Gå til innhold

Kald dieselbil


Gjest Gjest_Helle_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Helle_*

Hei!

Jeg har et problem med at jeg ikke får start på bilen min. Tidligere har det vært veldig kaldt her (-20 ca). Så ble det mye varmere (5-6-) og da brukte jeg blien, den var litt tungstarta men det gikk bra. Nå er det blitt kaldere igjen, det er ca 10-, og jeg får ikke start. Hører at motoren surrer skikkelig treigt og ikke har tjangs til å komme i gang. Er det noe jeg kan gjøre? Har ikke garasje, bilen står ute på gata, så noe oppvarming med ovn er ikke aktuelt dessverre..

Det er en gammel dieselbil, 93 modell uten partikkelfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs om ikke du må ha starthjelp, og så kjøre en skikkelig tur så du får ladet batteriet. Det hjalp da vi plutselig fikk problemer, etter x antall småturer hvor bilen aldri blei ordentlig varm, samtidig som vi brukte ac, setevarmere, varmetråder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Muligens har du fatt en del kondens og vann i tanken. Har hørt at det skal hjelpe å ha i kondensfjerner eller rødsprit. Dieselen i seg selv er ikke frossen ved -10 grader (tror vinterdiesel ikke fryser før -32).

Prøv å ha ful tank til enhver tid på vinteren, det forebygger kondens. Forøvrig kan det være en god ide å bytte glødepluggene hvis bilen din er tung å starte ellers og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første må du slå av alt som trekker strøm som ikke er nødvendig når du skal starte (sett på parklys, slå av varmetråder, radio, setevarem osv.) og gjør et forsøk til. Hvis ikke det fungere må du få starthjelp eller ta ut batteriet for å lade det opp. Det som er viktig etterpå det er å ikke bare kjøre småturer for da får ikke batteriet ladet seg opp på kjøreturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift diselpartikkel filteret, det var det eneste skom skulle til på min bil som stadig nektet å starte når det var kaldt, ikke vært noe problem etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter selv med glødepluggene. De skulle vært skiftet for lengst... Er uansett de du burde sjekke i første omgang. Likeså med batteriet. Etterfylle vann på det, rense polene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at du IKKE må bruke startgass på en dieselbil! På amerikanske biler har de lenge hatt et diger advarselskilt i bilen om dette. Ler litt hver gang jeg tar ned solskjermen på min og leser WARNING! DO NOT osv, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok glødepluggene som er problemet ja. Batteriet er sikkert fint, det har ikke så mye å gjøre med om man får start eller ikke. Er alt i orden med motoren, så starter den lett, og må man kinne lenge for å få start så er det ikke batteriet, men motoren. I dette tilfellet glødepluggene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...