Pasjonsblomst Skrevet 16. januar 2010 #1 Skrevet 16. januar 2010 Heihei! Etter 29 år har jeg endelig begynt å drikke kaffe.. og nå har jeg lyst å lære mer om denne drikken. Jeg har en Bodum presskanne, som jeg liker å lage kaffe i med nykverna kaffe aller helst. Kjøper dere bønner og kverner selv? Har også testet å kverne i butikk, det var kjekt og god kaffe (det var en med sjokoladesmak). Den beste kaffen jeg har smakt til nå er en fra Starbucks (som de ikke har i Norge, vel?). Hvilken kaffe liker dere? Jeg vil gjerne ha en kaffe som er aromatisk, varm og litt "krydret".. ikke for tynn og snill, ikke for besk, og ikke for kraftig (tror jeg). Jeg tar imot alle slags tips om bryggemetoder, mengde kaffe, kverning, kaffekverner, kaffekopper (hva med termokrus f.eks?). Håper dere veil dele litt av deres kaffeglede med meg..
Gjest Problematique Skrevet 16. januar 2010 #2 Skrevet 16. januar 2010 Jeg skal sende samboeren min inn hit når han kommer hjem! Han kan nok hjelpe deg litt
Gjest Gjest_Freezepop_* Skrevet 17. januar 2010 #3 Skrevet 17. januar 2010 Min type tråd Ang. kvern så er det litt dobbeltsidig, på den ene siden er det selvsagt mye bedre å kverne opp for hver gang du skal lage kaffe. På den andre siden så trenger du en kvern til iallefall en tusenlapp for å få et bra resultat, styr unna de billigste variantene, da er det bedre å kverne i butikkene. Steder du kan kjøpe kaffe avhengiger veldig av hvor du bor? Er du i Oslo har du noen forskjellige valg; Stockfleth's har mye veldig god kaffe, men du kan også stikke innom f.eks. Kaffefuglen der de har flere forskjellige av norges beste kaffer (Solberg & Hansen, Supreme Roastworks, Kaffa og Tim Wendelboe). Tim Wendelboe er også stedet man kan gå for å få tak i ordentlig bra kaffe. Ettersom det du beskriver, ville jeg anbefale en mellom/sør-Amerikansk kaffe, prøv å finn en Stockfleth's eller noen andre som selger SH og se om du finner La Vereda eller Kilimanjaro! På mer eller mindre alle de seriøse stedene de selger kaffe så kverner de også til presskanne, bare sørg for at den ikke blir kverna for grov (ironisk nok; jo grovere du kverner, jo flere fine partikler får du som gjerne sniker seg forbi filteret på presskanner). Kaffekopper er selvsagt 99% smak og behag, men det beste er vide kopper, så du får mest mulig av nesa oppi kaffen Ang bryggmetode med presskanne; Kok opp vann, varm presskanna ved å ha i varmt vann fra springen, hell det ut og ha oppi kaffe. Fyll ca. halvfult med kokt vann og rør litt for å gjøre all kaffen våt og så fyll opp med vann, og her kommer trikset; ikke ta på lokket, la den stå uten lokk (om du liker glodvarm kaffe kan du alltids legge en skål på toppen) i 4 minutter og trekke. Dermed tar du en (eller helst to) skjeer og bryter overflaten som har dannet seg på toppen. Da synker kaffebønnene stille og forsiktig ned mot bunnen, og et rødorangt skumlag legger seg på toppen. Bruk skjeene til å fjerne dette skummet og kast det i vasken eller en skitten kopp. Når det er minimalt med skum igjen setter du på lokket og trykker ned. Om du har en stor kanne anbefaler jeg foresten en termokanne, kaffe blir veldig fort kald i en presskanne, med mindre du har en dobbeltvegg-aliminiumskanne. Om det er noe annet du lurer på er det bare å spørre! Og hvis ikke får du holde oss oppdatert på hva du finner ut og slikt
Pasjonsblomst Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 17. januar 2010 Det var koselig å våkne opp til mye kaffesnakk tusen takk! Jeg hadde egentlig planer om å kjøpe Bodums Colombia-kanne, men endte opp med den enkle presskannemodellen, da de ikke hadde Colombia inne og min variant da var på tilbud. Skal se at jeg kjøper en som også holder varmen etter hvert. Veldig verdifullt det om å ikke kverne for grovt iallfall... det skal jeg huske på. Tror ikke jeg satser på kvern enda, litt sånn fordi det jo faktisk koster endel (da kjøper jeg heller den colombia kanna) og fordi mange tar så stor plass føler jeg. Svære kverner! skal også prøve bryggemetoden din... ;)litt mer komplisert enn det jeg gjør idag, så blir spennende å teste dette. Hilsen aurelia som stikker og brygger seg litt heksebrygg...
Gjest b Skrevet 17. januar 2010 #5 Skrevet 17. januar 2010 Jeg har kjøpt Starbucks hos Deli deluca. 100 kroner for en pose. Ikke verdt pengene spør du meg..
freezepop Skrevet 17. januar 2010 #6 Skrevet 17. januar 2010 Jeg har kjøpt Starbucks hos Deli deluca. 100 kroner for en pose. Ikke verdt pengene spør du meg.. Oj, shit. Til 100 kroner får du en Cup of Excellence-kaffe (internasjonal kaffe-test og -auksjon som står som et kvalitetsmerke for akuratt den sesongens aller aller beste kaffeavlinger), så ja, da ville jeg si det ikke er verdt det i det hele tatt! Du får si ifra hva du synes om bryggemetoden, kan virke som litt ekstra jobb (særlig da med tanke på at man gjerne kjøper en presskanne fordi det er så enkelt), men etterhvert tar det ett minutt ekstra, og forskjellen er til tider enorm. Jeg har ikke helt økonomien til å kun drikke spesial-kaffe, og særlig om morgenen er det mer KAFFE enn spesielt god kaffe som står på agendaen, men jeg har funnet ut at tilogmed Coop presskannekaffe blir ordentlig god hvis du "skimmer" overflaten før du presser. Kaffen blir mye renere, mindre grums og du får en... "våtere" konsistens på kaffen. Hvis det på noen måte høres logisk ut
Pasjonsblomst Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 17. januar 2010 testet ut metoden, som var noe grisete og jeg har ikke helt skjønt poenget med den (selv om jeg ser hva du sier, og skjønner det er fornuftig). må bare bygge opp litt erfaring og sansene slik at de merker forskjell. skal nok teste den mer ut! tok ganske kort tid og det funket akkurat som du sa. artig!
Gjest Problematique Skrevet 17. januar 2010 #8 Skrevet 17. januar 2010 Jeg er ingen erfaren kaffedrikker på noe vis (freezepop som står for den biten her i huset ) men jeg smaker for det meste stor forskjell om han "skimmer" kaffen eller ikke!
freezepop Skrevet 17. januar 2010 #9 Skrevet 17. januar 2010 For å plukke opp teknikken, sjekk ut denne videoen, var her jeg lærte metoden: http://vimeo.com/2222293
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå