Gå til innhold

Stinkende sofa! Hva gjør jeg?


Guitaress

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har arvet en fin sofa med mange gode puter fra familien. Problemet er bare at den har stått i et uthus i flere år og tydeligvis har "kjellerlukta" samt lukt av parafin satt seg i den. Har noen noen gode forslag på hva jeg bør gjøre for å bli kvitt det? Forpester hele den nye leiligheten vår. Har forsøkt å tørke de på radiator, lufte godt og støvsuge uten hell.

Hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket stoff er den i? Grovt, sart, skinn, semsket osv.

Godt poeng;) Den er i noe slags bomull/ull stoff, tror jeg. Ganske ruglete på overflaten.. Vevet med tykke tråder. Jeg er ikke spesielt redd for den, men vil helst at den ikke skal bli helt vrak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du feks ringe til et bilverksted/oppretter/bilutleie og spør om du kan låne stoffrenseren deres! En kraftig dampsak. Disse fjerner det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du feks ringe til et bilverksted/oppretter/bilutleie og spør om du kan låne stoffrenseren deres! En kraftig dampsak. Disse fjerner det meste :)

Takk, det høres genialt ut. Kan man ta med den hjem, så man slipper å ta med sofaen dit? Noen som vet hvor man får lånt tepperensere i disse dager forresten? (Gjerne tips på steder i Oslo) Det burde vel være noe også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror nok ikke det er mulig å leie disse maskinene desverre. Men da kan du kanskje høre med en møbeltapetserer, kanskje de har noen mer handy maskiner å leie ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei!

Når det gjeld å få lånt/ leigd ein "dampstøvsugar" kan du ta kontakt med Møbelringen. Vi gjorde det i sommar når vi skulle rense ein sofa pga mykje flekkar som gjorde til at den såg stygg ut.. Du kan få leigd den for ei heil helg om du vil. Ellers berre ta kontakt med møbelvarehus generelt og høyr om dei kan leige ut til deg.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller prøve et tips fra husmortråden. Stø bakepulver i den, la virke en stund, så støvesug. Har ikke prøvd selv, men kanskje vert et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt tålmodig. I en oppvarmet stue vil den lufte det av seg. Det kan ta litt tid, mange måneder om man er uheldig. Når det er fint vær kan den tas ut om dagen luftes, frisk luft og sol gjør underverker på kjellerlukt. Bank den gjerne.

Om stoffet er fint og i bra stand ikke begynn med rensemaskiner, sprayskum eller noe slikt. Det svekker stoffets motstandsdyktighet mot smuss og slitasje i ettertid. Disse funker best på 100% syntetiske stoffer som polyester og biltrekk.

Bruk gjerne natron, helst ikke bakepulver. Man kan ha det i små tøyposer mellom putene som bytte av og til. Det vil hjelpe å trekke ut fukt og lukt, men det tar litt tid. Når man trenger natron i store kvanta, går man ikke i daglivaren. Natron er billig selv i store kvanta, man må bare finne rette utsalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...