Gjest Gjest_askepott_* Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 1. Når legger du deg i ukedagene og når legger du deg i helgene? 2. Når står du opp i ukedagene og når står du opp i helgen? 3. Føler du deg uthvilt og klar for en ny dag med disse søvnrutinene? 4. Hva er ditt beste råd til meg som sliter med søvnløshet og har snudd døgnet opp ned? Vær så snill, - hjelp meg
Rødtoppen86 Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Ukedagene: Legger meg mellom 22.30 og 23.00 Leser da cirka et kapittel i boka, før jeg slukker lyset og sover til klokka ringer mellom 06.30 og 07.10 Bruker gjerne litt tid på å sovne, men det går seg til. Helga: Legger meg gjerne mellom 00.00 - 01.00, men noen ganger senere. Står som regel opp mellom 08.00 og 09.00 I helgene våkner jeg automatisk på grunn av vane fra ukedagene. Da er jeg godt uthvilt og klar for dagen. På ukedagene våkner jeg ofte får vekkeklokka ringer, så jeg ligger stortsett og slapper av de 15-30 minuttene som gjenstår. Er litt trøtt i øynene om morgenen, men sliter ikke med å komme meg ut av senga. Drikker og spiser ikke etter klokka 21.00 på ukedagene, for da må jeg som regel på do midt på natta. Det er heller ikke lurt å sove for lenge, hvis man virkelig ikke trenger det. De få gangene jeg har sovet lenger enn 6-7 timer, så er jeg skikkelig trøtt og slapp. Klarer ikke å våkne helt, og går nesten i svime halve dagen. Tror det er veldig lurt å ha en fast rutine for kroppen, slik at den vet hva som skjer. Feks at jeg alltid spiser kvelds og drikker grønn te i nitiden. Da gjør jeg meg liksom klar til å sove snart.
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 Jeg har også problemer med søvnen så jeg har fått en rutine: - Står opp senest kl.08 uansett hvilke dag det er og hva jeg har gjort kvelden før. - Når det nærmer seg leggetid gjør jeg klar sengen, setter på vekkerklokka og demper belysningen. - Pleier også å ta en kopp "God natt" te uten sukker, ikke fordi jeg har så mye tro på at jeg blir trøtt av den men heller for å få kroppen til å slappe av. - Planlegger når jeg skal legge meg og det hender jeg setter på alarmen på mobilen når det er tid for å gå og legge seg. Dette særlig på de dagene jeg vet det blir vanskelig å komme seg i seng. Håper noe av dette kan hjelpe
tineline Skrevet 15. januar 2010 #4 Skrevet 15. januar 2010 Jeg sliter ofte med innsovning. Det viktigste for meg er å ha en times tid på kvelden hvor det ikke skjer noe som helst. Denne blir brukt til yoga, tv-titting eller evt lesing av noe tanketomt som et blad eller en lett roman. Poenget er at jeg har skjønt at jeg må "debriefes" etter dagen og roe hjernen, da det ofte er "hjernestøy" som gjør at jeg ligger våken, selvom jeg ikke har noen bekymringer. Dessuten leser jeg på senga til jeg sovner. Jeg gikk gjennom et søvnprogram på internett som gjorde underverker. Dette gikk ut på å kartlegge sine søvnvaner nøyaktig, for så å frarøve seg selv søvn slik at man var svært trøtt ved leggetid. Deretter skulle man legge til ti minutter søvntid hver kveld eller noe lignende. Nå i det siste har jeg imidlertid kommet tilbake til de dårlige vanene, men det tror jeg er fordi jeg ikke har vært i regelmessig jobb på en stund, og blir da stressa over å ikke sovne, fordi jeg skal stå opp tidlig og gå på jobben. Da går alt selvsagt skeis. Jeg skal se om jeg klarer å spore opp hva de programmet het. Det kostet dengang ca 900,- for et halvt års medlemsskap hvor man loggførte søvnen sin online og fikk en slags analyse osv. Opplegget er utviklet og drevet av psykologer.
tineline Skrevet 15. januar 2010 #5 Skrevet 15. januar 2010 http://www.careit.com/content/pub/portal_p...egistration.asp
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå