Gjest jentee. Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Jeg sliter med slags forstoppelse, kan man si. Ikke sånn sikkelig alvolig, at det går flere uker, men har perioder hvor jeg ikke får bæsje på 3-4 dager, noe som er GANSKE plagsomt. Har nå "forsket" litt på meg selv, å funnet ut at det som forrusaker dette, er frukt og grønnsaker (!) det som liksom skal hjelpe mot forstoppelse? Har uker hvor jeg enten kun spiser sunt, eller kun spiser usunt. De ukene hvor jeg spiser ussunt, får jeg gått på do, magen er fin og lett og alt er egentlig greit. De dagene hvor jeg så og si lever på frukt, grønnsaker og kornprodukter, stopper alt opp, magen blir oppblåst og alt er et mareritt. Om det er noe som hjelper mot dette, så hadde det hvert bra. Men blir ekkelt å snakke med mamma om det, um.."mamma, tror jeg har forstoppelse nesten, kan vi skaffe noe som hjelper" " ja, det kan vi ordne etter på når vi skal ut" "okei" 2 timer senere er vi hjemme *løpe opp trappen* tydelig hva jeg skal da, haha men dere skjønner hvordan skal jeg si det? og MÅ man til appoteket? dette plager meg veldig, for har det sånn hvertfall 3-6 dager annenhver uke, kommer da ann på hva jeg spiser, men kan ikke kun spise usunt resten av livet? ... takker for all hjelp som kommer!:D
Sniktitt Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Siden du spiser såpass mye matvarer med fiber, kan det være at du rett og slett drikker for lite vann.
tineline Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 Ja, husk at et økt fiberinntak gjør at ting klumper seg sammen i tarmen og derfor trenger mye vann ved siden av. I tillegg fins det to typer fibre, hvorav én gjør det lettere å gå på do (løselige fibre) og én gjør det vanskelig (uløselige fibre). De første finner du i frukt og havre, de andre er generelt i grønnsaker og de fleste øvrige korntyper. Det kan være en idé å "venne seg til" grønnsakene og de grove korntypene gradvis, ikke ta alt på én gang. Men drikk for all del mye vann, og du kan i tillegg supplere med idoforms hver-dag-bakterier (husker ikke hva de heter, den blå boksen) eller biola.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå