Gå til innhold

Hvordan gå ned 45kg?

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget nå..
Skrevet

Hvis man skal si noe litt mer detaljert enn "spis mindre, tren mer".. Hva foreslår dere?

Jeg har nå kuttet ut følgende:

- Alt godteri

- All junkfood

- All sukkerholdig brus

Begynte med dette 1.jan, og det har gått helt uproblematisk så langt.

Sliter med:

- Drikker 2-3 store flasker bruk i uken (for mye??)

- Enorme middagsporsjoner = overspising

- Problemer med å kutte ned inntaket pga stort inntak i volum tidligere..

- Uregelmessig trening (fra 1 gang i uken til 4)

- Er utrent, dårlig kondis

Sliter med å finne et kosthold jeg kan holde meg til, syns det er vanskelig å vite hva jeg skal spise og ikke, og hvor mye. Har som sagt et litt merkelig magemål etter å gradvis ha økt porsjonene over flere år..

Hva er en sunn frokost?

Hva er en sunn lunsj?

Hvordan kan man få kuttet ned porsjonsstørrelsen kraftig, og holde seg til det over tid?

Andre tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest har begynt
Skrevet

vil anbefale deg vektklubb.no, det gjør det mye enklere å holde oversikten! De aller fleste matvarer ligger inne i oversikten, og så legger du inn i dagboksen slik at du kan se hva du har spist hver dag, hvor mange kalorier, og hvor mye av hvert næringsstoff. Veldig greit for da lærer man ordentlig hva som har bra næringsverdi og ikke, og slipper å drive å lese bakpå pakkene hele tiden. Kommer også med forslag til ukemenyer. Så holder den oversikten over vekt, vektnedgang, og også målene dine. Synes det er veldig motiverende! Den regner også ut kalorier du burde spise pr dag, og sier ifra om du har utrealistiske mål.

Drikker du vanlig eller light brus? Om du drikker vanlig kan du kutte over til light brus først, og så på lang sikt gå over til farris eller vann? Vann kan smaksettes med appelsin, sitron, lime, etc og gjøre det lettere å like om man ikke er vant til det.

Spis ofte og mye, da blir man ikke så sulten til middag! Jeg hadde også problemet med å spise veldig mye til middag fordi det ble alt for lenge mellom måltidene. Har funnet ut at nutrilettbarer er veldig bra som mellommåltid, den med karamell smaker faktisk ganske godt, er ikke usunn, veldig enkel å ha liggende i veska siden den ikke trenger kjøleskap, blir gammel fort, etc, og i tillegg fjerner den søtsuget hos meg. Så når jeg er nesten ferdig på jobb spiser jeg en slik en. Før ventet jeg til jeg hadde kommet meg helt hjem, så begynne å lage mat, og innen da var jeg skrubbsulten og spiste altfor mye.

Siden du er i dårlig form er all trening bra trening. Om du har trent 1 gang den uken, så er det ikke kjempedårlig, det er jo mye bedre enn ingenting! Og hvis du plutselig får skikkelig lyst å trene og trener 4 ganger i uka, er jo det kjempebra! Vegynn i det små, alt hjelper.

Cluet for å venne seg av store måltider er mindre og oftere måltider. Man blir ofte sulten litt i begynnelsen når man begynner å slanke seg, men det går fort over. Pass på å spis mettende mat, grovt brød/knekkebrød, fullkornsprodukter og lignende.

Det viktigste for meg, er at om jeg en dag skulle sprekke, så sier jeg til meg selv at det er ingen krise. Da fortsetter jeg bare å være flink dagen etter. Kanskje det tar en dag eller to eller tre ekstra å nå målet mitt, men hva betyr det egentlig i det store og det hele?

Spis firkorn med skummet melk og litt lettsyltetøy, kanskje en banan i til frokost. Eller grove knekkebrød med lett gulost, magerost med skinke, magert kjøttpålegg, etc og grønnsaker som paprika og agurk til. Havregrøt går også an å variere i mange former.

Til lunch kan du f.eks. spise kyllingsalat (har du f.eks. både kylling og avocado oppi blir den veldig mettende, eventuellt fullkornspasta, egg), fullkornwraps med kylling, skinke eller lignende, omelett med grovt brød til, middagsrester fra i går. Bare man kommer litt inn i det går det lettere enn man tror! :)

Skrevet
Hvis man skal si noe litt mer detaljert enn "spis mindre, tren mer".. Hva foreslår dere?

- Alt godteri

- All junkfood

- All sukkerholdig brus

Sliter med:

- Drikker 2-3 store flasker bruk i uken (for mye??)Kutt ut brus helt eller drikk KUN Cola Zero- Enorme middagsporsjoner = overspising

- Problemer med å kutte ned inntaket pga stort inntak i volum tidligere. Fyll opp volumet du er vant til med salat og råkost istedet for den ekstra poteten/pølsa/koteletten.

- Uregelmessig trening (fra 1 gang i uken til 4) Prøv å få til regelmessig trening, gå en tur istedet for å måtte møte opp dersom det er et problem. Rask gange er fin trening!- Er utrent, dårlig kondis Rask gange! Det går fort å bedre kondisjonen, men man må være konsekvent.

Sliter med å finne et kosthold jeg kan holde meg til, syns det er vanskelig å vite hva jeg skal spise og ikke, og hvor mye. Har som sagt et litt merkelig magemål etter å gradvis ha økt porsjonene over flere år..

Hva er en sunn frokost? Stor fin porsjon havregryn med en neve rosiner og skummamelk. Avslutt med et syrlig grønt eple.

Hva er en sunn lunsj? Grovbrød (spelt/hjemmebakst/fedonbrød det mørke) med ost/kokt skinke. Frukt. Fyll opp volumet med råkost! Etterhvert vil magen din krympe. Spis annenhver time, en brødskive, vent en time, ta en skive til. Skjønner? Små små porsjoner og mange flere måltider igjennom dagen.

Hvordan kan man få kuttet ned porsjonsstørrelsen kraftig, og holde seg til det over tid?

Andre tips? Ikke gi opp!! Skaff deg hjelpere/støtte i andre, (vektklubb er supert) les, få kunnskap om kroppen. Ikke sitt stille, gjør noe annet enn de tingene du er vant til. Finn en annen "belønning" enn mat. En annen type kos enn mat. Vær aktiv.

Skrevet

Siden du skal ned så mye, hva med å ta (minst?) en time hos ernæringsfysiolog? Det kan jo hende du kan få time via legen din, om du er overvektig?

Skrevet (endret)

Er ikke helt fornøyd med egen vekt selv og har prøvd ulike metoder uten å være strålende fornøyd med 1 metode, men kan jo komme med tips for det...? ;)

Med Grete Roede gikk jeg ned 13 kg for 4 år siden. Funket bra der og da fordi motivasjonen var på topp! Så ble det en graviditet og vekta økte, gitt...;)

Så var det ca. 13 kg på Vektklubben og det funket også fint. Fulgte dagboka og oppskriftene der inne. Fint forum også.

Nå er jeg inne på Lavkarbo.no. Der er filosofien mindre karbohydrater! Mange fine fora om de ulike lavkarbo-kostholdene.

Har bare gått ned noen få kilo på ca. 6 mnd, men føler meg MYE bedre generelt etter at jeg nesten har kuttet ut karbohydrater! Er ikke like oppblåst, og selvom vekta ikke viser mye nedgang, merker jeg det på klærne!!

Vil anbefale deg å gå inn på de ulike nettstedene:

vektklubben

greteroede

lavkarbo

Lykke til!! :)

Endret av Thomasine
Skrevet

Jeg har ikke gått ned 45 kilo, og kommer aldri til å gå ned så mye heller, men jeg hadde som mål å gå ned 20 kilo (sånn ca iallefall... jeg veier meg aldri, men måler)

Fulgte verken slankeklubber, dietter eller treningsprogrammer - jeg brukte sunn fornuft.

Spiste gradvis mindre måltider, økte gradvis mengden av grønnsaker. Har den siste tiden økt mengden med kjøtt og minsket mengden med poteter/ris/pommes etc.

Får ikke trent grunnet sykdom, men jeg beveger meg når jeg kan her hjemme, i tillegg til svømming 2 ganger i uka om formen tillater det.

Å slutte med ALT usunnt på en gang, sprengtrene og være "flink pike" for fort funker ikke for meg. Det kan funke 1-2 måneder, men så går jeg rett i veggen, feiler og føler meg som en taper noe som fører til at jeg bare legger på meg igjen.

Og en ting til som hjelper - være glad og tilfreds :)

Skrevet

Jeg anbefaler deg rett og slett å telle kalorier. Kroppen din er vant til mye mat, og hvis du skal spise seg mett så vil du mest sannsynlig spise for mye (til å gå ned i vekt). Jeg ble selv ganske overrasket over hvor fort man kom opp i kalorigrensa når jeg begynte å telle kalorier. Du må være forberedt på å kjenne litt sult i starten, du kan ikke spise deg helt mett. Magen din er som sagt utvidet av for mye mat. Men det positive er at etter kort tid så vil du ikke kjenne denne sultfølelsen lenger, magen "skrumper inn" når den får mindre mat. Den venner seg til det nye inntaket ditt.

En annen grunn til at jeg syns det er veldig greit med kaloritelling er at man da fint også kan kose seg ved behov uten at det fører til vektøkning, rett og slett fordi man tar det med i dagens kaloriregnskap. Jeg vet at det ikke er ideellt å erstatte mat med snop, men om man en dag i uka, eks lørdag, spiser en sjokolade isteden for kveldsmat så syns jeg personlig det er helt ok. Da kan man kose seg uten å være redd for å legge på seg :)

Lykke til!

Skrevet

Å gå ned så mye som 45 kilo er ikke noe du bør gjøre på egenhånd, det blir unødvendig vanskelig. Du kan enten ta kontakt med lege eller liknende eller eventuelt en personlig trener, regne ut din fettfrie kroppsvekt og ta det derifra. Og om du skal klare å holde din nye vekt er du avhengig av å ha forandret vanene dine i seg selv og ikke bare gått på en fantastisk slankekur!

LYKKE TIL! Ønsker deg alt det beste

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet

- Alt godteri

- All junkfood

- All sukkerholdig brus

Sliter med:

Hva er en sunn frokost?

Hva er en sunn lunsj?

Andre tips?

jeg tror først og fremst du skal ta kontakt med legen din - for 45 kilo er ganske mye.

det er viktig at du får tett oppfølging, for selv om det er veldig bra å gå ned i vekt så er det samtidig viktig at du gjør det på riktig måte over tid.

mange har sagt mye bra her.

jeg antar du er sykelig overvektig siden du ønsker å gå ned i vekt, og at du derfor kan ha vanskelig med enkelte treningsformer i starten.

svømming/sykling/ellipsemaskin/gåturer med stav er veldig fint i starten, det belaster ikke knær og rygg.

Sliter med:

jeg ville kuttet all brus, også - eller kanksje spesielt lettbrus. dette øker matlyst hos mange.

prøv å erstatte det med eksempelvis å ta sitron/lime/eple i vann. dette er en avhengighet du bare må¨"lide" deg bort fra.

dersom du må ha kullsyre, så kan du kanksje drikke litt farris med smak(har tilsetningsstoffer, men ikke så mye som lettbrus).

når det gjelder store porsjoner så må jeg spørre hvor ofte du spiser. jeg gjetter på at dette er store, og få porsjoner.

nå skal du spise frokost, lunch, middag og litt kvelds - pluss sunne mellommåltider(grønnsaker/lettyoughurt/frukt etc).

da tror jeg du skal klare mindre måltider.

kondisen bedrer seg, selv for meg som veier nesten ingenting så er det et slit å kjenne svetten presse på når jeg har skulket trening. og det var skikkelig kjipt å starte opp etter flere års pause.

men ta tiden til hjelp - etterhvert blir det faktisk ikke så tungt, og det kan tilogmed være gøy:)

jeg tror også at du kan ha godt av å melde deg på kurs, etc grete roede hvor du lærer deg basic fakta om kosthold, teller trimpoeng og kalorier.

husk bare at det kommer et helt liv etter slankekuren, og der skal man holde vekta.

man regner at for å holde vekten må man spise fortsatt sunt, og trene ca 3 ganger i uken.

lykke til med livsstilsendringen, du har mye å lære, men et helt nytt liv foran deg :klemmer:

Skrevet

For det første 2-3 store brus er for mye ja. Søtningsstoffet kan gjøre deg mer sulten og det vil jo ikke hjelpe deg i kampen.

For å få ned størrelsen på middagen din kan du spise et mellommåltid litt før middagen slik at du ikke er veldig sulten når du skal spise middag.

Når du er veldig overvektig og utrent kan du ha insulinresistens. Da kan det være nødvendig å kutte ned på inntaket av raske karbohydrater for å gå ned i vekt.

Det med mengde mat er litt vanskelig, kaloritelling er vel det som kan gi deg den beste pekepinnen. Kalkulatorer finnes på nettet.

Du kan jo starte med å gå tur daglig for å få opp formen. Ta det gradvis så du ikke får skader og ikke mister motivasjonen. Styrketrening kan også være lurt.

Du vil venne deg til mindre mengder mat gradvis og sulten vil også bli mindre. En ting du kan vurdere sammen med legen din er om du kan prøve slankemedisinen reductil. Dersom den virker som den skal senkes apetitten, og det kan bli lettere for deg å redusere matmengden, også etter at du slutter med tablettene.

Eksempler på mat du kan spise: avocado (inneholder også sunne fettsyrer) cottage cheese, en neve nøtter, egg, frukt (ikke overdriv), grønnsaker, selv er jeg glad i asparges, reker, skinke, kalkun, kylling og svinekjøtt. Velg karbonadedeig foran kjøttdeig. Inntaket av ris og pasta bør begrenses, men velg langkokt ris foran hurtigris, bruk fullkornspasta. Begrens inntaket av poteter.

Om du spiser brød, velg grovbrød, ev fullkornsknekkebrød.

Og ellers kan det lønne seg og spise små måltider oftere for å holde blodsukkeret stabilt. Ta gjerne tilskudd av vitaminer og omega 3.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

- Alt godteri

- All junkfood

- All sukkerholdig brus

Veldig bra! :)

Sliter med:

Bruk alltid salat og grønnsaker til middagen. Mange typer grønnsaker (f eks. brokkolo og blomkål) kan du nesten spise ubegrenset av. La dette utgjøre minst en tredel av middagen din.

Begynn å trene regelmessig. Jeg synes det hjelper å sette mål for hvor mange ganger jeg skal trene en måned og planlegge ukene framover.

Finn en aktivitet du liker, kanskje kan du få med en venninne på tur. Svømming kan også være et alternativ, hvis du liker det.

Hva er en sunn frokost?

Hva er en sunn lunsj?

Frokost:

Havregryn er mettende og sunt. Du kan bruke ekstra lett melk til.

Likevel er det relativt mye energi i havregryn.

Knekkebrød er sunt. Personlig blir jeg ikke mett av det. Men hvis du blir mett av det, er det et strålende alternativ.

Kokt egg er bra.

Lunch:

Knekkebrød funker bra her også. Magert kjøttpålegg på og agurk, paprika og tomat.

Hvis du skal ha brød, bruk grovt brød. Tomat med balsamico på er veldig godt og med ekstremt lite kalorier.

Spis en frukt eller en gulrot eller to hver dag etter lunch.

Salat med fullkornspasta og kylling kan også være et smakfullt alternativ. Ikke bruk dressing.

Gjest Gjest nå
Skrevet

Jeg er igang med en prosess ikke så langt unna din (skal ned 35-40 kg), og har kommet et stykke på vei allerede. Godt hjulpet av Grete Roede. Jeg har en veldig flink kursleder, og det motiverer å være rundt andre som sliter med det samme. Pluss at man får et ekstra dytt i ryggen når man faktisk må stå på vekten forran kursleder en gang i uken.

Her er noen av mine tips:

- begrens brusdrikkingen. Selv om det er light brus er det ikke bra for deg. Jeg har ikke troen på å plutselig bli verdensmester og kutte ut alt med en gang. Alt med måte er min filosofi. Kutt det ut i hverdagen, og unn deg litt i helgen

- sørg for å spise jevnt hele dagen. Spis frokost, lunch og middag eller ellers 2-3 mellommåltid i tillegg. Da holder du blodsukkeret stabilt, og er ikke så ihjelsulten at du hiver i deg store porsjoner når måltidene først kommer.

Wasa sine knekkebrød sanwich (porsjonspakket) er greie. Lett yougurt, frukt, grønnsaker, grøvbrødskive osv

Cherrytomater har jeg funnet ut at er god snacks.

- begynn måltidene med å drikke et stort glass vann. Det fyller opp magen. Du kan fortsatt spise store, gode måltider men spis mye av de rette tingene.

- et tips jeg fikk var å ikke sette kjelene osv. på bordet, men la dem stå ved komfyren. Fristelsen for å forsyne seg mer når man ser på kjeler med mat igjen i er større enn om de er ute av syne.

- før kaloridagbok i noen uker. Gjerne på nett hvor du flere steder vil finne enkle dagbøker som regner ut for deg. Du finner da gjerne noen mer eller mindre skjulte kaloribomber. Enkelte ting du spiser tenker du gjerne ikke på som så altfor usunne, men kan gjerne være rene kaloribombene. Min store svakhet er boller, rundstykker osv. Jeg har jo alltid vist at det ikke er bra å spise, men jeg ble likevel nokså sjokkert da jeg så hvor mange kalorier det faktisk er snakk om at jeg kjører i meg når jeg kjørte innom bensinstasjonen og kjørte i meg 3 rosinboller på rappen. Eller hvor mye kalorier det er i f.eks. valnøtter. Eller pasta.

- planlegg dagen, og sørg for at du har sunn mat tilgjengelig. Ha f.eks. Wasa sine knekkebrød i vesken (de holder seg lenge, og er som nevnt porsjonspakket). Har du noe lett tilgjengelig så er sjansen mindre for at du bare "må" innom kiosken å kjøpe noe usunt fordi man er så sulten eller fysen på noe.

- ikke vær altfor streng med deg selv. Unn deg å skeie ut en gang i blandt. Skal du både kutte ut alt du synes er godt, spise mindre og trene mer alt på en gang er det fort for at du går på en real smell. Det er fortsatt lov å spise et kakestykke en gang i blandt. En nøy deg med ett i steden for de 1-2-3-4 man tok før, og gjerne mindre porsjon enn hva du ville ha forsynt deg med før. Det samme gjelder andre ting som alkohol, snop, usunn mat osv.

- ang. trening så er heldigvis kondis noe som raskt bedrer seg. Prøv å få inn et par skikkelige økter i uken. Når du først er på treningsenteret, på fjellet e.l. lignende så ta i og bli ordentlig svett. Du har satt av tiden, og kan like gjerne gjøre det ordentlig.

På Sats har de motivasjonskampanje på gang for tiden. Hvis man trenger 2 ganger i uken over en periode på 8 uker så får man en premie. Det holder ikke å trene tre ganger en uke og en neste uke, man må trene jevnt. I mine "slappe" uker har det tvunget meg ut av huset når helgen kommer hvis jeg ikke har fått inn mer enn en økt tidligere i uken. Det er ikke premien i seg selv som er poenget, men følelsen av å klare det. Jeg var hvertfall syperfornøyd med meg selv da jeg fikk treningsflaske som premie etter lignende kampanje i høst. Kanskje stedet du trenger har noe lignende opplegg?

Ellers så prøv å legg inn små ting i hverdagen. Ta trappene når du kan, og de dagene du ikke trener så prøv å få til en halvtimes tur e.l. Det er ikke så mye, og selv om det er tungt å komme seg opp av sofaen så er det utrolig godt å komme seg ut.

Skrevet (endret)

Gå in på lakarbo.no og les om lavkarbokosthold . Kan særlig være lurt fordi du spiser store posjoner .

Endret av livesen
Skrevet

Først må jeg få lov til å takke hver og en av dere av hele mitt hjerte. Så mange flotte og detaljerte svar, jeg er rent rørt. Takk for at dere tar dere tid til å hjelpe meg ut av denne vonde situasjonen!

Jeg tar til meg alt som blir sagt, og merker at mye av dette visste jeg jo fra før av. Jeg tror mitt hovedproblem er at jeg vet hva jeg skal gjøre, men svikter meg selv gang på gang på gang .. Bare en bit til, bare en sjokolade. Jeg har vært så flink i dag, eller - jeg har hatt en forferdelig dag. Jul bare en gang i året, påske bare en gang i året, bursdag bare en gang i året.. Usosialt å ikke være med ut og spise middag.. Stakkars meg, hurra for meg, osv.

Hvordan kan jeg klare å bryte dette mønsteret? :klø:

Veiedag i morgen, fast hver mandag. :sukk:

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Først må jeg få lov til å takke hver og en av dere av hele mitt hjerte. Så mange flotte og detaljerte svar, jeg er rent rørt. Takk for at dere tar dere tid til å hjelpe meg ut av denne vonde situasjonen!

Jeg tar til meg alt som blir sagt, og merker at mye av dette visste jeg jo fra før av. Jeg tror mitt hovedproblem er at jeg vet hva jeg skal gjøre, men svikter meg selv gang på gang på gang .. Bare en bit til, bare en sjokolade. Jeg har vært så flink i dag, eller - jeg har hatt en forferdelig dag. Jul bare en gang i året, påske bare en gang i året, bursdag bare en gang i året.. Usosialt å ikke være med ut og spise middag.. Stakkars meg, hurra for meg, osv.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg og melde deg inn i vektklubb.no. Der vil du få en god oversikt over hva du tilfører kroppen og hva du forbrenner.

Når det gjelder trening så vil jeg anbefale deg og sette deg selv ett mål - noe du skal gjennomføre; ett ritt, en tursti, ett skirenn.....en eller annen form for distanse du skal gjennomføre til sommeren. Da vil du automatisk snu treningen til noe du tilfører for egen del fordi du skal oppnå noe du ikke har oppnådd før og du vil legge ett positivt press på deg selv til å trene. Ikke heng treningen opp mot kiloer som er vanskelig å bli kvitt - da vil det være mer slit og har ikke det positive fortegnet.

Sett deg ett mål som du kan være stolt av å ha gjennomført :)

Ellers så vær nøye med å loggføre det du spiser/trener. Det er ikke slik at du ikke kan kose deg og det er det viktig at du ser. Tren kanskje litt mer og unn deg noe godt - så vil balansen mellom inntak og forbrente kalorier fortsatt være i balanse. Husk du kan kose deg - du kan spise ute - men du må bare forbrenne det, og har du da ett fremtidig mål: så er det ikke noe stort negativt tegn å trene litt mer - du blir bare bedre forberedt.

Tenk positivt og ikke fokuser på hva du ikke kan - fordi du kan alt - bare du gjør det på rette måten og med måte :)

Skrevet
Jeg tror mitt hovedproblem er at jeg vet hva jeg skal gjøre, men svikter meg selv gang på gang på gang .. Bare en bit til, bare en sjokolade. Jeg har vært så flink i dag, eller - jeg har hatt en forferdelig dag. Jul bare en gang i året, påske bare en gang i året, bursdag bare en gang i året.. Usosialt å ikke være med ut og spise middag.. Stakkars meg, hurra for meg, osv.

Det som funker for meg er

1. Å ikke være altfor streng. Har jeg vært flink en dag, og har lyst på en sjokoladebit, tar jeg en sjokoladebit! Men bare én, og jeg velger 86% kakao, den har lite sukker. Så sparer jeg resten til lørdag.

2. Å bryte vanene, og unngå situasjoner der jeg 'må' ha sjokolade, chips, brus etc. Jeg innså at snopetrangen kommer i visse situasjoner, f.eks. hvis jeg har vært inne en hel dag pga dårlig vær og sitter foran tven eller dataen. Så når trangen melder seg er det opp og ut, eller vaske klær, eller hva som helst for å få tankene over på noe annet. Etter en liten stund glemmer du søtsuget :)

3. Drikk vann!

Skrevet

Jeg er en av de som svarte deg tidligere, jeg er også overvektig og har bestemt meg for at nok er nok nå. Jeg har gått ned tidligere ved hjelp av reductil og endring av vaner. Dessverre kom noe av det jeg gikk ned på igjen i sommer etter at jeg en periode levde veldig stillesittende pga. spesielle omstendigheter. I tillegg var jeg bortreist og fikk ikke laget maten min selv.

Jeg lever et ganske aktivt liv, bortsett fra i jobben da. Kontorjobb tilsier dessverre mye stillesitting. I forhold til trening og slikt føler jeg at det går ganske bra.

Så er det maten da, der må man rett og slett gjøre en opprenskning i hodet om jeg kan si det slik. Slik jeg ser det er det ingen krise om jeg ikke kan spise den sjokoladen i morgen, den forsvinner jo ikke, så om en uke kan jeg ha den til lørdagsgodt. Jeg unner meg gjerne et kakestykke ved en spesiell anledning, men et er nok og da kniper jeg litt inn på matinntaket, ev. trener litt mer. Jeg bestemmer meg på forhånd for hvor mye jeg kan spise, man kjenner jo ikke metthetsfølelsen med en gang. Jeg prøver å spise ganske så sunt og prøver å spise frukt og grønt framfor brødmat.

Kanskje kan det være en motivasjon å ha et bilde av kroppen din slik den er nå som du tar fram før du spiser sjokoladen, ev. se for deg hvordan kropp du ønsker deg.

Du kan også prøve å visualisere om du får lyst på sjokolade, se for deg at sjokoladen er noe ekkelt/fælt.

Så er det selvfølgelig det beste å ikke ha sjokolade og søtsaker i huset, da må du i alle fall gjøre en innsats for å få tak i.

Så nevner du dette med jul, påske osv. Det er begrenset hvor mye vi klarer å legge på oss i disse periodene. Faktisk er det jo alle de andre ukene i året som blir den største kampen.

Til sist vil jeg nevne at det ofte er lettere å småspise søtsaker når man kjeder seg litt, sørg derfor for å ha nok å gjøre, og ikke minst spis små måltider ofte slik at blodsukkeret holder seg mest mulig stabilt. Dette reduserer søtsuget.

Lykke til med kampen mot overvekten, håper du lykkes!

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Må bare si at jeg synes uttalelser som dette er så negativt:

Du skal kjempe en kamp mot det store stygge dyret (overvekt).

Du skal visualisere det du ikke liker ved deg selv for å skremme deg fra goder du har i livet.

Du skal tvinges å ikke nyte godt.

Jeg mener det ikke er så ille og referer til mitt innlegg over. Man må bare finne ett mål man har lyst på - en aktivitet og sørge for å lykkes med sitt eget mål.

Ja, det er litt telling av kalorier, men man når ett mål uten at fokuset er helt og holdent overvekt. Det handler om livsstilsendring - ikke en krig/kamp. Man vil oppleve nye ting - tilføre livet nye ting - det er ikke slik at man skal si hadet til alle goder man har.

Skrevet
Må bare si at jeg synes uttalelser som dette er så negativt:

Du skal kjempe en kamp mot det store stygge dyret (overvekt).

Du skal visualisere det du ikke liker ved deg selv for å skremme deg fra goder du har i livet.

Du skal tvinges å ikke nyte godt.

For meg er det faktisk er kamp, i stor grad mot psyken ja, men det nytter ikke å ta det med ro. Ja, jeg føler at det er en kamp for jeg er ikke en av de som går lett ned i vekt. Jeg kan ha en voldsom sult og søtsug til tider, og da er det virkelig en kamp mot hjernen min som sier ”ta en sjokolade”. Mulig det ikke er slik for deg, men det er min erfaring og om TS er uenig kan hun jo bare ignorere det.

At man skal se for seg noe ekkelt når man ønsker å spise søtsaker hørte jeg som et tips på radio, ikke fordi man aldri kan unne seg noe godt, men fordi denne søtsuget ikke skal ta overhånd. En sjokolade inneholder veldig mye kalorier og lite annet fornuftig sammenlignet med mye annen mat. Selvsagt kan man spise den om man vil, men det kan være ødeleggende. Jeg er ikke imot det å kose seg og unne seg noe godt, men det bør ikke bli hver dag.

Tilsvarende kan en jo gjøre med sunn mat og trening også, bare at man ser for seg noe positivt som man forbinder med det.

Skrevet

Men hva er målet ditt med prosjektet? Å unngå hjerteinfarktet? Det kan bli en smule "tåkete" å ha et slikt mål. Fordi vi alle har en idè om at "det skjer ikke oss", før det faktisk skjer.

Tenk litt på hva du vil og hvorfor du vil ned i vekt. VIL du ned, eller føler du at du må fordi "alle stiller krav" om det? Du trenger et forbilde, en du kan se på som du liker godt, og som du kan tenke at "SÅNN vil jeg og være!" Ikke som Britney eller andre blonde fjåsedamer, eller Brad Pitt og jålemenn. Men en person som har vilje, som kan, som får til noe.. En som klatrer i fjell, vinner gull på ski, en som viser at han/hun jobber steinhardt og klarer det, fordi han/hun VIL! Da kan du gripe til den tanken, hva ville ***** gjort hver gang du har lyst til å ta "bare en bit til".

Du må lære deg og venne deg til å ta kontrollen bevisst. For det er kun du som kan gjøre det. Fortsett å stå på, jeg har tro på at du kommer dit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...