Gå til innhold

Norwegian og setereservasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg også bestillte for 5 dager siden - og betalte reservasjon. Men jeg overlever nok de pengene :)

Litt morsomt at man kan lage en så lang tråd for 80 kroner pr pers. - når man får selve flyturen mye billigere *lol*

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Denne tråden gjør meg så sint at jeg orker ikke diskutere engang! Fy! for noen egoistiske mennesker! :kjefte:

Skrevet (endret)
Her er jeg helt overbevist om at du tar helt feil.

Kan bare snakke for meg selv, men jeg er da en av de som vegrer for å gi fra meg en plass jeg har valgt med omhu, da det er en grunn til (kjære min som man gjentar seg selv i denne tråden, og det eneste folk leser er at man ikke vil flytte seg..) at jeg velger å betale for det.

Jeg er opplært til å, og lever etter, å reise meg på bussen for gamle, gravide, tilpasse meg småbarnsfamilier og ta hensyn til andre. Jeg er den som flytter meg om jeg stopper for ett eller annet midt i en folkemasse og passer på at jeg ikke står i veien og bare sperrer, slik veeeeeeeeeldig mange (de fleste kan det virke som tidvis) gjør. Er alt i alt overoppmerksom på at jeg ikke er til hinder for andre, og passer på at de som trenger det mer en meg får plass/sitte eller hva som helst.

Men til tross for at jeg er oppdratt til og lever etter dette, i større grad en den gjengse nordmann virker det som regel... så har jeg også vært opplært til at når alle står fritt til å velge å betale for en spesiell plass, så er det den som har valgt å betale for den som har rett til den. Om man da er gammel, gravid eller med unger, men har VALGT å ikke betale for den, så kan man ikke dytte folk vekk under påskudd av "gammel, gravid eller med barn".

Dette helt fra den tiden det var mulig å velge om man ville reservere sete på toget eller ikke. Vi reserverte da også, kjørte endel tog, over lengre strekninger. Og det var faktisk flere ganger at gamle damer kom rett før toget skulle gå, og ble sure over at folk ikke ville flytte seg for eldre mennesker... HUN hadde valgt å IKKE betale for sete, fullt vitende om at dette var en mulighet, også for henne.

Ett spørsmål jeg gjerne vil ha ett konkret svar på:

Dere som mener vi er så uhøflige vi som ikke spretter opp når vi har bevisst betalt plass, hvorfor mener dere at man skal slippe denne utgiften og samtidig ha krav på plassen andre HAR betalt for, bare fordi man har barn? Og dersom dere ikke får den plassen andre har betalt for, er det den betalende som er både dårlig oppdratt og uten medmenneskelighet?

Det avsnittet jeg har markert er jeg helt enig i :Nikke:

Endret av Christiane_W
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har vanvittig flyskrekk og må sitte ytterst, så jeg hadde betalt hva som helst for å få bestemme sete selv!! 80 kroner er ikke mange pengene egentlig, men når du legger til alle de andre snikavgiftene blir det faktisk litt.. flyr man med ryainair nå må man betale for å få med seg bagasje?!?

det som sjokerer meg mest her er ikke at noen ikke vil betale og heller be noen flytte seg. Men det at foreldre er villige til å la ungene sine (de yngre altså) sitte alene, sammenklemt mellom mennesker de ikke kjenner. nå vet ikke jeg hva slags alder det er snakk om, men helt uholdbart spør du meg..

Flydebatten og barn er en debatt som aldri tar slutt. Mye av grunnen er at reisende uten barn vil på ferie, men det vil de som også drar med barn. Jeg sier ikke at unger skal få gjøre hva dem vil på ferie, men folk uten barn er ikke alltid så flinke til å skjønne at barn er barn og de har faktisk rett til å reise de og.

Mine unger sitter riktignok relativt stille på sånne reiser, det krever en del planlegging, mye rolige aktiviteter og en hel del bestikkelser!! får å si det sånn trenger jeg en ferie etter ferien med unga.. :fnise:

Skrevet

Jeg betaler gjerne for å sitte sammen med barna. Det er ikke en sjanse å ta engang! Men som Norwegian skriver; barna får sitte sammen med far eller mor uansett!

Jeg skulle ønske de hadde plassreservasjon på ekspressbusser også. Jeg hadde gjerne betalt 80kr ekstra for å sitte ved siden av ettåringen min uten å gå bakover halve bussen med bilsete og stellebag mens alle ser intenst ut vinduet!

Skrevet
Denne tråden gjør meg så sint at jeg orker ikke diskutere engang! Fy! for noen egoistiske mennesker! :kjefte:

Jeg skulle ønske du hadde villet diskutere videre - for da hadde jeg funnet ut hvem du ser på som egoister!

• 3 måneder senere...
Skrevet

Flybilletten vår for en familie på 4 kostet 3000. På toppen kommer 400 for å få reservert sete. Det betyr at reisen blir 13% dyrere. Ganske mye vil jeg si. Neste gang velger vi SAS uten tvil.

• 1 måned senere...
Skrevet

Utrolig mange som mangler evner i dette forumet!

1. Når du kjøper en reise så har du faktisk betalt for en plass på flyet.

2. Det å ta betalt for en plassreservasjon er en snik avgift til fordel for flyselskapet og ulempe for passasjerene. Det sier seg selv at en plassreservasjon burde være inkludert i flyreisen.

3. Flyselskapet er strafferettslig ansvarlig dersom en mindreårig plasseres hos fremmede og ikke kan være hos sine foresatte dersom disse plasseres borte fra barnet.

At Nordmenn generelt har utviklet mange egoister vises klart og tydelig i dette forumet.

Skrevet

Jeg tror ikke noe på at Norwegian ville plassert en 2-åring ved siden av bare fremmede. De fremmede har intet ansvar for barnet, og barnet kan ikke selv ta ansvar for å feste beltet riktig, få i seg mat og drikke, gå på do, for ikke å snakke om å føle seg trygg.

For min egen del så tar jeg ingen sjanser med mitt barn, han skal sitte ved min side under flyreiser. Om det betyr at jeg må betale et gebyr, og slik støtter opp under Norwegians tåpelige policy, så får det være. De gangene jeg har spurt folk om å bytte plass med meg, har det kun vært hvis jeg vet at det ikke er til ulempe for dem, dvs at de reiser alene og at plassen de får er minst like god som den de hadde. Ellers synes jeg det er frekt å spørre. Eneste annen situasjon jeg kunne tenke meg å spørre (i desperasjon) var hvis vi som familie mistet flyet vårt pga forsinkelse, ble puttet på nytt fly hvor mine små barn måtte sitte alene. Da hadde jeg spurt om noen kunne forbarme seg over oss. I en ideell verden ville noen tilbydd seg da de så den spesielle situasjonen, det ville jeg gjort. Men å gi fra meg setet mitt til noen som prinsipielt ikke gidder å reservere sete, og forventer at det skal ordnes ved at andre flytter seg? Det hadde jeg ikke gjort. (Håper jeg hadde klart å stå imot, vanskelig hvis det går utover et bittelite barn som uheldigvis har fått en idiot til forelder..)

Skrevet

Jeg hadde i allefall følt meg rimelig teit og vanskelig dersom jeg nektet å flytte meg når en mor og hennes barn ønsket å sitte sammen. Faktisk så tror jeg jeg automatisk ville flyttet meg så de fikk sitte sammen om de ikke spurte, det skal da bare mangla. Man er da voksen og tar hensyn til de små vel?? Det er ikke så farlig liksom..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Flydebatten og barn er en debatt som aldri tar slutt. Mye av grunnen er at reisende uten barn vil på ferie, men det vil de som også drar med barn. Jeg sier ikke at unger skal få gjøre hva dem vil på ferie, men folk uten barn er ikke alltid så flinke til å skjønne at barn er barn og de har faktisk rett til å reise de og.Mine unger sitter riktignok relativt stille på sånne reiser, det krever en del planlegging, mye rolige aktiviteter og en hel del bestikkelser!! får å si det sånn trenger jeg en ferie etter ferien med unga.. :fnise:

Jeg forstår faktisk godt at barn har rett til å reise de og, men da må de følge samme regler som for alle andre i samfunnet. Altså betale for en plass dersom de ønsker en spesiell plass, og ikke klage dersom de ikke betaler for den spsielle plassen og kommer ved siden av andre en sin far eller mor.

Også er det viktig at folk med barn forstår at for andre er ikke deres barn verdens midtpunkt, vil aldri noensinne bli det, og forholder seg deretter.

Skrevet

Jeg forstår faktisk godt at barn har rett til å reise de og, men da må de følge samme regler som for alle andre i samfunnet. Altså betale for en plass dersom de ønsker en spesiell plass, og ikke klage dersom de ikke betaler for den spsielle plassen og kommer ved siden av andre en sin far eller mor.

Også er det viktig at folk med barn forstår at for andre er ikke deres barn verdens midtpunkt, vil aldri noensinne bli det, og forholder seg deretter.

Det handler vel ikke om at andre skal se på deres barn som midtpunkt. Men rett og slett vise normal høfflighet og tenke som så at er man voksen, så kan man fint "føye" seg litt for andre, i allefall så lenge det ikke er snakk om annet enn et flysete. Selvfølgelig tar man hensyn til barn, gravide, syke, eldre etc så lenge det ikke går utover en selv. Ingen vits i å være vanskelig i en sånn fillesak..

Skrevet

Har jeg betalt for å kunne velge et spesielt sete på flyet, da flytter jeg meg ikke for de som ikke har giddet å sikre seg denne "luksusen". Hvis jeg ikke har betalt for å velge sete, da kan jeg godt flytte meg, forutsatt at folk spør pent. :lur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...