Gå til innhold

Problem med avføring


Gjest Gjest_Jentepusen_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jentepusen_*

Jeg er blitt litt engstelig, da jeg ikke har bæsjet siden onsdag.

Onsdag formiddag opererte jeg ut 3 visdomstenner i narkose.

Jeg har hatt smerter siden og ikke fått i meg så mye mat da jeg ikke klarer åpne munnen så mye. Fått munnsår i viken i tilegg etter operasjonen :snurt:

Onsdag etter operasjonen: 1 youghurt og en halv kopp buljong.

Torsdag: en porsjon havregrøt, most middag: laksebit med 1 potet, gulrøtter og saus. En brødskive uten skorpe, jordbærsmoothie.

Fredag: Fruktblanding for baby, 1 glass babymat, 1 potet most med hvitsaus, ertet og 1,5 farsekake. Litt is til kvelden.

I går kveld når jeg stod og skulle skylle munnen- feis jeg og det kom ut helt klar, oljete væske - ble jo litt redd først men så tenkte jeg at det måtte være rester etter stikk pillene jeg fikk før operasjonen.

Men jeg har ikke vært på do -hva bør jeg gjøre? Får jeg i meg nok mat til at det blir avføring? Jeg er sliten, tar smertestillende og ligger på sofaen hele dagen, er sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo ikke spist så mye,så det er normalt at tarmenes rytme forstyrres litt hvis man har hatt inngrep og ikke har spist. Kroppens rytme kan jo bli litt satt ut etter å ha hatt et par "unormale" dager. Dette er ikke uvanlig. Samme som at hvis man spiser fint hele uken, men trykker i seg burger og sjokolade fredag kveld, så kan det hende noe ikke skjer før søndag : ) Du kan jo spise mer, eventuelt ta en lakserende hvis det ikke bedrer seg, hvis du føler deg fylt opp men at det ikke kommer ut.

Selv kan det gå opp til 5 dager mellom hver gang jeg må på do, men det er fordi jeg har problemer med fordøyelsen og mat, men blir det for ille eller lenger enn dette så tar jeg en pille og en sprut opp så går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har fått Paralgin forte som smertestillende, virker det forstoppende. Hvis du har mulighet, bytt de ut med Pinex forte (akkurat det samme, men uten det røde fargestoffet som gir magetrøbbel). Ellers er du jo mye mer inaktiv enn vanlig, og dette virker også inn på magen sammen med det du sier at du spiser mye mindre enn vanlig. Jeg hadde ikke bekymret meg, dette ordner seg fint når du kommer inn i normal gjenge igjen. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg opererte mandlene spiste jeg ikke normalt på fem uker pga komplikasjoner osv, og da bæsja jeg bare ut stikkpiller og ikke noe annet i fire-seks dager og så kom det en sånn jævlig blanding av kabel og rennende avføring den syvende dagen omtrent, og så gjentok prosessen seg.

ble helt fin i magen igjen når jeg begynte å spise vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt litt engstelig, da jeg ikke har bæsjet siden onsdag.

Onsdag formiddag opererte jeg ut 3 visdomstenner i narkose.

Jeg har hatt smerter siden og ikke fått i meg så mye mat da jeg ikke klarer åpne munnen så mye. Fått munnsår i viken i tilegg etter operasjonen :snurt:

Onsdag etter operasjonen: 1 youghurt og en halv kopp buljong.

Torsdag: en porsjon havregrøt, most middag: laksebit med 1 potet, gulrøtter og saus. En brødskive uten skorpe, jordbærsmoothie.

Fredag: Fruktblanding for baby, 1 glass babymat, 1 potet most med hvitsaus, ertet og 1,5 farsekake. Litt is til kvelden.

I går kveld når jeg stod og skulle skylle munnen- feis jeg og det kom ut helt klar, oljete væske - ble jo litt redd først men så tenkte jeg at det måtte være rester etter stikk pillene jeg fikk før operasjonen.

Men jeg har ikke vært på do -hva bør jeg gjøre? Får jeg i meg nok mat til at det blir avføring? Jeg er sliten, tar smertestillende og ligger på sofaen hele dagen, er sykemeldt.

Selvfølgelig :) Tarmen produserer avføring selv om man ikke spiser, kroppen skiller jo ut sine avfallsstoffer hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg ble operert kom det bare ut kontrastvæske og sånne oljegreier i starten - æsj.

Men jeg fikk iallefall streng beskjed om å gå og gå så mye jeg orket, for gåing stimulerer tarmene og hjelper magen å komme tilbake i normal funksjon igjen. Nå ble jeg operert i magen, så mine tarmer var jo helt i sjokk.

Dessuten bør du jo spise så ofte du orker for magens del, for om den ikke har noe å jobbe med går den litt i stå (I know, jeg fikk ikke spise i det hele tatt på lenge), og da tar det bare enda lengre tid før ting blir som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jentepusen_*

Går på pinex forte.

Spiser det jeg klarer, og spiste sviske grøt for baby i går - får vell helle innpå et glass i dag også.

Har ikke vært på do enda (søndag i dag).

Får prøve å gå litt senere i dag, så kansje ta noe avføringsiddel til kvelden hvis ikke det hjelper...

Rumler i magen hele tiden, sulten hele tiden nesten.... Men blir så vondt hver gang jeg gaper så veldig begrenset på hva jeg klarer å spise. Blir kvalm av smertestillende også - for en vond sirkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...