Gå til innhold

p-pille og beskyttelse

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest-M
Skrevet

Hei : )

Jeg lurer på en ting. Har gått på p-piller i ca. 3 år nå. men har ikke hatt behov for å bruke det som prevensjon... Men nå trenger jeg det (hehe). har piller som går over 21 dager, så går jeg 7 dager uten piller og da har jeg mensen. Er man beskyttet hele perioden? til og med de 7 dagene man går uten å ta piller? hva med første uken på brettet, for da har man jo hatt 7 dager uten å ta noen ting..? er flink å ta pillene hver dag til samme tid : )

Videoannonse
Annonse
Gjest Erfaren p-pillebruker
Skrevet

Dette har jeg sjekket opp i selv, jeg var skeptisk og forvirret på samme måte som deg. Så lenge du tar alle 21 pillene på riktig tid og i tillegg sørger for å begynne på nytt brett til rktig tid skal du være beskyttet alle 4 ukene. Om du derimot er forsinket med første pille på et brett og har hatt samleie i den pillefrie uken vil risikoen være til stede for at du kan bli/ha blitt gravid. Det er også viktigere å ikke rote med pillene i uke 1 på brettet enn på resten av brettet. På brett med 28 piller er det akkurat det samme som med 21 piller, bare at i stedenfor pillefri uke har man sukkerpiller uten virkestoffer. Dette er for de som glemmer å begynne på nytt brett dersom de har en pillefri uke. Ellers bør det gjerne nevnes at ingen prevensjon er 100% sikker, men p-piller som er brukt riktig er sikrere enn f.eks. kondom.

Så summert opp: ta alle pillene slik du gjør nå og du er så godt som helt beskyttet mot graviditet hele tiden. :jepp:

Skrevet

Det er du! P-pillene sørger for at du ikke får eggløsning i det hele tatt, så sjansen for å bli gravid er svært liten. Menstruasjonen du får på slutten av perioden er derfor en "falsk" mens siden det ikke kommer noe egg ut med det. Og derfor er du sikker hele perioden. Litt overforenklet selvfølgelig, men det er basic-teorien :)

Gjest Gjest-M
Skrevet

Tusen takk for svar !

ble så usikker. men da trenger jeg ikke bekymre meg : )

og igjen; takk for at noen gidder å svare : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...