Gå til innhold

HJELP doen er tett


Gjest Carleigh-Ann

Anbefalte innlegg

Gjest Carleigh-Ann

Ved et uhell klarte jeg å søle kattesand i doen så nå er den helt tett. Har prøvd å grave ut det verste, men hjalp ikke særlig. Prøvde å øse ut det ekle vannet og trekke ned på nytt, men da kom det bare vann helt opp til kanten.

Jeg skal ha fest i morgen og hadde vært greit med en do som funker.. Noen tips til hva jeg kan gjøre uten å ringe rørlegger? Ser i en tidligere tråd at Plumbo anbefales, noen som har prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å prøve en sånn støvsuger som kan suge vann og alt mulig annet?! Vi har en askesuger som også kan suge vann (kjøpt på Jula for en billig penge) - den kobles på en vanlig støvsuger - tror jeg hadde prøvd den før jeg evt ringte rørlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carleigh-Ann
Hva med å prøve en sånn støvsuger som kan suge vann og alt mulig annet?! Vi har en askesuger som også kan suge vann (kjøpt på Jula for en billig penge) - den kobles på en vanlig støvsuger - tror jeg hadde prøvd den før jeg evt ringte rørlegger.

Takk for svar :) Jeg vurderer å dra innom Jernia eller noe lignende i morgen. Har helt oppi masse klorin nå så håper det løsner opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe "dritt"

en av barna mine dyttet en leke ned i doen for en tid tilbake, noe som resulterte i en tett do.

Vi kjøpte stakevajer, en sånn stor sugekopp pompe (helt ubrukelig..)

og en mengde flytende plumbo..var jo veldig usikker på hva som hadde tettet doen til.

Når rørleggervakta tar 3500,- bare for å komme, må man være sikker på at det ikke er noe man kan fikse selv.

Vi endte med å tømme hele potta, sisterna og skru av vannet, før vi demonterte hele doen. La den ned og fant leken i "vannlåsen".

Enklere å demontere doen enn jeg hadde trodd, men nå har vi hel "oldfashon" do.

Er redd kattesanden blir litt som sement, hvertfall hvis det er av den som klumper seg...

hva er litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har funket hver gang for min del er å fylle en stor bøtte med vann og helle det med full fart ned i do. Det forutsetter at doen ikke er fylt opp med vann, så du må nok få litt av det ut slik at det blir ca. normal mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som har funket hver gang for min del er å fylle en stor bøtte med vann og helle det med full fart ned i do. Det forutsetter at doen ikke er fylt opp med vann, så du må nok få litt av det ut slik at det blir ca. normal mengde.

Dette her jeg god erfaring med også! Fyll bøtte med varmt vann, og hell den RASKT (altså snu bøtta på hodet, ikke helle i noen sekunder) opp i do, da blir det en slags mini-tsunami oppi der. Vet ikke hvordan det fungerer i forhold til kattesand men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carleigh-Ann
Det er noe "dritt"

en av barna mine dyttet en leke ned i doen for en tid tilbake, noe som resulterte i en tett do.

Vi kjøpte stakevajer, en sånn stor sugekopp pompe (helt ubrukelig..)

og en mengde flytende plumbo..var jo veldig usikker på hva som hadde tettet doen til.

Når rørleggervakta tar 3500,- bare for å komme, må man være sikker på at det ikke er noe man kan fikse selv.

Vi endte med å tømme hele potta, sisterna og skru av vannet, før vi demonterte hele doen. La den ned og fant leken i "vannlåsen".

Enklere å demontere doen enn jeg hadde trodd, men nå har vi hel "oldfashon" do.

Er redd kattesanden blir litt som sement, hvertfall hvis det er av den som klumper seg...

hva er litt?

Jeg skulle tømme ut noe av kattesanden men det meste havnet altså oppi doen! Lukter ikke godt der nå for å si det slik. Skal straks løpe ned på butikken og kjøpe plumbo. Koster det virkelig 3500,- for rørlegger?! Det var utrolig dyrt. Krysser fingrene for at det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle tømme ut noe av kattesanden men det meste havnet altså oppi doen! Lukter ikke godt der nå for å si det slik. Skal straks løpe ned på butikken og kjøpe plumbo. Koster det virkelig 3500,- for rørlegger?! Det var utrolig dyrt. Krysser fingrene for at det ordner seg.

Mener å ha lest at plumbo ødelegger rørene, og at man ikke skal bruke det. Har du prøvd vannbøtte trikset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carleigh-Ann
Mener å ha lest at plumbo ødelegger rørene, og at man ikke skal bruke det. Har du prøvd vannbøtte trikset?

Jeg har lest at Plumbo bare ødelegger rørene hvis de er gamle.. Min leilighet er helt ny så det burde gå bra. Prøvde å helle oppii masse vann, men da fyltes doen opp med enda mer vann. Helte oppi kokende vann også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at Plumbo bare ødelegger rørene hvis de er gamle.. Min leilighet er helt ny så det burde gå bra. Prøvde å helle oppii masse vann, men da fyltes doen opp med enda mer vann. Helte oppi kokende vann også.

Det hjelper ikke å bare helle oppi, det må tømmes oppi, da det er kraften i alt vannet på en gang som får løsna opp, ikke bare vannet i seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta hageslangen og stapp den langt nedi doet med så mye trykk som mulig. Rørleggere bruker høyttrykk for å åpne doet (correct me if I'm wrong), så er du heldig så funker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carleigh-Ann

Nå funker doen igjen :) Takk for tips alle sammen! Det skulle ikke mer til enn en stål-wire, vakuum-pumpe og en dobørste for å ordne problemt. Da sparte jeg 3000,- på rørlegger og kan ha fest i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...