Gå til innhold

Trening med vonde ledd


tineline

Anbefalte innlegg

Jeg venter for tiden på utredning hos revmatolog, men i mellomtiden har jeg blitt veldig mye verre den siste tida, med vondt både i rygg, albuer, hender, knær og skuldre. Jeg blir verre av å ikke trene, og det kan muligens skyldes at jeg er hypermobil og dermed trenger all den støttemuskulaturen jeg kan få.

Er det noen leddlidende der ute som har noen treningstips? Jeg har en irritert skive i ryggen, og trenger å trene ryggmuskler uten å krumme eller flekse noe særlig. I tillegg skulle jeg gjerne fått trent armer uten å belaste albuene så mye. Knærne er også stive og plagsomme for tida, hva skal jeg gjøre, hjelp, hjelp!

Jeg tenker ikke på noe konkret opplegg, men om det er noen som har gjort seg noen erfaringer opp gjennom. Jeg kommer trolig til å ordne meg en henvisning til fysioterapeut snarlig, men det tar alltid noen uker før jeg får time der, pluss ventetiden på henvisningen. Så i mellomtiden ønsker jeg litt lindring i form av myk trening. Gange er ikke optimalt pga knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det har jeg vurdert, og tenker å prøve i nærmeste framtid. Fint du minte meg på det! Litt ymse for skuldrene, men jeg kan jo svømme på rygg eller bare bruke beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med fibromyalgi (og nå mest sannsynlig psoriasis artritt og becktrev eller hva det heter i følge legen min) og har prøvd så og si all mulig slags trening - ALT gjør bare vondt verre.

Svømming har jeg ikke blitt bedre av, men heller ikke verre - ergo så drar jeg mye nytte av å svømme. Melder man seg inn i revmatologforeningen så har de gjerne varmtvannstrening en gang i uken (de har det i denne byen, så jeg går ut ifra at de har det samme andre steder også)

En annen ting som ikke var så aller verst var kinesis (?)

Det er apparat trening/styrke men hvor man ikke bruker vekter. Apparatene bruker luft som motstand og tilpasser seg etter hvordan du jobber med dem (styrken altså) Veldig behagelig utrolig nok.

Vet at det er ett treningssenter her i byen som har det (E2), men du kan jo høre rundt på treningssentere i nærheten av deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir langrenn for hardt? Det er jo skiføre over det meste av landet nå. I langrenn får du trent ryggen godt, men kanskje du trenger å få litt sterkere muskulatur i det meste av kroppen før du begynner med det?

Det foresvever meg at du absolutt burde få en henvisning fra legen din til et fysikalsk institutt der du kan få skikkelig veiledning og øvelser og apparater som ikke belaster leddene dine for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med TS, men langrenn er totalt uaktuellt for min del.

Har selv vært på diverse institutter og fysioterapauter, men det hele har endt opp med at jeg bare har blitt verre - så jeg vil råde TS til å teste det ut, men høre på sin egen kropp og ikke nødvendigvis stole blindt på de som jobber der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Langrenn er ikke så godt for skuldrene og albuene, dessverre - ellers har det veldig god effekt på ryggen. Har fått time hos fysio nå, og det gikk mye fortere enn forventet, hurra! Han trengte ikke henvisning engang. I mellomtiden skal jeg jammen undersøke kinesis og vanntrening. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...