morelia Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Jeg leier en leilighet der jeg deler nett med naboen. Altså uttaket mitt i veggen til internett, er koblet til modemet deres. Jeg har lyst å ha trådløst nett i leiligheten og siden jeg har to bærbare, PS3 og printer som alle trenger å kobles til nett. Har veldig lite peiling på dette så setter veldig stor pris på hjelp. Leiligheten jeg leier ligger også seperat fra huseiers bolig, og med trådløs ruter hos han får jeg ikke god nok kontakt så det må bli egen ruter/switch hos meg. Lurer derfor på hvordan det er å koble en trådløs ruter på hos meg nå den ikke er koblet direkte til modemet. Kan jeg bruke en vanlig Dlink trådløs ruter og koble til vegguttaket mitt og få trådløst nett? Og vil dette fungere like bra som ved kabel? Er det noen ulemper eller bedre løsninger?
Gjest gjest1 Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Nå skal det sies at du roter og blander noe voldsomt, men for å gjøre en lang historie kort så blir kjøpsanbefalingen at du kjøper en trådløs router med innebygd switch - hvilket for øvrig gjelder de fleste modellene på markedet. Du kobler kabelen fra husverten inn på LAN (du skal ikke bruke uttaket for WAN i det hele tatt), og de stasjonære enhentene kan med hell også kables. I tillegg setter du opp WLAN, slik at den bærbare blir nettopp det: bærbar.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #3 Skrevet 15. januar 2010 Hvis kabelen som går fra uttaket i veggen din er strukket og koblet til bredbåndsmodemet til eier, så kan det være mulig å bruke en ekstra ruter selv om han allerede benytter ruter selv. Forutsetninger: -Du har dårlig/ingen kontakt med den trådløse ruteren til eier (slik at du ikke kan viderekoble en evt. trådløs ruter med WDS, klientmodus eller andre måter) -At du per i dag kan koble på en pc i uttaket i veggen din, og at pc'en kommer seg på internett samtidig med at han også kan bruke sin ruter. (Da får han flere IP adresser via bredbåndsmodemet, dvs. mulighet for to separater rutere) Ruterløsninger: Løsning 1: Hvis du er usikker på sistnevnte forutsetning, spør han gjerne om dette. Om eier selv er usikker bør han undersøke hos brebbåndsleverandør om hvor mange ip adresser som leveres fra leverandør. Hver ruter trenger nemlig hver sin unike ip adresse via bredbåndsmodemet slik at man får et nettverk med pc'er, printere osv. både hos deg og han og som begge har mulighet for å koble seg til internett. Fordelen er at du har eg eget, separat lokalt nettverk hos deg. Løsning 2: Hvis eiers leverandør derimot bare gir ut en ip adresse (selv om det ikke virker slik av det jeg leser, siden han allerede har koblet ditt stikk til bredbåndsmodemet) så må han evt. flytte kabelen som går inn til stikket ditt fra bredbåndsmodemet til en av LAN portene i hans egen trådløsruter. Går du for denne løsningen må du enten kjøpe en trådløs ruter og slå _av_ all funksjonalitet (f. eks NAT, DHCP osv.) , og skru _på_ "aksesspunkt" modus. Kan være varierende navn på dette, men last ned manualen på nett i så fall. Ennå enklere vil det være å kjøpe et trådløst _aksesspunkt_ som ikke har ruterfunksjonalitet. Med denne løsningen så vil du og huseier dele lokalnett (ikke separat, som forrige løsning). Switchløsninger: -Begge løsningene over er vanligvis også switcher, fordi de fleste nye trådløse rutere har innebygd 4, 6 eller 8 ports switch, og det vil også være mulig å koble på flere switcher på ruteren din. -Velger du å bare ha en switch, må/bør huseier flytte kabel fra bredbåndsmodem til hans trådløse ruter avhengig av hvor mange ip adresser som han får fra bredbåndsleverandøren. (Samme prinsipp som i ruterløsning 1.)
morelia Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 15. januar 2010 Tusen takk for all hjelp. Kan forstå att jeg roter en del med dette ja Ble hvertfall mye mer forståelig nå. Det er forskjellige ip-adresser, så mye har jeg fått med meg. Så da bestiller jeg en trådløs ruter med engang, med innebygd switch.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå