Gå til innhold

Hvorfor ingen husdyr?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I et par mnd har jeg tittet på leiligheter, i håp om å finne en som passer meg, kjæresten og de to dyrene mine. Men det er vist vannskeligere enn jeg trodde.

Vi er to veldig rolige ordens mennesker, kjæresten min er handyman og kan hjelpe til med det meste. Han har fast jobb som er godt betalt, og selv om vi er unge er vi ikke fest typen. Vi røyker, men kan røyke ute. Men, jeg har en liten hund ( på 6kg ) og en kattunge som kommer i veien. Hunden er rolig inne, og bjeffer lite. Kattungen er forsovidt en kattunge, men klorer ikke på vegger eller gulv. Uaktuelt å flytte uten dyrene, og det er vist fryktelig vannskelig å finne leilighet. 95% av alle leilighetene står det ikke husdyr.

Dere som leier ut;

Hvorfor vil dere ikke ha husdyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel fordi de kan velge og vrake mellom folk å leie ut til og da vil de ikke ha husdyr? Det er tross alt en ekstra slitasje på leiligheten.

Skrevet

Jeg og kjæresten sliter med akkurat det samme selv. Eller, ikke helt det samme, siden vi ikke HAR noen husdyr for øyeblikket, men vi ønsker gjerne å kjøpe oss en hund, men desverre så er det jo helt umulig å finne en leilighet hvor de godtar at man har dyr.

Huseieren der jeg bor for øyeblikket er allergisk, så akkurat det tilfellet er unnskyldt, men jeg skjønner heller ikke hvorfor så utrolig mange er skeptiske, uten å engang se dyrene først.

Skrevet

Bjeffing og tissing/bærsing/gnaging/kloring/graving er ikke akkurat en huseiers drøm. Så derfor et klokt og forutseende forbehold. :-)

Skrevet

Det kan også være for at når man har et husdyr røyter dette, så det kommer hår overalt (egen erfaring) som ikke er noe særlig lett å få vasket ut. Så når det kommer nye eiere til, kan det være fare for allergi eller lignende. Ellers så er det som de sier over her, at det betyr ekstra slitasje på huset.

Men jeg synes også at det er utrolig dumt at så mange folk ikke vil ha folk med dyr. Jeg kommer til å slite selv når jeg skal ha leilighet, for jeg skal også skaffe meg hund.

Skrevet

Pga de som skal leie etter deg. Har de en sterk katteallergi f.eks.kan det slå fullt ut selv om du har vaska etter katten din aldri så mye. Ønsker meg enten katt eller middelstor hund,men det får vente til jeg kan kjøpe meg et sted hvor jeg kan bestemme det selv.

Skrevet

Fordi mange utleiere ser for seg en haug med potensielle problemer knyttet til husdyr, og da er det lettere for dem å bare si nei enn å forsøke å vurdere dette individuelt.

Vi har også dyr, og leier, og min erfaring er at det bare er litt mer tidkrevende å finne noe, ikke umulig. Vi ringer bare på de hvor det ikke står noe om røyk og dyr, og når vi spør sier ca 50% at hund og katt er ok. Har den siste tida vært på visning 4-5 steder hvor vi fikk ok, no problem med dyr, men ingen av dem passet for oss.

Anbefaler også at du legger ut annonse som "ønskes leid" og skriver der at du har dyr. Da blir du bare kontaktet av de som allerede har tenkt gjennom det og synes det er ok.

Skrevet

Har tenkt på at vi kan legge ut ønskes leid annonse, men blir så vannskelig da hvis noen ringer og sier at de har en ledig 1.februar er det ikke sikkert vi får til det. Det er usikkert når jeg får en unntekt, og derfor blir det dumt å legge ut ønskes leid når vi ikke har penger nok øyeblikkelig..

Skrevet

Nå er det nesten tjue år siden jeg har leid bolig, men hvis jeg skulle ha leid ut, så ville jeg faktisk ha satset på leietakere som hadde informert meg om sitt dyrehold før en evt. avtale ble inngått. Ansvarlige dyreeiere er nemlig som regel ansvarlige på andre områder i livet også og ett og annet kloremerke fra en katt og litt bjeffing av og til er langt å foretrekke fremfor mange andre problemer man kan ha med leietakere. Jeg ville m.a.o. nok ha foretrukket ansvarlige dyreeiere fremfor mange andre (Og jeg ville ha bedt dem ta med dyret/dyrene på visning) typer mennesker.

Allergi er i mine øyne et overdrevet problem i denne sammenhengen. Selfølgelig finnes det ekstreme tilfeller, men i en godt rengjort leilighet/hus skaper det ikke problemer hvis en hund/katt har bodd der. Har man så alvorlig allergi at dette gir utslag, kan man heller ikke ferdes på de fleste offentlige transportmidler, kjøpe bruktbil eller brukte hus og leiligheter.

Skrevet

Når dere flytter ut kan de heller skrive "ingen allergikere" istedet for "ingen husdyr" i annonsen :fnise:

Skrevet
Har tenkt på at vi kan legge ut ønskes leid annonse, men blir så vannskelig da hvis noen ringer og sier at de har en ledig 1.februar er det ikke sikkert vi får til det. Det er usikkert når jeg får en unntekt, og derfor blir det dumt å legge ut ønskes leid når vi ikke har penger nok øyeblikkelig..

Jeg ville ha gjort det og heller vært helt ærlig mot de som evt. ringer.

Tidlig på 90-tallet var leiemarkedet i Oslo rimelig stramt og jeg gikk på visning på en utleieleilighet sammen med ca. 200 andre. Ikke hadde jeg penger til depositum og ikke hadde jeg mer enn den første husleien på konto, så jeg bare snudde nærmest i døren. I døren møtte jeg eieren som spurte om jeg hadde kikket på leiligheten. For å gjøre en lang historie kort, så endte det med at vi delte et par flasker vin, jeg fikk leiligheten og betalte leien på forskudd når jeg fikk studielånet. Noe depositum ble det vel egentlig aldri snakk om.

Noen år senere var hunden min et problem fordi eksen skulle leie en leilighet i en bygård hvor kjæledyr var absolutt forbudt. Etter å ha presentert en dachsvalp på visning, var det plutselig ikke noe problem det heller.

Setter du inn under "ønskes leid" er det forresten opp til den som velger å kontakte deg/dere. Det er ikke så forbannet lett å finne stabile leietakere!

Skrevet

Forresten bor vi i vanlige hus/leiligheter vi som anskaffer og har kjæledyr mens vi bor i boliger vi eier selv også. Har nå levd med kjæledyr i nesten 40 år og har vel aldri opplevd at de har ødelagt eller gjort større skader enn det som må regnes som vanlig slitasje. Ville vel ha vært mer skeptisk til en mann på 20 - 30 år enn en katt! :ler:

Skrevet

Det er bare å skrive ønsket innflytningsdato i annonsen. På finn koster det 500 for "ønskes leid" annonse, og da ligger den ute i 60 dager. Men noe lenger tid i forkant enn dette er det vel ikke noe vits å legge ut.

Ellers enig med Leo, synes at ett fornuftig dyrehold sier mye bra om folk. Jeg og samboeren vet at vi er enkle og greie folk å leie ut til, siden vi er rolige folk som alltid betaler husleia, og når vi kommer inn på dyrehold tror jeg det skinner litt igjennom så lenge man er trygg på dette.

De gangene folk har spurt om hunden bråker eller ødelegger ting sier vi bare at hun er stille og rolig, og aldri har ødelagt noe før. Og at dersom det nå likevel skulle skje ett uhell så tar vi selvsagt ansvar for det og fikser det.

Skrevet
Bjeffing og tissing/bærsing/gnaging/kloring/graving er ikke akkurat en huseiers drøm. Så derfor et klokt og forutseende forbehold. :-)

Veeel. Nå synes jeg du drar alle over en kam her.

Min hund gjør ingen av de tingene du har skrevet ovenfor inne.

Jeg skjønner at huseiere velger ike dyr siden de lkan veldge å vrake, men det e rjo faktisk en grunn til at det er depositum da..

Om min hund f.eks. hadde gnagd på en list i leil. Hadde jeg såklart byttet ut denne før vi flyttet ut.. Verre er det ikke..

Skrevet

Jeg kunne kanskje leid ut på dyreeiere, men så lenge dere røyker hadde dere ikke fått leie hos meg. Selv om du røyker ute blir det fort en sigg i vinduskarmen, under kjøkkenvifte o.l, og røykelukten setter seg i klær, hår og hud hos røykerne, og overføres til deres omgivelser.

Gjest Bloodless
Skrevet

Har hatt samme problemet selv. Omtrent alle annonsene i lokalavisa her ender med "ikke røyk eller dyr". Heldigvis kjøpte ei venninne og typen seg hus med sokkelleilighet. ;)

Tror nok det er en fordel å møte de som leier ut før du sier at du har dyr, så de får et inntrykk av deg som person før de evt. sier nei. Og å sette inn annonse i avisa selv er også en god ide. Det gjorde ei jeg kjenner, og hun fant leilighet rimelig kjapt.

Attest fra tidligere utleiere kan jo være en ide? Jeg hadde ikke turt å leie ut til noen jeg ikke kjente, uten noen som helst form for dokumentasjon på god oppførsel. Men kanskje jeg er paranoid. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...