Gå til innhold

ordtak - hjeeelp :-)


Gjest Gjest_mia_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_mia_*

Hei og takk for kjapt svar...ble så usikker på hva det betyr. Gutten min som har det i lekse........trodde kanskje det betydde at Flaksen reddet dem eller noe sånt.......Altså Lykken = flaksen i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mia_*

Ikke vet jeg heller :-) Men takk for svar. Trodde jeg hadde dreisen på ordtak jeg :-) men var ikke så lett denne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_evy_*

-Hvis jeg kjører som et svin med sommerdekk på veier fulle av snø, og kjører i grøfta, så bruker jeg ikke forstanden.

Tilfeldigvis kommer det en kranbil rett bak meg som drar meg opp - uskadet. Da har jeg jaggu meg flaks.

Og da vil jeg si at flaksen er atskillig større enn forstanden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det smarteste/logiske ikke nødvendigis er det som er rett/gir lykke?

Slik jeg tolker den!

Nei, det er når en situasjon får en heldig utgang - ikke pga fornuftig oppførsel men pga av flaks.

-Hvis jeg kjører som et svin med sommerdekk på veier fulle av snø, og kjører i grøfta, så bruker jeg ikke forstanden.

Tilfeldigvis kommer det en kranbil rett bak meg som drar meg opp - uskadet. Da har jeg jaggu meg flaks.

Det er korrekt at du ikke brukte forstanden, men flaksen her er at du kom uskadd fra hendelsen ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er når en situasjon får en heldig utgang - ikke pga fornuftig oppførsel men pga av flaks.

Ja, om du så lenger ned så kom vi vel frem til det :)

Tolkninger er jo subjektive, det som var poenget. Jeg kom bare med et forslag uten å ha hørt det før :)

Endret av Arnøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er når en situasjon får en heldig utgang - ikke pga fornuftig oppførsel men pga av flaks.

Det er korrekt at du ikke brukte forstanden, men flaksen her er at du kom uskadd fra hendelsen ;)

Enig. Når noe går bra, selv om du gjør noe uklokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...