Gå til innhold

Organisere KJØLESKAPET!

muesli

Anbefalte innlegg

Er så sinnsjukt lei av at kjøleskapet er eit totalt kaos. Føler at uansett kor ofte eg rydder, så flyter det over etter noen dager. Tinge blir sølt, mat havner langt bak og blir liggende (alt) for lenge og det ser ulekkert ut.

Så, korleis organiserer du DITT kjøleskap?

Korleis oppbevarer du maten? Bokser?

Har du system på hyllene?

Fungerer systemet?

Trenger gode tips og løysinger! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kun ting i kjøleskapet som må være i kjøleskapet. Ikke noe annet. Da slipper jeg at det er ting som tar opp plass.

Ellers har jeg ikke noe voldsomt system. Jeg har grønsaker o.l i egen hylle. Drikkevarene er som regel i dørhylla. Pålegget har jeg i skuffene nederst i kjøleskapet, mens resten fordeler jeg.

For å holde det ryddig bruker jeg å gå gjennom kjøleskapet den dagen jeg skal handle. Da slipper jeg å kjøpe varer som jeg allerede har, samt at jeg rydder ut ting som må kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kurv til alt pålegget. Veldig greit, så tar jeg ut hele den når jeg skal dekke på bordet til frokost og andre brødmatmåltider.

Kjøkkenskapene derimot... (se annet innlegg)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krukker og glass på øverste hylle. Pålegget på hyllene i midten, og ting som tar litt stor plass nederst, samt en boks med majones-, kaviar- og smøreosttuber. Drikke og egg i døra. Setter bare inn ting som må stå kjølig.

Grønnsaker i grønnsaksskuffene - disse er beregnet på grønnsaker fordi de holder en noe høyere temperatur enn det øvrige kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cupcakes

hos oss prøver jeg å holde samme "type" måltidsvarer på samme hylle. diverse pålegger til frokost, lunsj og kvelds er samlet på nest øverste hylle, hyllen under inneholder ingridiensene til middager, grønnsakene er selvfølgelig i grønnsaksskuffen, drikke og diverse dressingsflasker, melange o.l. står i kjøleskapsdøren, nederste hyllen i skapet er forbeholdt brusflasker og andre ting som tar litt stor plass, og den øverste er litt sånn diverse, rømme, tacosauser, litagoboksene til samboer o.l. det funker fint for oss så lenge det er jeg som setter inn matvarene :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste bruksanvisningen til kjøleskapet den gangen det var nytt, og lærte at kjøtt skal oppbevares helt nederst (har egen skuffe til det). To grunner til det, kaldere + hvis det skjer uhell med at blod eller kjøttkraft drypper ned på andre matvarer.

Grønnsakene i skuffen over der.

Pålegg har vi i en firkantet plastikkurv.

Her kan du evt. lese om oppbevaring av kjøtt + godt råd om å sjekke hvordan butikkene lagrer maten (ofte en grunn til at de har matvarene i akkurat "den høyden"): http://overgang.no/tema/294/article/item/null

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøleskap på 1,80, det helper.

Døra;

- Nederste hylle er brusflasker/farris.

- To hyller med melk og juice, der de med lengst holdbarhet er på nederste.

- tre hyller med alt av krukker, dressinger osv.

Kjøleskapet

- To skuffer med ølbokser, ol.

- to skuffer med frukt og grønt.

- egen hylle for rester. Disse er i lufttette plastbokser og merket med pakningsdato.

- egen hylle for innkjøpte middager, hovedsakelig kjøtt/fisk.

- to hyller med pålegg, hvorav den ene hyllen kan tas ut og settes på frokostbordet.

- eget system for hvitvin.

Alt har sin faste plass. Syltetøy f.eks står samlet,det samme med oster. Kjøtt til høyre på middagshylla, fisk til venstre.

Hver uke går jeg over og kaster alt som er gått ut på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå at det blir overfylt: hver gang jeg handler noe som skal inn i kjøleskapet skal noe ut.

Drikkevarer blir plassert i dørhylla, frukt og grønnsaker i en-to hyller, pålegg i en hylle for seg selv (pålegg i tube legger jeg i en egen boks), og en hylle for å legge ting til middager (karbonadedeig, fisk, whatever..). Der hvor det en gang var en grønnsaksskuff (forsvunnet, skjønner ikke hvordan) står det øl, cider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

System å system, men sliter ihvertfall ikke med mye gammel mat/overfylt skap.

Vi harkjøleskap som er ca 1.80 m, hvor nedre del er fryseboks.

I kjølekskapet har vi omtrent slik fordeling;

Øverst, slik det skal være; brus, melk, event. andre drikkervarer.

2 hylle; mindre bokser, f.eks ananas, og lignende, event. pålegg om det ikke er plass til det i 3 hylle.

3 hylle; pålegg.

skuffer; grønnsaker.

I døren har vi ketchup, dressingflasker, majones pakker, osv. Også ting som skal stå kjølig, som hostesaft,osv. Samt fiske-mat! hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk bør vel eigentleg ikkje stå i kjøleskapsdøra. Er den plassen som vert utsatt for mest varme kvar gang ein åpner. Litt etter kva kjøleskap ein har. Me har eit kjøleskap som fordeler temperaturen aktivt i kjøleskapet. Andre har vifte øverst bak i kjøleskapet, medan nokon ikkje har aktivt temperatur utgjevning. Da vil det ta ekstra tid å få ned temperaturen i døra.

Me har høgt kjøleskap, og har ikkje orden...så eg har ikkje gode tips å komme med...anna enn å rydde ut litt oftere enn oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...