Gjest ts Skrevet 15. januar 2010 #1 Skrevet 15. januar 2010 Jeg har lagt merke til at mange som pusser opp eller bygger nye hus sier det er viktig at man tar hensyn til hvilken tidsepoke/stil huset er i når det gjelder møbler, dører, farger osv. Dette er jeg helt enig i. Det er veldig viktig. Da kommer problemet? Hva med de som bor i husbankhus bygget på 80- tallet? Beholder dere originale mørkebrune dører eller furudører? Maler dere furupanel eller beholder dere det orginale? Min mann jobber i bransjen, og han sier at det nye nå er å bytte ut furupanel som er blitt gammelt og brunt med nytt panel, istedet for å male det. Skal man være tro mot stilen i funkis hus og sveitser-villa stil, eller skal dette gjelde uansett hvilket hus man bor i eller bygger?
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #2 Skrevet 15. januar 2010 Jeg er enig i at man skal følge stilen på et hus, men inntil en viss grense. Det betinger jo først og fremst at huset har en klar stil som man kan følge, og det mener jeg vel ikke akkurat at husbankhus fra 80-tallet har. Det blir selvfølgelig helt feil med drageutskjæringer på vindskiene og tømmermannspanel på et slikt hus, men jeg mener absolutt at man kan bytte ut gulnet panel med tapet eller male panelen uten å "ødelegge" huset.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #3 Skrevet 15. januar 2010 Jeg synes definitivt ikke en trenger å være SÅ tro mot stilen - eller byggetidspunktet - at en beholder mørkebrune finerdører, blomstrete eller pastell plastikk strukturtapet osv. Jeg ville definitivt valgt en mer nøytral stil, enn å være lojal mot en tidsepoke, om jeg pusset opp et slikt hus. Dessuten er det nok ofte sånn at om en skal restaurere et gammelt hus (da tenker jeg 1800-tall og sånt), så er det ikke nødvendig eller engang historisk riktig at alle rommene skal gjenspeile én tidsepoke. Jeg har fulgt et større restaureringsprosjekt av et hus fra 1860, og der har de ulike rommene hatt ulik bruk til ulike tider og det er også forskjellige stilarter innvendig helt fra starten (overgangsperiode og nye eiere). Da har eieren gjort sine egne valg utfra hva som gi en fin helhet og bruksvennlighet. Om vi skulle tilbakeført huset vi har bodd i de siste årene til opprinnelig stand måtte vi hatt smie i første etasje, noen veldig luftige tømmervegger og bare enkle bondemøbler Så det sier seg selv at tilbakeføring eller originalstand er både upraktisk og noen ganger umulig. En trenger heller ikke velge møbler fra tiden huset ble bygd eller akkurat den stilarten huset er i... men det er klart det ofte er noen stiler som funker bedre enn andre. For eksempel ser vel chesterfieldsofaer eller gedigne bondemøbler fra en stor finstue ganske malplassert ut i et lite husbankhus, minimalistiske nye møbler kan se hele feil ut i en gammel gårdsstue med dekormalte vegger, malt tregulv osv. Men det finnes jo mange mellomting som kan fungere fint.
Christiane_W Skrevet 15. januar 2010 #4 Skrevet 15. januar 2010 En venn av meg har pusset opp et hus fra tidlig 1900-tall og utvendig har han vært helt tro mot opprinnelsen. Han har brukt samme type panel som opprinnelig var på huset, beholdt de originale vindusløsningene (men kjøpt nye vinduer som er reproduksjoner av de gamle) og restaurert glassverandaen til opprinnelig stand. De fleste husene i nabolaget er bygget i samme periode, så det glir godt inn i omgivelsene. Innvendig er det derimot helt annerledes. Han har beholdt enkelte ting, men det meste er svært moderne, bl.a. er kjøkkenet i sort høyglans. Han har klart å blande gammelt og nytt på en god måte, og man glemmer ikke at man er i et eldre hus. Et vennepar av mamma bor i et lite husbankhus fra 80-tallet og de drømmer tydeligvis om å bo på en engelsk herregård eller noe sånt. De har chesterfield møbler, gedigne møbler i mørke tresorter, blyglass i innerdørene... Passer overhodet ikke til huset og fordi møblene blir alt for store i forhold til rommene blir det trangt og virker enda mindre og mørkere enn det egentlig er. Ellers er jeg helt enig i det gjest #3 sider - en mellomting kan fungere fint.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 15. januar 2010 #5 Skrevet 15. januar 2010 Vi har et tømmerhus fra 1930 som vi bygger ut/pusser opp. Tar vare på tømringa, murvegger, dører, lamper osv der vi kan og legger til minimalistisk stil (feks hvit gipsvegger, glatte dører,skifergulv) der vi må ha noe nytt. Blir veldig stilig. Kombinerer gammelt og nytt.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #7 Skrevet 15. januar 2010 Hva er et husbankhus? Et hus som tilfredsstiller Husbankens krav til å få husbanklån. Er ikke sikker på alle kravene, men mener å huske at det ikke skulle være over 140 m2, ha soveplass til 5 personer, enkel standard osv.
Gjest bibi Skrevet 15. januar 2010 #8 Skrevet 15. januar 2010 Heisann Mener du stil både utvendig og innvendig? Syns fasaden er viktigst jeg:-)) Inne blander jeg alt mulig som jeg liker
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå