Gå til innhold

Forhøyet leververdier..


Gjest Bekymret mor

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret mor

Jeg tok gutten min på 4 år med til legen for å ta noen blodprøver fordi jeg synes han til tider er blek og mørk under øynene.Og han sier ofte at han er sliten og har vondt i magen.Men han er en vanlig aktiv gutt.Så jeg gjorde det for sikkerhets skyld.Og i dag ringte legen og sa at han har forhøyet leververdier og blir henvist videre til barnelege.Han sa det ikke vil gå lang tid før vi får time.Men jeg er livredd for hva som kan være årsaken..Jeg har ikke anelse om hva det kan komme av.Jeg håper ikke det er noe alvorlig!Noen som vet noe om dette?Vær så snill å svar..Jeg blir nervøs av å gå å tenke på dette mens vi venter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forhøyede leververdier betyr at leveren jobber litt hardere enn vanlig, en tablett med paracetamol kort tid før blodprøven ble tatt kan være nok til at leververdien forhøyes moderat.

Kanskje hostesaft, eller andre medisiner?

Har han kanskje allergi eller matintoleranser?

Alt dette kan være en medvirkende årsak til den forhøyede verdien, men når det gjelder barn er legene (heldigvis) veldig raske med henvise videre for å få avkreftet at det ligger alvorlig sykdom bak prøvesvarene.

Jeg har selv hatt moderat forhøyet leververdi (normalverdi ca 40, jeg hadde 103), og det skyldtes medisiner for min del.

Det kan også være noen sykdommer som kan gi forhøyde verdier (f.eks kyssesyken), det kan være mye, og det kan være "ingenting".

Jeg vet det er lett å si, men prøv å la være å bekymre deg før du vet om det er noe å bekymre seg for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "normalt" forhøyede leververdier.

Det er normalt for meg.

Noen ganger er de normale, mens ofte er de over normalverdien.

Har blitt undersøkt med utallige blodprøver og undersøkelser hos indremedisiner på sykehuset, og konklusjonen er at det ikke feiler meg noe.

Så det TRENGER ikke å være noe galt selv om leververdiene er høye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fått noen resulteter fra legen enda?

Hvilke verdier osv?

Når du sier midt i magen, hvor mener du da?

Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...