eller noe, bare jeg betaler når jeg får trygden den 27, og du kan ikke ta renter på kjolen,f or det kan bare bedrifter :o vil jeg ta renter da tar jeg vel renter, er i min fulle rett til det. Har en følelse av at hun ikke kommer til å betale, men kan jo alltids håpe. Jeg skrev i mailen at jeg syntes det var dårlig gjort av henne å ikke betale for kjolen. Hun hadde blitt lurt før, og nå følte jeg meg lurt av henne. Var det bare oppspinn at noen har lurt deg? Om det ikke er oppspinn forstår jeg ikke hvordan du kan la vær å betale for kjolen min. Venter nå i spenning, men regner vel med å måtte purre en god del ganger til for kjolen. Hvordan kan en vurdere å gifte seg i en kjole som ikke er betalt for, og som en har prøvd å lure til seg? Jeg sitter med følelsen av at hun prøvde å lure meg, og fikk vel litt angst av min siste mail. Hvorfor ikke bare svare med en gang på mail og forklare situasjonen.
Gjest Tex Skrevet 9. september 2003 #8 Skrevet 9. september 2003 Man handler best med butikker, det er nå min erfaring.... Hadde oppsøkt dama for lengst og tatt med meg kjolen hjem igjen. Makan!
liv-b Skrevet 9. september 2003 #9 Skrevet 9. september 2003 Enig med Tex, hent kjolen hjem igjen! Det virker ikke som denne dama er til å stole på i det hele tatt. Det er jo fare for at dette skal bli "The never ending story" Makan til frekkhet!
Snurre Skrevet 9. september 2003 #10 Skrevet 9. september 2003 Ja, hent kjolen, hadde ikke giddet å solgt den til henne. I tillegg får hun ekstra jobb med å finne seg ny kjole og det er ikke sikkert at "de" gidder å gi henne krita. Da får hun oppleve litt stress før bryllupet. Kanskje hun bare leverer kjolen tilbake etter at hun har giftet seg i den ? folk er frekke nok, til det meste :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Cilla Skrevet 9. september 2003 #11 Skrevet 9. september 2003 Kjenner igjen problemet, men jeg fikk aldri svar fra kjøperen via mail etter flere purringer. Det var et restbeløp på 1500 kr igjen. Til slutt greide jeg å spore opp telefonnummeret og ringte og sa at var ikke pengene satt inn på min konto innen en viss dato gikk jeg til forliksrådet med saken og da måtte hun betale alle saksomkostninger.Bare minutter senere fikk jeg en tekstmelding om at pengene var satt inn på min konto. Hun skyldte på manglende internett tilgang, hun var veldig ydmyk nå. mest sannsynlig var hun nok blakk, men det burde hun vel tenkt på når hun kjøpte kjolen to måneder i forveien.........For meg var 1500 kr ikke viktig for pengene sin skyld men det var en prinsippsak som gjorde at jeg aldri ga opp. Lykke til med pengeinnkrevingen.
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2003 #12 Skrevet 2. oktober 2003 Fikk mail fra henne der hun fortalte at hun skulle betale kjolen den 27, for da fikk hun trygden. Den 27 er over, ingen mail og ingen penger. Sendte henne en mail på mandag, og fortalte at jeg forventet at resten av beløpet allerede er betalt siden hun sa den 27. Har ikke fått noe svar, men tenkte jeg ksulle gi henne til over helgen. men nå begynner jeg å bli skikkelig forbanna :evil: den damen har lurt meg rett opp i stry, slik føles det, og hun har ingen planer på å betale for kjolen :evil: Jeg kommer til å gå videre med saken om hun ikke betaler, for nå er jeg sint
Snurre Skrevet 2. oktober 2003 #13 Skrevet 2. oktober 2003 Fikk mail fra henne der hun fortalte at hun skulle betale kjolen den 27, for da fikk hun trygden. Den 27 er over, ingen mail og ingen penger. Sendte henne en mail på mandag, og fortalte at jeg forventet at resten av beløpet allerede er betalt siden hun sa den 27. Har ikke fått noe svar, men tenkte jeg ksulle gi henne til over helgen. men nå begynner jeg å bli skikkelig forbanna :evil: den damen har lurt meg rett opp i stry, slik føles det, og hun har ingen planer på å betale for kjolen :evil: Jeg kommer til å gå videre med saken om hun ikke betaler, for nå er jeg sint Du er søren meg tolmodig ! Drit i å vente lenger, ta meg deg noen "stygge" karer på besøk til henne, hvis hun ikke har penger eller kjolen, ta med deg tvèn, stereoanlegget eller andre ting du har lyst på. Denne dama kommer ALDRI til å betale deg eller holde sitt ord, hvor mange ganger har hun brutt det allerede ? :evil: :evil: :evil:
Gjest Tex Skrevet 2. oktober 2003 #14 Skrevet 2. oktober 2003 Jeg hadde ikke ventet så lenge... Du har vært mer enn tålmodig her...
Pusekatt Skrevet 2. oktober 2003 #15 Skrevet 2. oktober 2003 Reis og hent kjolen uten å si fra. Send henne deretter en regning for bensinutgifter. Jeg hadde ikke funnet meg i det der. Hadde hun hatt planer om å betale for kjolen, ville hun holdt deg løpende orientert dersom pengene var forsinket.
Ingeborg Skrevet 2. oktober 2003 #16 Skrevet 2. oktober 2003 Du er søren meg tolmodig ! Drit i å vente lenger, ta meg deg noen "stygge" karer på besøk til henne, hvis hun ikke har penger eller kjolen, ta med deg tvèn, stereoanlegget eller andre ting du har lyst på. Denne dama kommer ALDRI til å betale deg eller holde sitt ord, hvor mange ganger har hun brutt det allerede ? :evil: :evil: :evil: Her skulle vi hatt Donpedro eller noen andre med juridisk innsikt - ikke gjør noe overilt, det nærmer seg selvtekt. Forliksrådet eller annen rettsinstans burde være rett adresse for en slik sak. Ellers risikerer du faktisk at det er du som får smellen, tror jeg... Men selvsagt må noe gjøres!
Pip Skrevet 2. oktober 2003 #17 Skrevet 2. oktober 2003 *prøver å få tak i Donpedro* FOR ei kjedeleg sak!! (Dette minner meg forresten på kvifor eg er så skeptisk til kjøp og sal privat...)
Gjest Poirot Skrevet 2. oktober 2003 #18 Skrevet 2. oktober 2003 Send et rekomandert brev (behold kopi) og gi henne 1 ukes frist på å betale. Nevn antall ganger du har purret og de avtalene hun har laget. Si at saken oversendes Forliksrådet om ikke fristen overholdes. Og send den dit etter en uke. http://www.lovdata.no/all/tl-19150813-006-032.html Om dom i F. rådet: http://www.lovdata.no/all/tl-19150813-006-033.html § 272. Den, som vil reise søksmaal, maa først indkalde sin motpart til mægling i forliksraadet, hvis ikke andet er bestemt ved lov. § 277. Forliksklagen skal inneholde partenes navn og en kort forklaring om sakens gjenstand. Den inngis til forliksrådet gjennom prosesskrift eller muntlig.
Scorpina Skrevet 3. oktober 2003 #19 Skrevet 3. oktober 2003 Formoder at slike hendelser ER av den sjeldne art - - men man gjør seg jo så klart tanker ad å kjøpe kjole privat ja.... Enda godt jeg skal få min kjole "hjemmesnekra" av moder'n som holder det hun lover...
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2003 #20 Skrevet 3. oktober 2003 Send et rekomandert brev (behold kopi) og gi henne 1 ukes frist på å betale. Nevn antall ganger du har purret og de avtalene hun har laget. Si at saken oversendes Forliksrådet om ikke fristen overholdes. Og send den dit etter en uke. http://www.lovdata.no/all/tl-19150813-006-032.html Om dom i F. rådet: http://www.lovdata.no/all/tl-19150813-006-033.html § 272. Den, som vil reise søksmaal, maa først indkalde sin motpart til mægling i forliksraadet, hvis ikke andet er bestemt ved lov. § 277. Forliksklagen skal inneholde partenes navn og en kort forklaring om sakens gjenstand. Den inngis til forliksrådet gjennom prosesskrift eller muntlig. Tusen takk det skal jeg gjøre. Hun tror hun kan slippe unna siden jeg er en privatperson :evil: Mener at jeg ikke har rett til å ta renter eller gjøre noe annet :evil: Fint at jeg har noen rettigheter. takk for svar skal sende rekomandert sending til henne i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå