Gå til innhold

Hvordan unngå godteri

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

Hei.

Jeg har et problem angående godteri-spising. Jeg spiser for mye godteri. Ikke mye, men det er hver dag! Er på butikken og tenker; nå skal jeg ikke kjøpe godteri, men kommer ut igjen med en sjokolade eller pose med biler eller noe sånt noe. Hvordan skal jeg unngå dette? Jeg trener litt, ikke mye pga skader. Jeg trøstespiser ikke, men jeg bare føler jeg har lyst på noe søt hver dag. Spiser frukt og salater, men det hjelper jo ikke.

Er noe som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å handle hver dag?

Hvis du handler en gang eller to i løpet av uken, kan du med god samvittighet kjøpe deg en sjokolade eller noe du spiser der og da... ellers i uken har du ingenting av godis, og siden du ikke kan spise noe du ikke har... "problem solved" ;)

Skrevet (endret)

Som sagt over; Ikke gå i butikken hver dag :-)

Men dersom du sitter med sjokoladen foran deg på bordet kan du drikke noe varmt som kaffe, te, varm saft eller noe slikt. Dette metter :-D Prøv også å spise mellommåltider, som ikke er så kaloririke. Du kan prøve å gjøre noe annet, som å ta oppvasken eller lignende når du kjenner søtsuget kommer. En annen ting du kan gjøre er å ta en tyggegummi! :gjeiper: Det fungerer ;)

Endret av Fjonana
Gjest Trådstarter Monica
Skrevet

Jeg studerer, så jeg er ved butikken hver dag. Tyggis hjelper ikke, har prøvd. Jeg tar oppvasken etter jeg har spist og jeg spiser mellommåltider. Sånn som youghurt og hjemmelaget salater. Jeg drikker verken te, kaffe eller varm saft. Jeg drikker varm kakao, hjelper det? :P Nei, for det er "sjokolade"

Hjelp meg..

Skrevet
Jeg drikker verken te, kaffe eller varm saft. Jeg drikker varm kakao, hjelper det? :P Nei, for det er "sjokolade"

Hjelp meg..

Joda, dersom du finner en litt lettere variant av kakao så kan det jo være bedre enn godis. Hvorfor drikker du ikke te, kaffe eller varm saft? Jeg ble bare nysgjerrig her jeg... :sjenert:

Skrevet
Jeg studerer, så jeg er ved butikken hver dag. Tyggis hjelper ikke, har prøvd. Jeg tar oppvasken etter jeg har spist og jeg spiser mellommåltider. Sånn som youghurt og hjemmelaget salater. Jeg drikker verken te, kaffe eller varm saft. Jeg drikker varm kakao, hjelper det? :P Nei, for det er "sjokolade"

Hjelp meg..

Hørt om å la være å gå inn på butikken? At det er en butikk der betyr ikke at du må inn dit. Sorry, men hva mener du vi skal gjøre, egentlig? Det er faktisk du som må stå imot, ingen andre kan gjøre det for deg.

Skrevet
Hørt om å la være å gå inn på butikken? At det er en butikk der betyr ikke at du må inn dit. Sorry, men hva mener du vi skal gjøre, egentlig? Det er faktisk du som må stå imot, ingen andre kan gjøre det for deg.

Det er ingen som kan gjøre noe for henne, men vi er jo her for å hjelpe hverandre :jepp:

Skrevet

Det er ingen enkel løsning, du er nok litt "avhengig". Bare bestem deg for at du IKKE skal spise noe godteri i noen uker. Det kommer til å være vanskelig (var selv HELT avhengig av cola før), men sakte men sikkert vil du ikke savne det søte så mye. IKKE kjøp noe godteri og du må ikke ha noe liggende i skapet. Dra på butikken når du er mett og ikke sugen på noe søtt. Stay strong!

Hvis du må ha noe søtt så spis gulerøtter eller et eple.

Som motivasjon tenk at det blir mye godteri i løpet av en uke, mnd, år.. selv om det bare er litt hver dag..lykke til :)

Gjest Trådstarter Mona
Skrevet
Joda, dersom du finner en litt lettere variant av kakao så kan det jo være bedre enn godis. Hvorfor drikker du ikke te, kaffe eller varm saft? Jeg ble bare nysgjerrig her jeg... :sjenert:

Fordi jeg ikke liker det, enkelt og greit :P

Som "gjest" sa, så er jeg avhengig. Jeg spurte etter hjelp og råd, ikke nedtrakkasering.

Det er ingen som kan gjøre noe for henne, men vi er jo her for å hjelpe hverandre :jepp:

Tusen takk Fjonana! :)

Det er ingen enkel løsning, du er nok litt "avhengig". Bare bestem deg for at du IKKE skal spise noe godteri i noen uker. Det kommer til å være vanskelig (var selv HELT avhengig av cola før), men sakte men sikkert vil du ikke savne det søte så mye. IKKE kjøp noe godteri og du må ikke ha noe liggende i skapet. Dra på butikken når du er mett og ikke sugen på noe søtt. Stay strong!

Hvis du må ha noe søtt så spis gulerøtter eller et eple.

Som motivasjon tenk at det blir mye godteri i løpet av en uke, mnd, år.. selv om det bare er litt hver dag..lykke til :)

Har prøvd flere ganger og prøver igjen nå. Det er egentlig bare å prøve og prøve, som du sier. Takk for tipset :)

Skrevet

Det beste er å handle inn middag osv til flere dager. Og siste dagen du har middag til går du i butikken ETTER du har spist deg så stappmett at du er kvalm. Om du ikke klarer å spise deg stappmett, eller ikke vil spise deg stappmett så spiser du vanlig og etter måltidet drikker du 0,5l med vann. Så går du i butikken.

Snop blir ikke så fristende når det skvulper i magen og du er tissetrengt som et fly.

Skrevet

Unngå å gå forbi sjokoladehylla. Jeg VET at det er vanskelig, jeg måtte kutte ut sukker 100%, og jeg syns det var tortur å se all sjokoladen som ropte på meg. Gå til fruktdisken og røsk med deg et par bananer istedet, og gå fort fort forbi sjokoladen.

Med en gang man stopper foran stratosen og begynner å tenke "skal skal ikke", så er det liksom kjørt :)

Med banan får man dekt søtbehovet til en viss grad, og man får i tillegg fyllt opp med god næring. Try it!

Skrevet

[quote name='Supraspinatus' date='13.01.2010 (16:42) '

Snop blir ikke så fristende når det skvulper i magen og du er tissetrengt som et fly.

Skrevet
Tissetrengt som et fly?

Kom ikke på noe bedre. (Dessuten leste jeg for litt siden i språkforumet hvor mange som hatet irrelevante sammenligninger. Og det minnet meg på hvor mye jeg liker dem).

Hvorfor ikke slå to fluer i en smekk?

Skrevet

"bare la være"

Gikk to uker uten noe snop i det heletatt for halvannet år siden. Siden da har jeg ikke hatt noe problem med snop - spiser når jeg har lyst på, men aldri mer enn litt og sjelden mer enn en dag i uken.

Venn deg av med sukker - det er utrolig vanedannende. Så snart du har vent deg av med det så kan du begynne forsiktig, f.eks. en dag i uken. Det er så "enkelt" - det er bare å slutte. Krom kan hjelpe deg de ukene der sukkerabstinensene er verst, men det er bare det å kutte ut sukkeret som hjelper.

Skrevet

krom tabletter hjelper.. :) Det er de første dagene som er værst å være godtefri.. så bare stå på :)

Gjest *dragoon*
Skrevet (endret)

Da jeg bestemte meg for å slutte å spise sukker, så tok jeg krom tabletter for å hjelpe med å dempe søt-suget.

Jeg mista lysten på godis og klarte å gå ned ganske mye.. Men jeg er sikker på at krom tablettene egentlig ikke hjalp, det var det faktum at jeg allerede hadde bestemt meg for å slutte, som gjorde susen.

Det går på psyken.. Tror du at kromtabletter kommer til å virke, så gjør de det. Placebo effekten slår til..

Endret av *dragoon*
Skrevet
Kom ikke på noe bedre. (Dessuten leste jeg for litt siden i språkforumet hvor mange som hatet irrelevante sammenligninger. Og det minnet meg på hvor mye jeg liker dem).

Hvorfor ikke slå to fluer i en smekk?

:skratte: *liker deg*

TS, ta et syrlig grønt eple å nible på når du må innom butikken. Og sørg for at du aldri er sulten når du handler. Kjøp deg en svinedyr bikini og heng den et synlig sted..(på kjøleskapet..) :fnise:

Skrevet

Godtesuget er psykisk og svært vanskelig å bli kvitt. Du må være bestemt, og da mener jeg skikkelig bestemt. Hva får du ut av å spise godteri? Gjør de noe godt for deg? Trenger du egentlig godteri?

Skriv handleliste, ikke handle på tom mange som nevnt før, aldri ha godteri liggende hjemme i skapet. Er selv på "diett" nå og da er det kun en liten sjokolade ala mini melkesjokolade som er lov på lørdagen. Man trenger ikke mer enn de første tyggene for å få tilfredsstilt suget.

Egentlig trenger man ingenting, men det er motiverende å ha noe å se fram til.

Husk at godteri gjør deg kvalm, ødelegger tennene, koster penger osv.

Dette klarer du. De første ukene er de verste, men så bruker suget å gi seg.

Skrevet

kromtabletter hjalp faktisk på meg til å ta bort de verste toppene - for jeg var konstant syk etter sjokolade og godt i mange år.

dette merket jeg fordi når ved et par anledning gikk en liten stund uten å bruke dem, så kom det ekstreme søtsuget tilbake igjen.

nå som jeg har vært avvent i over ett år med sjokolade pga intoleranse, så har jeg sluttet med kromtabletter.

men: du må faktisk bestemme deg for at du ikke skal ha.

jeg måtte være skikelig hard med meg selv. tenkte på sjokolade hele tiden, og hadde konstant sykelig lyst på noe - på den måten at du tenker konstant på det......

hver eneste gang jeg var i butikken måtte jeg bestemt gå fordi, og jeg fikk ikke lov til å kjøpe erstatninger. det gjorde det mye verre for meg - fikk bare enda mer lyst på det "ulovlige".

så, det eneste som hjalp for meg var å la være, dag etter dag å ta noe som helst fra hyllen.

jeg kuttet også alle sukkerfrie produkter.

istedetfor lagde jeg smoothie hver dag - og det ble min belønning.

nå, etter ett år med avvenning kan jeg kjøpe godteri en gang i uken og bare spise litt - fordi jeg blir mye fortere kvalm av godt.

men, dersom jeg lar noe ligge igjen til neste dag og spiser igjen, ja da er jeg fanget i godtefella.....

så no can do for min del:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...