Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Ifbm at vi ønsker oss et barn til, blir jeg nødt til å slutte med Cipralex og jeg ønsker meg gode råd til nedtrappingen. Jeg gruer meg litt, har hørt om masse gufne bivirkninger og intens depresjon. Jeg har jo god tid på meg, og muligheten til å bruke flere mnd på nedtrappingen. Jeg har aldri vært veldig deprimert, men slitt med tiltaksløshet og lite energi. Har gått på de i 7 mnd nå, og er bedre, men hender jeg har dårlige perioder fortsatt.
Zzyzx Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Ta det sakte, og med god oppfølging fra lege. Jeg har selv vært gjennom det, men jeg hadde ikke spesielt mye bivirkninger annet enn at jeg hadde veldig mye "elektriske støt" i hele kroppen. Ubehagelig, men fullt mulig å leve med. Jeg gikk fra 20 til 0 på rundt to måneder.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 Jeg er 34 år, har valgt å ikke få barn ennå. Har brukt Cipralex i 5 år. Hvert år har jeg forsøkt å slutte, men ender opp med å bli så deprimert at jeg må begynne med Cipralex igjen. Jeg ønsker barn snart, men jeg klarer ikke å fungere helt uten antidepressiva... Er det noen som har erfaringer med dette? Noen som har vært gravide mens de har brukt Cipralex?
Nuppu Skrevet 12. januar 2010 #4 Skrevet 12. januar 2010 Helt ærlig? Jeg fikk skrevet ut resept på Cipralex for noen mnd siden, men de hadde ingen virkning på mitt humør... Har de det for dere? Jeg så ingen grunn til å fortsette med de, så sluttet på dagen... Tror det for det meste er psykisk.. Finn andre gleder i livet som heller kan bli en vane, i stedet for disse tablettene!
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 Unnskyld at jeg bruker din tråd til dette. Men jeg går også på cipralex, har gjort det i 3 år nå. Ikke så mye pga depresjoner, men på grunn av panikkangst. Men hvorfor skal man ikke bruke cipralex om man vil bli gravid? Jeg har ikke tenkt å få barn før om en 4-5 år men er jo utrolig greit å vite. har ikke fått beskjed om dette før.. takk.
Zzyzx Skrevet 13. januar 2010 #6 Skrevet 13. januar 2010 Det står i pakningsvedlegget hvorfor det helst ikke skal brukes når man er gravid. Og det står mye nyttig informasjon der, så jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke leser det. http://felleskatalogen.no/pasientutgave/ - søk opp Cipralex.
bambino Skrevet 13. januar 2010 #7 Skrevet 13. januar 2010 Det står i pakningsvedlegget hvorfor det helst ikke skal brukes når man er gravid. Og det står mye nyttig informasjon der, så jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke leser det. http://felleskatalogen.no/pasientutgave/ - søk opp Cipralex. Det skal jeg selvfølgelig gjøre.. jeg har nok bare hoppet over å lese om akkurat det siden jeg var 19 år å ikke i det heletatt tenkte på det når jeg fikk tablettene:P takk for svar.
pivo Skrevet 17. januar 2010 #8 Skrevet 17. januar 2010 Har selv gått på cipralex i to år, og har akkurat sluttet. Jeg gikk fra 10 mg om dagen til 5 mg, som jeg da tok i tre uker, så kuttet jeg ut, og er på andre uka uten medisiner. Legen som anbefalte meg å gjøre dette og har hatt oppfølgingstimer hos han. Har heller ikke merket så veldig mye til bivirkninger, uten om det her med elektriske støt. Og til deg som lurer på hvorfor man tar slike piller; fordi de faktisk hjelper. Jeg har hatt kjempegod effekt av cipralexen, sammen med samtaleterapi.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå