Gå til innhold

Vet ikke hvordan jeg bruker buljong...


Gjest Gjest_kløna_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_kløna_*

Hopper alltid over oppskrifter som inneholder alle former for buljong. Aner ikke hvordan jeg skal bruke dette stoffet. F.eks. oppskriften til en gryterett sier du trenger en buljongterning. Skal hele terningen hives oppi gryta da eller?

Håper virkelig noen kan hjelpe meg her, det er så flaut å være så klønete... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å knuse terningen i den vannmengden som skal brukes i retten. Det er vel egentlig bedre å varme dette vannet med buljongen i før du heller det i de øvrige ingrediensene (spesielt om du lager smørbasert saus o.l), men jeg er ikke så flink til å gjennomføre sånt som føles som en ekstra arbeidsoperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager f.eks. saus pleier jeg bare å hive en terning rett i sausen og så løser den seg opp når det koker. Aldri hatt noen problemer med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp
va er buljong? Hva er dens funksjon?

Den forsterkar smaken i retten, og gjer smaken fyldigare. Buljong er på ein måte kraft der vatnet er fjerna, med kjøttaroma, kyllingaroma eller grønsaksaroma, alt etter kva type du kjøper. Når eg er i Sverige kjøper eg alltid soppbuljongterningar, det er uråd å få tak i i Norge. Eg har også kjøpt tyrkiske tomatbuljongterningar, fine i pastasaus etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buljong kan du feks lage selv, grønsaksbuljong ved å koke opp grønnsaker og bruke vannet til å feks tilbrede kjøtt i for å tilsette ekstra smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Eg har tilgang til ein storcashbutikk, så eg brukar som regel fond frå 1 litersflaske, men dei fleste buljongtypar eg har brukt er gode syns eg. Vegeta på boks har eg alltid ståande, den brukar vi i pølsegryta på loppemarknaden og på dugnad i gården saman med litt pepparkorn, timian og ein delt løk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg kun kjøpe en type buljong, som skal kunne brukes til alt fra kraft via drikkebuljong til saus og pølsevann, så tar jeg Toro sin grønnsaksbuljong. Den synes jeg er den mest universelle. Andre typer som kylling-, okse- og fiskebuljong har mer utpreget smak, og passer ikke til alt av mat. Soppbuljong høres smågenialt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tilgang til ein storcashbutikk, så eg brukar som regel fond frå 1 litersflaske, men dei fleste buljongtypar eg har brukt er gode syns eg. Vegeta på boks har eg alltid ståande, den brukar vi i pølsegryta på loppemarknaden og på dugnad i gården saman med litt pepparkorn, timian og ein delt løk.

Skal jeg kun kjøpe en type buljong, som skal kunne brukes til alt fra kraft via drikkebuljong til saus og pølsevann, så tar jeg Toro sin grønnsaksbuljong. Den synes jeg er den mest universelle. Andre typer som kylling-, okse- og fiskebuljong har mer utpreget smak, og passer ikke til alt av mat. Soppbuljong høres smågenialt ut.

Jeg vil ikke som dere ukritisk anbefale all slags buljong. Det meste som er i handelen på de store kjedene inneholder smaksforsterker (for elsempel natriumglutamat/MSG), som mange reagerer allergisk mot. I tillegg er jevnlig inntak av dette stoffet noe som "smaksskader" oss i den forstand at vi får problemer med å skille mellom og verdsette andre smaker.

Jeg ser i den innholdsrike bloggen din, Alt Godt, at du prisverdig nok er opptatt av å allergitilpasse oppskriftene dine, og da burde det være en selvfølge at man ikke bruker MSG.Vegeta tror jeg er grei, den er helsekost. Enig med dere at en god grønnsaksbuljong er fint å ha. Og Kamikatze, jeg ville nok heller ha brukt Knorrs økologiske (de har den på min lokale RIMI), den inneholder ikke MSG. Det meste av TORO-produktene gjøre nemlig det, unntatt den nye serien som liksom skal være litt luksøriøs. Soppbuljong er forøvrig et tips jeg har sans for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager f.eks. saus pleier jeg bare å hive en terning rett i sausen og så løser den seg opp når det koker. Aldri hatt noen problemer med det :)

Jeg har hatt problemer med buljongterninger som ikke har løst seg skikkelig opp. Kanskje ikke i sauser, men i gryteretter har jeg og mannen funnet lite oppløst buljongterning. Hadde heldigvis ikke gjester... :fnise: Av den grunn løser jeg opp/moser jeg alltid buljongterningen i litt kokt vann i en kopp for sikkerhetsskyld før jeg tilsetter det i gryta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her, i tjukke sauser og gryteretter. Pleier å legge terningen i håndflaten og mose den med andre håndens tommel, før jeg åpner papiret/folien. De er heldigvis lette å omskolere til buljongpulver.

Knorr økologisk grønnsaksbuljong er notert. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...