Gå til innhold

Fordeler ved å gifte seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke rettigheter har de som er gifte vs de som bare er samboere? Hva er det egentlig som ''skjer'' når du gifter deg? Jeg bare lurer litt, for det er jo ikke lenger hastverk å gifte seg, slik som før, da ekteskap var den eneste respekterte samlivsformen.

Jeg har akkurat vært i bryllup for en venn som giftet seg med en hun hadde vært sammen med i ca. 6 måneder. De er begge unge, bare 21 og 24 år gamle. De giftet seg for at han skulle få varig opphold i landet, og ikke skulle bli sendt hjem til Kosovo, der han kommer fra.

Men så til meg selv da. Egentlig er jeg mest ute etter en grunn til å IKKE gifte meg den dagen når jeg treffer en mann jeg blir skikkelig forelsket i. Jeg synes bare det er en utrolig romantisk ting å gjøre, å love evig troskap til den du er glad i :hjerte:

Enig/uening?!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

En av fordelene med å gifte seg er at det for de fleste er penger å spare på skatten. Jeg kan ikke reglene, men vet at vi sparer ca 20000 i året på å være gift.

En annen fordel er at evt barn er bedre sikret. Mannen blir automatisk regnet som far til barnet og nærmeste pårørende. Hvis dere ikke er gift må han skrive under farskapserklæring.

Ektefeller har også automatisk arverett til hverandre. Man slipper også unna en del arveavgift.

Hvis en i et samboerpar dør har den andre ikke arverett uten at det er skrevet testamente eller laget kontrakt. Da vil enten barn arve eller avdødes biologiske familie arve alt.

Kjøper dere noe sammen er det automatisk begges dersom dere er gift og ikke har særeie.

Ved et evt brudd skal alt deles.

Ved samboerskap uten kontrakt kan den ene i praksis stikke av med alt hvis det ikke kan dokumenteres hvem som eier tingene.

Dere blir som gifte også automatisk hverandres nærmeste pårørende dersom noe skulle skje. Er dere samboere er det foreldre som er nærmeste pårørende og får ta alle avgjørelser hvis noe dramatisk skulle skje.

Det meste av slike juridiske ting (ikke skatt og avgifter) kan ordnes med en samboerkontrakt.

En slik kontrakt må man betale for å sette opp. Å gifte seg er gratis.

Derfor ser jeg kun fordeler med å være gift.

Skrevet

Arv: som gifte arver man hverandre automatisk og slipper å betale skatt av arven. Som samboere arver man hverandre ikke automatisk og arver man som følge av et testament må man betale arveskatt. Noe å tenke på, hvis en dør og man må flytte fra huset man har kjøpt sammen, fordi man ikke har råd til å kjøpe ut hans foreldre (som arver automatisk) eller arveskatten og man har vært klok nok til å skrive testament. Les mer her:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=26764&=katnav

Skatt: Det er flere klare skattefordeler som gift, kontra som samboer.

Dokumentavgift: Etter et brudd eller død, må samboere betale dokumentavgift, mens gifte slipper. Les mer her:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=92044

Barn: Til slutt en viktig sak for samboere med barn: Som samboer har far IKKE automatisk rett til foreldreretten til barnet.

Skrevet

Da er det faktisk bedre å gifte seg, å bare ha et lite bryllup, enn det å betale 4000 kr. for en samboerkontrakt, sånn som noen gjør. Det virker mer logisk for meg.

Skrevet
betale 4000 kr. for en samboerkontrakt
?? En samboerkontrakt er gratis, med mindre man ønsker hjelp fra advokat. Får kjøpt bra standardutgaver eks på Norli bokhandel.
Skrevet

Det kan så hende. De gikk til advokat, ja. Svindyrt.

Skrevet

Jeg er hos frisør som koster 450 kr for ca 30 min arbeid, dvs 900 kr timen. Vanlige advokater ligger på 800-1200 kr timen. Hvorfor ikke, når de har 6 års utdannelse, i motsetning til en rørlegger og frisør (og alle vet jo hva de koster...)?

Går lett 4 timer for en advokat å sette opp en kontrakt, da man faktisk skal møte de kontrakten skal settes opp for. Inkludert er også moms til staten.

Skrevet

Frisør er et dårlig betalt yrke det. De frisørene jeg kjenner får ikke mer i timen enn jeg fikk for å sitte i kassen i en butikk. Altså 100 kr. timen (+-). Men, men, la oss nå diskutere fordelene med å gifte seg, og ikke hva folk tjener :)

Skrevet

:o Hallo??! :evil: De har jo vært samboere i evigheter!!!

Skrevet

Dersom begge ektefellene er i full, eller tilnærmet full, jobb, vil det ikke være noen skattemessige fordeler ved å være gift. Dersom den ene av ektefellene ikke er i jobb eller den samlede inntekten er lav, åpnes det imidlertid for ligning i skatteklasse 2, som vil gi en skattemessig besparelse som samboere ikke gis adgang til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er endel juridiske fordeler ved å være gift, men heldigvis er det i ferd med å endre seg så samboere med barn blir likestilt med gifte. Det er en positiv utvikling. Giftemål er som du sier selvfølgelig en utrolig romantisk ting å gjøre, men her i heimen har vi ikke lyst (ja, det går an å ha valgt hverandre for resten av livet, ha barn, bolig og bil sammen og likevel ikke ønske å gifte seg!). Vi har valgt vår samlivsform, så får andre velge sin. Det er positivt at lovene endres seg mot den sagen der man er 100% likestilt så man i praksis er helt fri til å velge samlivsform selv (hvem har ikke lest i VG om pensjonister som må skille seg for å få dobbel pensjon? Sånn er det ofte med samboere også - de må gifte seg for å oppnå en hel del privilegier).

Samboeren min og jeg er helt enige om at vi ikke skal gifte oss, men det er jo mulig vi ombestemmer oss om tjue år eller noe. Men foreløpig ønsker vi det ikke :)

Det er mye ved ekteskap og bryllupstradisjoner jeg syns er fjernt og latterlig (jeg har tross alt valgt å holde meg utenfor det, ikke sant), men det gidder jeg ikke å ta her inne :lol:

Skrevet

Har faktisk aldri tenkt eller visst noe om fordeler/ulemper ved å gifte seg på det praktiske plan som skatt, arv osv, så dette var interessant lesing. Har sett at det finnes bøker om disse temaene; blant annet i en serie som heter noe som "for dere som flytter sammen", "for dere som gifter dere" el.l. Kanskje jeg skulle kjøpt en slik en?

Gjest Anonymous
Skrevet

Til siste gjest.

Hva er det som gjør at dere ikke vil gifte dere?

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man ikke vil det hvis en har planlagt livet sammen likevel.

Hvis samboerskap får samme rettigheter som ekteskap, blir jo det det samme som å være gift. Hva blir da forskjellen for deg?

Å gifte seg kan jo gjøres omstendelig eller enkelt.

Det er jo en del som bare går inn til byfogden og gifter seg, eller bare har en kontorvielse på et prestekontor.

Det er ingen regel at det skal være hvit kjole og selskap.

Skrevet

Jeg forstår heller ikke denne motviljen mot ekteskap når man likevel lever sammen og i tillegg kanskje eier felles bolig og har barn sammen. Å gifte seg trenger ikke være mer sermonielt enn å undertegne en samboeravtale. Jeg forstår ærlig talt ikke hva vi skal med to sett lover og regler på dette området, kanskje med unntak av den delen som går på fars rettigheter m.h.t. felles barn fordi dette også er til fordel for barnet

Gjest Anonymous
Skrevet

helt enig med flere her...

jeg ser ingen grunn til å gi masse rettigheter til samboere.. det er da bare å gifte seg dersom man vil ha disse rettighetene..

dersom man gjør samboerskap til det samme som ekteskap, vil jo ekteskapet forsvinne..

dessuten synes jeg ikke at alle som finner på å bo sammen noen måneder skal ha de samme rettigheten som de som forplikter seg overfor hverandre (et mer bevist valg) med en lengere tidshorisont

jeg er samboer og vil at mitt samboerskap kun skal være et samboerskap..

dersom vi skal ha barn eller kjøpe bolig sammen og ønsker rettighetene osv som ekteskapet gir så har vi full mulighet til å gifte oss..

dersom vi ikke velger å gifte oss, får vi klare oss uten..

det er faktisk ganske så ufarlig å gifte seg (jeg har flere venner som har overlevd helt fint)

man trenger ikke noe selskap osv og man har skilmissemuligheten

så jeg ser ingen grunn til å tilrettelegge lovverket slik at folk skal "slippe" å gifte seg :roll:

Skrevet

For meg er det vesentlig å stå i kirken og love Gud at jeg satser alt på dette forholdet og er villig til å sloss i gode og onde dager ved min manns side. Jeg ser på ekteskapet som en institusjon der mann og kvinne blir to deler av samme stykke, der de skal stå sammen side om side og "jobbe seg " gjennom livets mange overraskelser.

For meg hadde et vært uaktuellt å være bare samboer for resten av livet.

Ekteskapet er et naturlig uttrykk for solid kjærlighet, og jeg kaster vel en brannfakkel nå, men ønsker du ikke å gifte deg, har du kanskje ikke funnet den store kjærligheten ennå.....

Gjest Anonymous
Skrevet
For meg er det vesentlig å stå i kirken og love Gud at jeg satser alt på dette forholdet og er villig til å sloss i gode og onde dager ved min manns side. Jeg ser på ekteskapet som en institusjon der mann og kvinne blir to deler av samme stykke, der de skal stå sammen side om side og "jobbe seg " gjennom livets mange overraskelser.

fint for deg :)

For meg hadde et vært uaktuellt å være bare samboer for resten av livet..

ok

Ekteskapet er et naturlig uttrykk for solid kjærlighet, og jeg kaster vel en brannfakkel nå, men ønsker du ikke å gifte deg, har du kanskje ikke funnet den store kjærligheten ennå

du kan gjerne tro hva du vil, men vi må alle gjøre våre egene valg.. og etter som jeg forstår har du da selv vært samboer i flere år??

mitt poeng er uansett at alle må gjøre sine valg!

men de har da et reelt valg mellom ekteskap og samboerskap.. som er to ulike ting.. og jeg ser ingen grunn til at de skal bli det samme.. fint for oss å ha valgfriheten, synes jeg.. :)

Skrevet

Jeg har ikke vært samboer i mange år, og jeg synes også at det er fint med valgfrihet slik at de som har vett til det, enkelt og gratis kan fri seg fra å leve i synd og heller leve etter Gud.

Gjest Anonymous
Skrevet
jeg synes også at det er fint med valgfrihet slik at de som har vett til det' date=' enkelt og gratis kan fri seg fra å leve i synd og heller leve etter Gud.[/quote']

da er vi enige da.. :)

(selv om jeg ikke er spesielt glad for den fordømmende kommentaren om å leve i synd; vi er faktisk ikke alle religiøse osv, ha litt mer respekt for andre menneskers livssyn og valg.. please..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...