Colargol Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 (endret) Det kom så vidt opp i en annen diskusjon her inne og jeg har også vært i en lignende diskusjon med venner for ikke alt for lenge siden. Føler folk seg sosialt presset til å gi til veldedighet i dag? Er det slik at om man ikke gir av sine finansielle midler, -så blir man uglesett? Jeg personlig har jobbet for flere frivillige organisasjoner opp igjennom, er fortsatt medlem i to -Røde Kors og Amnesty International. Men i dag så arbeider jeg kun for studentersamfunnet mitt frivillig og gir heller ikke penger til de to annet enn medlemsskapsavgiften jeg betaler hvert år. Hvorfor? Fordi utdannelsen og livet krever mye i en periode og på studielån så har jeg faktisk ikke råd til så veldig mye mer enn meg selv. Jeg ønsker å gi av meg selv på mange måter, men har altså ikke mulighet til å nå utenfor det som omhandler mitt eget studentmiljø -der jeg til gjengjeld gjør mye. (Jeg planlegger også et liv som vil gå ut på å hjelpe andre -ikke gjennom veldedige organisasjoner, men ikke langt unna -men det burde heller ikke bety noe i form av "politisk korrekt"/"sosialt akseptert".) Vi som diskuterte dette er alle i en situasjon der det er vanskelig å gi penger, men vi gir av oss selv på mange andre måter til lokalmiljøet, studentmiljøet osv. Er ikke det nok? Jeg er for at man skal hjelpe andre mennesker uansett religion, kultur eller land de kommer fra, så lenge saken er god og man gjør et forsøk på å få vite at hjelpen/pengene virkelig kommer dit den skal -men om man jobber frivillig på gamlehjemmet og legger mye i å holde eldre med selskap, er det nok -eller skal man fortsatt gi til de forskjellige veldedige organisasjonene der ute pga. dårlig samvittighet og overnevnte aksept? Poenget mitt er: Skal ALLE gi ALLTID -og gjerne til flest mulig? Er det sosialt akseptabelt å si "Nei, jeg har selv dårlig råd og har ikke muligheten til å gi" -hører nemlig "folk" si at "Jammen, da kan du gi litt, alle kan gi litt" Min mening er at da kan man heller være obs på å gi av seg selv lokalt om man kan, og heller forsøke å komme seg på bena økonomisk selv før man så kan yte hjelp økonomisk om man ønsker/kan. Veldedighet baserer seg på filantropi: Filantropi (av gresk filos, venn; og anthropos, menneske) innebærer å handler til beste for andre, uten uten å tenke på økonomisk vinning. En filantrop er altså både en som gir av sine finansielle midler og en som gir av sin tid og kompetanse. Gjerne til veldedige saker eller organisasjoner. Fra Wikipedia Din mening? (Som sagt -jeg er en som egentlig gir med glede, men må tenke "alt til sin tid" nå i en periode.) Endret 13. januar 2010 av Colargol
Bellatrix Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Jeg er helt enig med deg. Over alt, på kjøpesenteret, telefonsalg, poskassa osv, så er det en eller annen organisasjon som vil at du skal støtte. Det blir også stadig flere tv-aksjoner som vil at du skal bli fadder eller støtte ditt eller datt. Det er flott at det finnes organisasjoner som hjelper mennesker i forskjellige sammenhenger, men alle kan ikke gi til alle. Jeg er medlem i to organisasjoner og støtter ellers noen litt nå og da.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 Det kom så vidt opp i en annen diskusjon her inne og jeg har også vært i en lignende diskusjon med venner for ikke alt for lenge siden. Føler folk seg sosialt presset til å gi til veldedighet i dag? Er det slik at om man ikke gir av sine finansielle midler, -så blir man uglesett? Jeg personlig har jobbet for flere frivillige organisasjoner opp igjennom, er fortsatt medlem i to -Røde Kors og Amnesty International. Men i dag så arbeider jeg kun for studentersamfunnet mitt frivillig og gir heller ikke penger til de to annet enn medlemsskapsavgiften jeg betaler hvert år. Hvorfor? Fordi utdannelsen og livet krever mye i en periode og på studielån så har jeg faktisk ikke råd til så veldig mye mer enn meg selv. Jeg ønsker å gi av meg selv på mange måter, men har altså ikke mulighet til å nå utenfor det som omhandler mitt eget studentmiljø -der jeg til gjengjeld gjør mye. (Jeg planlegger også et liv som vil gå ut på å hjelpe andre -ikke gjennom veldedige organisasjoner, men ikke langt unna -men det burde heller ikke bety noe i form av "politisk korrekt"/"sosialt akseptert".) Vi som diskuterte dette er alle i en situasjon der det er vanskelig å gi penger, men vi gir av oss selv på mange andre måter til lokalmiljøet, studentmiljøet osv. Er ikke det nok? Jeg er for at man skal hjelpe andre mennesker uansett religion, kultur eller land de kommer fra, så lenge saken er god og man gjør et forsøk på å få vite at hjelpen/pengene virkelig kommer dit den skal -men om man jobber frivillig på gamlehjemmet og legger mye i å holde eldre med selskap, er det nok -eller skal man fortsatt gi til de forskjellige veldedige organisasjonene der ute pga. dårlig samvittighet og overnevnte aksept? Poenget mitt er: Skal ALLE gi ALLTID -og gjerne til flest mulig? Er det sosialt akseptabelt å si "Nei, jeg har selv dårlig råd og har ikke muligheten til å gi" -hører nemlig "folk" si at "Jammen, da kan du gi litt, alle kan gi litt" Min mening er at da kan man heller være obs på å gi av seg selv lokalt om man kan, og heller forsøke å komme seg på bena økonomisk selv før man så kan yte hjelp økonomisk om man ønsker/kan. Veldedighet baserer seg på filantropi: Fra Wikipedia Din mening? (Som sagt -jeg er en som egentlig gir med glede, men må tenke "alt til sin tid" nå i en periode.) Vi mottar jo tiggegiroer i hopetall i postkassen. 99,9 prosent går rett i søpla. Men til jul betaler vi inn selvvalgt beløp (høyere enn de egentlig ber om) til Kreftforeningen, Foreningen for omplassering av dyr og Frelsesarmeen. Det er det.
tineline Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 (endret) Jeg har gjennom det meste av studietiden gitt totalt 250,- i mnd til to formål, og dessuten vært medlem av ett formål. Jeg har trolig hatt mer enn andre å rutte med i studietida da jeg for det meste har bodd billig til gratis, og jeg kan skjønne at folk i perioder ikke kan avse så mye. Det er jo faktisk endel i året. samtidig er jeg veldig glad for at organisasjonene finnes, slik at de av oss som vil kan hjelpe de formålene vi ønsker. Det er jo faktisk bare å la være å gi hvis man ikke vil. Ingen av de jeg kjenner har noensinne spurt meg om jeg gir, eller sagt at jeg bør, så jeg føler meg ikke presset, nei. Endret 14. januar 2010 av tineline
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 Jeg har fadderbarn i Plan og gir gjennom det. Ellers er jeg aktivt medlem i Røde Kors og gir gjennom dem. Støtter også dem når det skjer ekstraordinære ting der det er behov for penger, f.eks har jeg allerede gitt til katastrofen på Haiti (oppfordrer ALLE til å gjøre det samme). Gir 100 kr hvert år på tv aksjonen, og størrer Kirkens Bymisjon med 500 kr hver jul fordi de skaper jul for dem som ikke har andre. Men det er det, jeg gir ikke til alle jeg møter på gaten eller som sender ting i posten.
Gjest Gjest_Lurka_* Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Jeg er enig i at det er alfor mye tigging rundt omkring, og det jeg liker aller minst er når man ikke bare støtter en organisasjon, men faktisk "deltar i et lotteri" (-som man da også finansierer gjennom gaven). Greit å gi penger hvis det er et formål jeg syns er skikkelig bra, men da vil jeg at pengene skal gå dit, gir ikke til organisasjoner for å vinne noe, da kjøper jeg heller et flax-lodd... Når det gjelder krisesituasjoner som nå på Haiti, da er jeg imidlertid MYE MER RAUS. Jeg har gitt på www.hjelphaiti.com Der går pengene til arbeidet som Røde Kors driver, og det har jeg tro på.
lilleGrethe Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Man kan ikke gi til alt, men jeg synes alle kan gi noe. Om det så er tid man gir, slik du gjør, så synes jeg forsåvidt det er i orden, hvis det er det man har mer av enn penger. Men selv studenter har råd til å legge en tier i en bøsse nå og da. Jeg unngår alltid de som står på gata og få deg til å støtte et eller annet godt formål, med mindre de står der med bøsse, da gir jeg gjerne litt. Men de som selger givertjenester der du betaler jevnlig, unngår jeg. De jobber nemlig på provisjon, og da går mye av pengene mine til selgeren istedenfor til formålet. Da går jeg heller på internett og registrerer meg der. Det går helt fint an å si "jeg/vi gir allerede til et godt formål".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå