Gå til innhold

Innsovningsrykninger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Er litt nysgjerrig på om jeg er den eneste her, eller om dere også lider av denne veldig vanlige tilstanden.

Hypniske myoklonier, på folkemunne også kalt innsovningsrykninger, er noe som i noen tilfeller kan være ganske ubehagelig. Det er slike rykninger som inntreffer akkurat i det du holder på å sovne.

Jeg har dette nesten hver gang jeg skal sove, og aner ikke hva det kommer av, eller hva jeg skal gjøre for at det skal ta slutt!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg også veldig mange ganger. Ofte så får jeg ikke sove etterpå og kan ligge i flere timer før jeg sovner igjen. Skikkelig irriterende. Jeg vet ikke hva det kommer av, men vil gjerne vite :)

Skrevet

Hei!

Du er nok ikke den eneste.

Både jeg og flere av søsknene mine har dette.

Jeg bruker å få det når jeg sover i sofaen eller andre steder enn sengen min. Det gjør ikke så mye, men ser litt rart ut kanskje :)

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er ganske mange som har det, ihvertfall fra tid til annen. Jeg har det heldigvis ikke hver gang jeg er i ferd med å sovne, men det skjer ofte hvis jeg er veldig sliten.

Den rykningen jeg får føles som om jeg sklir og er på vei til å falle bakover (sånn som man kan gjøre når man går på glatt is). Jeg får også av og til et slags sug i magen, som forsterker følelsen av å falle. Blir helt lys våken etter denne rykningen. :glare:

Nå er jeg glad dette bare skjer av og til, men tidligere skjedde det flere ganger i uken. Vet ikke hva som har gjort at skjer sjeldnere...

Skrevet

Jeg får det også, men veldig sjelden. Tror jeg også opplever det lettere hvis jeg er ekstra sliten.

Jeg føler det som om senga er borte-vekk og jeg ramler ned mot avgrunnen.

Jeg mener å ha lest en plass at det kommer av at blodtrykket synker (for) mye når man holder på å sovne. Og kroppen feil-tolker dette som at hjernen kommer til å få for lite blod - derfor denne stressreaksjonen for å få opp b-trykket.

Skrevet

nesten litt det samme som når man sovner, så drømmer man at man faller utfor et stup, og i noen tilfeller også at jeg bommer på trappetrinn og faller og våkner med et stort rykk!

det som er merkelig er at mange drømmer om samme situasjon før den rykkningen :klø:

Skrevet

Har opplevd de rykningene akkurat idet jeg sovner og våkner, men er jeg trøtt nok, så sovner jeg rett etterpå igjen. Har vært tilfeller hvor jeg har slått til meg selv, rett og slett pga rykninger.

Skrevet

:fnise:

Jeg leste innsovningsRYNKER. Lurte på hvordan ts så rynkene . . . .

Skrevet
:fnise:

Jeg leste innsovningsRYNKER. Lurte på hvordan ts så rynkene . . . .

haha, jeg og! :fnise:

Skrevet

Visstnok er dette en type rykninger som inntreffer fordi kroppens funksjoner blir satt så "i dvale" at kroppen skal sjekke at den lever! Har lest det ganske nylig. Et søk på lommelegen.no gir nok bedre info.

Skrevet

Jeg 'lider' av dette innimellom ;) Skikkelig spretter i senga.

Men det er ikke plagsomt, det virker som om du har det i større grad, TS.

Skrevet

Jeg har også dette innimellom, når det først kommer så kommer det gjerne ett par ganger etter hverandre på samme kveld/natt. Det føles som om jeg skvetter skikkelig, kroppen virkelig hopper i senga. Utrolig ekkelt.

Gjest Gjest_Bodillen_*
Skrevet

Det skjer en gang i mellom, spesielt dersom jeg er veldig sliten. Føles ut som jeg faller bakover, sklir på is eller lignende. Klarer heldigvis å sovne lett etterpå.

Samboeren min har dette stort sett hver gang han sovner, noen ganger er det så ille at jeg skvetter skikkelig. :søvn:

Skrevet

Godt å vite jeg ikke er alene om dette..har undersøkt litt og det, men de finner fortsatt ikke hovedårsaken til det. Heller vet de ikke hva som kan gjøres for å få slutt på det..

Jeg hadde det ikke før jeg og min kjæreste flyttet sammen. Han har det stort sett det hver gang han sover..og som det er nevnt over så kan det bli så ille at jeg skvetter..Husker det var en gang jeg trodde det var jordskjelv! :lete:

Men veldig rart at jeg først fikk det etter at vi flyttet sammen, kansje det smitter..hmmm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...