Gå til innhold

hunden min blir ikke renslig


Gjest fortvila

Anbefalte innlegg

Gjest fortvila

Jeg trenger sårt litt hjelp / gode råd nå. Hunden min er 10 mnd og ikke blitt renslig enda.. Det vil si så lenge vi er sammen med henne har vi så å si ingen uhell, men natten og evt de få dagene/timene hun er alene tisser og/eller bæsjer hun inne ALLTID!!

jeg er så utrlig fortvilet over dette. Jeg har startet renslighetstreningen på nytt flere ganger i tilfelle det skal ha vært noe svikt der. Hun får turer hver dag, spiser siste måltid kl 17 så det ikke skal bli for sent med mat og dobehov på natten, men likevel går det ikke..

Vi har også i det siste begynt å ha henne i bur om natten for å se om det kan hjelpe, men da gjør hun fra seg i buret.. noe jeg har fått beskjed om er meget uvanlig at hunden vil gjøre i sin egen seng..

Har noen noe gode råd til meg? dessverre går jeg med tanker på å omplassere henne, da jeg snart ikke makter mer.. har gått sånn siden juni og det tærer på nattesøvnen og jobben min.

hjelp!!!

klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer nok en del hvor gamle hundene er før de er stuerene, og noen blir nok aldri hundre prosent. Voffsen min var nesten helt stueren rundt 4 mnd alder, nå vil jeg regne henne som helt stueren i en alder av 8 mnd. Hjemme hos meg gjør hun aldri fra seg inne, men om vi overnatter eller er på besøk hos andre kan hun finne på å tisse på tepper eller i senga - selv om hun ikke gjør slikt hjemme. Det kan hende at hunden din enda ikke har helt kontroll over blære og tarm, den klarer rett og slett ikke holde seg. Det beste er nok å være tålmodig og finne frem til gode rutiner. Her i huset er det liten gåtur med bæsj/tiss om morgenen, gåtur midt på dagen der hun gjør fra seg om hun trenger det, så en liten svipptur utpå ettermiddagen for å tisse og til slutt en liten gåtur på kvelden rundt 20 tiden for å gjøre fra seg. Mat får hun i 8 tiden om morgenen og 18 tiden om kvelden. Kan også komme an på hvilken rase du har og om den er lettlært, vil anbefale deg å prøve litt til. Om du omplasserer den skyver du bare problemet over på noen andre, er nok ikke mange som frivillig tar til seg en hund de vet har problemer med renslighet og avvlivning ville vært helt grusomt for et problem som kan ordnes over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det? Små hunder kan bruke lang tid på å bli renslige, og de klarer heller ikke holde seg like lenge som de store rasene. Om hunden kun går på do inne når den er alene eller om natten, så klarer den nok rett og slett ikke å holde seg så lenge. Da må dere nesten bare ta ansvaret og sørge for at hunden får mulighet til å gå på do ute når den må. Gå ut med den sent på kvelden, sett vekkerklokken på en gang i løpet av natten og/eller stå opp ekstra tidlig. Ikke la den være alene lengre enn den kan holde seg, evt få noen til å komme innom i løpet av dagen for å lufte den. Å putte hunden i bur fordi dere ikke orker gå ut med den når den må på do, er direkte slemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortvila

Takk for svar begge to:)

Jeg har bevisst ikke hatt henne i bur og stått opp med henne helt frem til nå, men selv da kan hun bare tisse ute og et par timer etter nattturen til jeg står opp har hun bæsjet.. vi fikk derfor tips om å prøve bur for se om hun klarte seg bedre da, men det ser jeg jo ikke fungerer det heller. Jeg klarer ikke tro at dette handler om at hun ikke klarer å holde seg.. for har vi henne i sengen el kan hun holde seg i 12 timer om hun vil.

Jeg er såfortvila over dette og så lei av å tørke tiss og bæsj, derfor er jeg viliig til å rpøve det vi kan nå for å få det bedre. har ikke puttet henne i bur fordi jeg ikke gidder/orker, men rett og slett for å rpøve en ny vri da det vi har gjort til nå tydeligvis ikke funker.

Hun er en Boston terrier så mye mulig det er rasen, men har ikke hørt at det er vanlig med så lang tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel aldri snakk om at de ikke orket å gå ut med henne når hun måtte på do, men ett forsøk på å se om hun ikke gjorde fra seg om hun sov i bur.

Det jeg tenker her om hun aldri gjør fra seg så lenge dere er tilstede er at hun har problemer med å være alene, ikke at hun har problemer med å holde seg.

Hvor sover hunden i forhold til dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortvila
Nå var det vel aldri snakk om at de ikke orket å gå ut med henne når hun måtte på do, men ett forsøk på å se om hun ikke gjorde fra seg om hun sov i bur.

Det jeg tenker her om hun aldri gjør fra seg så lenge dere er tilstede er at hun har problemer med å være alene, ikke at hun har problemer med å holde seg.

Hvor sover hunden i forhold til dere?

Takk for svar.

Det stemmer som du sier, vi prøver egentlig siste muligheter nå. Som for meg har vært bur hele tiden.

Hun sover i gangen rett utenfor soverommet vårt, har virket som hun liker plassen sin der og gått og lagt seg frivillig på plassen sin på kvelden hvis hun er trøtt.

Tanken på at hun ikke liker seg alene har slått meg også, men hun er jo så lite alene og vi øvde lenge med henne på dette når vi fikk henne. I tillegg har hun kattene som jeg antar fungerer litt som selskap. de er gode venner.

Hvordan kan vi evt endre på det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner rett og slett ikke hvordan en kan endre på det dersom hunden har problemer med å være alene.

Prøv å ha radio eller tv på kanskje?

Pass på at kattene sover der i lag med henne og ikke kan gå til andre rom?

Jeg vet rett og slett ikke, men alt er jo verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner rett og slett ikke hvordan en kan endre på det dersom hunden har problemer med å være alene.

Prøv å ha radio eller tv på kanskje?

Pass på at kattene sover der i lag med henne og ikke kan gå til andre rom?

Jeg vet rett og slett ikke, men alt er jo verdt å prøve.

Smarte ideer :)

Stress? Har opplevd det selv med mine hunder. Til tross for øving på være-alene-hjemme. Radio lavt på kan være lurt, men la hunden få gå bort fra lyden hvis den vil. Mange radioer/tv`er gir fra seg høyfrekvente lyder som kan være grusomt irriterende for hunder.

Om natten må du nesten sette på alarmen og begynne "tissetreningen" på nytt. Ha hunden ved siden av sengen slik at du hurtig han se signalene.

Har selv ei BC tispe som stresser voldsomt når hun må være alene. Det resulterer i bæsj utenfor rommet til ungene! (?) Dette har blitt bedre med mer intens trening igjen.

Lykke til!

Endret av Troyamin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner seg å rose dem skikkelig når de gjør fra seg ute, ros dem oppi skyene med positiv stemme og eventuelt gi hunden noe godt umiddelbart etter den er ferdig (gjør du det under selve "akten" kan det hende stakkarn blir distrahert eller småstressa). Ikke kjeft når de gjør fra seg inne, da blir de bare nervøse og kan føre til at de kun gjør fra seg når de er alene. Tar du hunden på fersk gjerning kan det hjelpe å løfte den opp og ta den med ut, den slutter som regel å tisse/bæsje når det blir løfta eller distrahert. Jeg har hund av liten rase, men hun var ganske rask til å venne seg til at å gå på do er noe man gjør utendørs. Joda, et par uhell kan forekomme - men da er det rett og slett pga hun har drukket mye og jeg ikke har gått ut med henne i tide eller at hun har løpt og herja så mye at det har fått fart på tarmen. Jo oftere du går ut med hunden og skryter av den etter den har gjort sitt, jo fortere får den kontroll på blæra og tarmen og lærer seg at toalettet er utendørs, ikke inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Odin_*

Jeg forstår frustrasjonen din, og det er ikke så unormalt at små raser bruker litt lengre tid enn de større. Min hund hadde også uhell de gangene han var i den alderen, da særlig hvis han var alene. Dette kan jo komme av stress som noen sier. Eller at hunden ikke helt har kontroll på systemet enda.

Har du tatt hunden med på en skikkelig god og lang tur før den får være alene slik at du er sikker på at det ikke er mer som plutselig må ut?

Min hund kan drite både to og tre ganger på en litt lengre tur og da vet jeg at han ikke trenger å drite eller pisse på en god stund.

Min er nå snart to år og potte tett. Til og med når han må ut for å kaste opp sier han i fra. :laugh:

Jeg håper du ikke gir opp helt enda, selv om det noen ganger kan være utrolig frustrerende, men en vakker dag vil det bli orden på sakene og da er det verdt alt strevet :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortvila
Jeg forstår frustrasjonen din, og det er ikke så unormalt at små raser bruker litt lengre tid enn de større. Min hund hadde også uhell de gangene han var i den alderen, da særlig hvis han var alene. Dette kan jo komme av stress som noen sier. Eller at hunden ikke helt har kontroll på systemet enda.

Har du tatt hunden med på en skikkelig god og lang tur før den får være alene slik at du er sikker på at det ikke er mer som plutselig må ut?

Min hund kan drite både to og tre ganger på en litt lengre tur og da vet jeg at han ikke trenger å drite eller pisse på en god stund.

Min er nå snart to år og potte tett. Til og med når han må ut for å kaste opp sier han i fra. :laugh:

Jeg håper du ikke gir opp helt enda, selv om det noen ganger kan være utrolig frustrerende, men en vakker dag vil det bli orden på sakene og da er det verdt alt strevet :klemmer:

Tusen takk for fint svar:)

Vi tar henne med på tur hver dag også kveldstur, men det er klart i den kulda som har vært nå så vil ikke hun heller gå så langt, så det har blitt med kortere turer. Kulda har nok ikke hjulpet på dotreningen tror jeg..lille hunden fryser!

vi får bare smøre oss med tålmodighet og håpe på at det blir bedre.

Når det kommer til alle gode tips jeg har fått over her så tar jeg alt til meg. Takk for innspill:)

det med radio på når vi er borte, har vi gjort helt siden vi startet med alenetrening når vi fikk henne.

dessverre tror jeg som det ble nvnt over her at det kan være stress, litt usikker på hvordan vi skal ta tak i det. Så hører gjerne flere tips om noen har det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambefaler det å gå inn på http://www.canis.no og spørre på forumet der. Der er det veldig mange flinke hundefolk som kan gi bedre og mer spesifikke svar.

Men pass på at du formulrerer deg riktig, for de er veldig flinke til å dra ting ut av sammenheng og lage en 5 siders diskusjon om noe som ikke har en dritt med hva du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortvila
Ambefaler det å gå inn på http://www.canis.no og spørre på forumet der. Der er det veldig mange flinke hundefolk som kan gi bedre og mer spesifikke svar.

Men pass på at du formulrerer deg riktig, for de er veldig flinke til å dra ting ut av sammenheng og lage en 5 siders diskusjon om noe som ikke har en dritt med hva du lurer på :)

hehe takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ambefaler det å gå inn på http://www.canis.no og spørre på forumet der. Der er det veldig mange flinke hundefolk som kan gi bedre og mer spesifikke svar.

Men pass på at du formulrerer deg riktig, for de er veldig flinke til å dra ting ut av sammenheng og lage en 5 siders diskusjon om noe som ikke har en dritt med hva du lurer på :)

Og jeg anbefaler Hundesonen.no

Masse flinke folk der også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Jentepusen_*

Det er hvertfall viktig å se om det ligger en årsak bak at hunden kke blir renslig.

De fleste hunder gjør ikke i fra seg på liggeplassen, jeg villa ha tatt hunden med til dyrelege for en sjekk.

Når helse er i orden og utelukket, må man begynne å se på andre ting.

Som b.l.a rutinger.

Får hunden alltid ut etter den har sovet og spist, ut før den skal legge seg om kvelden og med en gang man går ut om morgenen.

Små raser er av og til vanskeligere å få husrene en andre.

Når hunden går på do ute, gjennta kommando "tisse" så belønn med stemme og kansje godbiter i starten. Mine hunder kan denne kommandoen da vi konkurrerer lp,ag osv da slipper vi disk i ringen for jeg vet at dem er ferdige med sitt i forkant.

Med min bordercollie begynte jeg med en gang å ha henne i bur om natten ved siden av meg så jeg fikk henne kjapt ut om morgenen, og slapp uhell om natten. Og var det noe våknet jeg og fikk ordnet dette. Når hunden ble ca 1 år sluttet jeg med å ha bur døra igjen, og hunden valgte likevell å ligge i bur. Det gør hun enda for der er det godt og trygt.

Når dere er vekke og hunden er løs, har den stor tilgang på areal å løpe rundt på? Det kan fort bli for stor plass "at hunden føler den må passe på", og hunden stresser - dette forrårsaker aktivitet og kan fort resultere i uhell. Da er det best med et rom hunden kan holde seg på.

Vi ønsker at hunden skal forholde seg rolig når vi ikke er hjemme. Har den tilgang på leker? Har den annen adferd som å ødelegge ting, eller tilgang på annen aktivisering?

Hvis den f.eks stadig går på tepper, fjern disse så langt som mulig eller flytt på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jentepusen_*

Forresten, har du en seriøs oppdretter ville jeg ha kontaktet dem og hørt litt. Dem kjenner rasen godt og har kansje noen gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...