Gå til innhold

Sammenhengen mellom trening og forbrenning


lilla91

Anbefalte innlegg

Er det sånn at det er bare de dagene man trener at forbrenningen øker? Slik at man ifølge alle mulige regler og lovmessigheter er med sulten de dagene man trener ekstra mye?

Eller er det sånn at forbrenningen øker generelt, og at man egentlig forbrenner like mye en dag man trener hard styrke eller kondis, som dagen etter, når kroppen bygger seg opp igjen?

Jeg vet at man får bedre forbrenning ved å trene muskler, forbi muskler forbrenner mer. Men dette er langsiktig, jeg tenker mer på kortsiktig effekt av trening.

Dersom man trener 4 dager i uka jevnt fordelt, vil forbrenningen være lik hver dag, eller vil den være lavere de dagene man ikke trener, og høyere når man trener?

Jeg merker det nemlig mest dagene etter at jeg har trent, det er da jeg blir mest sulten.

Håper ikke dere tenker "ånei, nok et spiseforstyrret innlegg", for det er faktisk ikke det nå lenger. Jeg må få lov til å lure på saker og ting angående kosthold jeg også, selv om jeg har hatt en spiseforstyrrelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med at du har blitt kvitt spiseforstyrrelsen! Jeg leste for lenge siden en artikkel i VG om at menn som jogger fire ganger per uke eller mer får økt forbrenning også i hviletilstand. Jeg kan skrive under på det, i sykkelsesongen når jeg trener opp til 4-5 ganger per uke kan jeg våkne midt på natten av sult, selv om jeg spiste solid kveldsmat.

Jeg synes det høres litt merkelig ut at dette bare skal gjelde menn, jeg husker ikke om undersøkelsen bare var gjort på menn eller om de virkelig ikke hadde funnet noen påviselig effekt på kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FrøkenSnop

Har akkurat samme feelingen, så tror det er logisk.

Føler meg også alltid konstant sulten og må ha påfyll med mat oftere de dagene jeg trener. Spesielt dagen etter :gjeiper:

Tror nok at dette med økt forbrenning også i hviletilstand, gjelder kvinner også i en viss grad. Høres jo en smule merkelig ut det ikke skulle gjøre det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenning og energiforbruk er ikke det samme.

La oss si du trener 1 time en dag og forbrenner 500 kalorier. Dagen etter kan det godt være at forbrenningen er litt høyere (dette har jeg ikke så mye peiling på), men det er ikke snakk om veldig mange kalorier ekstra forbrent, og ihvertfall ikke 500. Så det er jo veldig logisk at du er mer sulten og trenger mer mat de dagene du trener :)

Mulig jeg misforstod innlegget ditt, men det var sånn jeg tolket det siden du snakket om sult :)

Endret av Niema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...