Gå til innhold

Tom for bensin?

ninuska_

Anbefalte innlegg

Bilen har stått over hele jula. Slitne og trøtte etter en lang tur hjem med hjernen tenkende på kun mat, bestemte vi oss for å kjøre ned til butikken (som også er rett ved bensinstasjonen), men uheldigvis kom vi ikke så langt. Vi så at bilen begynte skru seg av sakte, men sikkert, så vi bestemte oss for å kjøre hjemover igjen. Det klarte vi heller ikke. Det stod det var litt bensin igjen på tanken, men når den skrudde seg av var "pilen" helt nede (sikkert pga den har stått så lenge, så har mye fordampet..)

Spørsmålet er: Er det batteriet eller er det bensinen? Vi har gått tom for batteri før, men da har det vært annerledes; da går bilen til man skrur den av, også vil den ikke skru seg på igjen. Eller den skrur seg ikke på til å begynne med. Og når vi fikk hjelp med startkabler, kunne vi kjøre fint igjen. Nå begynte den å bli tregere på en måte - til den bare skrudde seg helt av. Vi fikk hjelp med startkabler, og den skrudde seg på i max 2. minutter før den "dabbet" ut igjen.

Noen ideer til hva det kan være? :-)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En pekepinn:

Hvis batteriet er flatt, så hører du ikke startmotoren når du vrir om nøkkelen.

Hvis startmotoren snurrer når du vrir om nøkkelen, så er det batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pekepinn:

Hvis batteriet er flatt, så hører du ikke startmotoren når du vrir om nøkkelen.

Hvis startmotoren snurrer når du vrir om nøkkelen, så er det batteri.

Nei, den startet lett, men den ble tammere og tammere, til den stoppet. Hva er "pekepinn" på at man er tom for bensin da? Har aldri gått tom for bensin før :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den startet lett, men den ble tammere og tammere, til den stoppet. Hva er "pekepinn" på at man er tom for bensin da? Har aldri gått tom for bensin før :-/

En pekepinn er at bilen begynner å hoppe veldig noen sekunder før den stopper. Men da er det ikke mulig å starte den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamo som ikke lader batteriet? Har du varsellampe for batteri eller manometer som viser hvor stor spenning du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dynamo som ikke lader batteriet? Har du varsellampe for batteri eller manometer som viser hvor stor spenning du har?

Varsellampe for batteri ja - den skrudde seg også på (blafret litt på slutten), men jeg lurte på om det kunne vært bensinen for bilen lagde rare lyder, små "dunk", og jeg trodde akkurat da at det bare var isbiter som falt av bilen - men i ettertid tenker jeg at det ikke lager så mye lyd, så mange ganger.

Altså, jeg er sikker på at batteriet har litt av skylda, men bilen oppførte seg litt rart iforhold til hva jeg har opplevd før!

Hva er isnåler? :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere et voltmeter/multimeter er det bare å gå ut og måle spenningen. Den skal være rundt 12,5 for et relativt normalt batteri. Når bilen går skal vel spenningen være mellom 13,6 og 14 et sted, mener jeg å huske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke det, men vi har ladet batteriet over natta, men "varsellampa for batteri" lyser inni bilen. Noen ideer?

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle varsellamper lyser opp når du vrir om tenningen, på samme måte som at bensinmåleren på enkelte biler ikke gir utslag før motoren går. Grunnen til at alle varsellampene lyser opp er for at du skal vite hvilke som fungerer og ikke. Det er jo litt leit om lyspæren i oljelampa ikke fungerer når du går tom for olje, eller oljetrykket forsvinner. Du aner jo fred og ingen fare da det ikke er noe lys inne som lyser, naturlig nok...

Det enkleste er vel å gå seg en tur på bensinstasjonen med en 5 literskanne og i tillegg kjøpe med seg litt kondensfjerner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lampen lyser vel uansett så lenge tenningen er på?

Er vel når bilen er i gang denne ikke skal lyse?

Jeg tipper dere er tom for bensin, men er jo ikke verre enn å få noen til å kjøre dere så ta med en kanne og fylle på 4-5 liter. Med batteriet ladet og bensin på bilen så burde det ikke være noe problem lengre.

Men prøver bilen og starte når dere vrir om tenningen?

Mulig dere har hatt for lite bensin på bilen, og derfor har ting frøse til, og da er det nok bare å vente til alt får ting etter en del dager med pluss grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterilampen er vel rød og ser ut som et batteri, ikke sant? Denne lyser dersom batteriet ikke lades, noe som det forsåvidt ikke blir så lenge motoren ikke går. Lampen står altså på så lenge tenningen står på. En annen ting er at dersom disse lampene, kupelyset osv ikke er spesielt svakt, så er det iallefall ikke batteriet som er gåent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi dro ned for å fikse bilen, med fulladet batteri, men det fungerte ikke og batterilampen sto på i bilen - og da tenker jeg når vi skrur på bilen. Jeg vet at alle lamper skrur seg på når man kun vrir om tenningen.

Vi fikk skrudd på bilen, som sagt, og fikk kjørt den ned til en bensinstasjon. De så litt på bilen der og sa at det er mulig viftereima er gåen, og det sier seg jo selv: ingen batteri som blir ladet og bilen blir altfor varm. Så da er det nok det :-) Takk for hjelpen uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...