Gå til innhold

Diagnose: Irritabel tarm


Gjest Bekymringsfull

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymringsfull

Fikk "diagnosen" irritabel tarm i går. Og dette er jo ingen sykdom. Det er en kronisk forstyrrelse og jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere den.

Er det flere her inne som har dette eller kjenner noen som har det? Sliter veldig mye med smerter og er frarådet å ta ibux. Dette synes jeg er veldig frustrerende, for det er de eneste smertestillende som fungerer. Men de er jo ikke bra for magen.

Denne "tilstanden" er veldig smertefull for meg og ødelegger mye for skolegangen min. Jeg stresser veldig mye i hverdagen min. Flyttet ut for 4 mnd siden, går fulltid på skole og har 2 jobber :) Samtidig må huset holdes ryddig og forholdet holdes i live, noe som egentlig ikke er vanskelig da ;):)

Om noen andre her inne har denne "diagnosen", kan dere komme med noen råd? :) Hvordan dere hånderer hverdagene noenlunde likt, samtidig som dere klarer å holde smerter og ubehag borte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg vet at det er mange her inne som har dette. Hvis du bruker søkefunksjonen nederst og skriver "irritabel tarm" så får du nok opp mange mange treff, og det er mange råd å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irritale tykktarm er som du sier ingen diagnose. Men en tilstand. Jeg ville aller først sett på kostholdet!

Spesielt hva slags og hvor mye fett du spiser og hva slags karbohydrater du spiser.

Hva med å lage en mat dagbok, der du skriver opp hva du spiser og når du blir dårligere i magen. Se om du finner et mønster.

For min del blir jeg dårlig av: lette karbohydrater (sukker, brød, pasta), godteri, for mye salt, for mye sukker og brus! Får ikke så mye smerter, mest mageknip og kvalme.

Andre reagerer på melkeprodukter (uten å være allergiske eller intolerante, kanskje kombinasjon av fett og sukkeret??)

Lommelegen: http://www.lommelegen.no/321100/irritabel-tykktarm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bekymringsfull
Irritale tykktarm er som du sier ingen diagnose. Men en tilstand. Jeg ville aller først sett på kostholdet!

Spesielt hva slags og hvor mye fett du spiser og hva slags karbohydrater du spiser.

Hva med å lage en mat dagbok, der du skriver opp hva du spiser og når du blir dårligere i magen. Se om du finner et mønster.

For min del blir jeg dårlig av: lette karbohydrater (sukker, brød, pasta), godteri, for mye salt, for mye sukker og brus! Får ikke så mye smerter, mest mageknip og kvalme.

Andre reagerer på melkeprodukter (uten å være allergiske eller intolerante, kanskje kombinasjon av fett og sukkeret??)

Lommelegen: http://www.lommelegen.no/321100/irritabel-tykktarm

Takk for svar :)

Føler ikke det er noe spesielt jeg reagerer på av mat, får egentlig vondt uansett hva jeg spiser :sjokkert::) Er veldig mye stressrelatert, kjenner det blir vondt med en gang jeg har en ekstra ting å tenke på. hehe :) Men jeg får lese litt og ta det som det kommer. Igjen, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk diagnosen i fjor, og fikk egentlig bare ett råd: Spis bifidobakterier! Spesialisten jeg gikk til på Aker SH (Knut Laake) har forsket mye på tarmøkologi, og i svært mange tilfeller er det rett og slett vedvarende bruk av gode tarmbakterier som skal til. For meg personlig hjelper dette bare sånn passe til vanlig, men når jeg får "anfall" hjelper det i alle fall. Ellers brukte jeg litt tid på å kjenne etter, rett og slett.

Jeg kom fram til at jeg ikke tåler fiber fra korn så godt og derfor ikke fordøyer grovbrød så bra, men at jeg kan spise f.eks. belgfrukter (som man ofte får luftplager av) med en lang tilvenningsperiode først. Rug tåler jeg ikke overhodet, og jeg merker at jeg ikke må overdrive melkeinntaket. Jeg er også nødt til å spise minst fem om dagen, og minst tre av disse som frukt, for å få nok fiber til å få gått på do. Jeg må drikke masse vann eller annen væske. Hvis jeg gjør alt dette, kan jeg samtidig drikke brus og spise godteri uten problem. For meg er det nok frukt og grønt som er nøkkelen, og ikke for grovt brød. Det skal sies at jeg primært har luftplager, forstoppelse og av og til løs mage, ikke så mye smerter.

Min tilstand forverres ved lite søvn, men ikke ved stress generelt. Det har tatt meg en god stund å akseptere at jeg for alltid kommer til å være hun der som må prompe litt mer enn alle andre. Heldigvis stinker bare prompene når jeg har spist eller sovet dårlig. Det er mye god helse i å akseptere at man er kroppslig.

Mitt generelle råd er å føre en nøyaktig dagbok en stund, for så å se etter tendenser. Ikke kast deg på fiberbølgen dersom det gir deg problemer - det fins forskjellige typer fiber, og noen er lettere å fordøye for noen enn andre. For meg er oppløselige fibre godt for magen, mens uløselige ikke er det.

Prøv deg fram med melkeprodukter, korn og kaffe, te, alkohol, godteri osv. Skriv opp søvnvaner, stressnivå for hver dag, hvor ofte du er på do osv. Godta at du har et mønster utenom normalen. Jeg er på do alt fra null til ti ganger om dagen (nr 2), og jeg har som sagt skjønt at jeg må prompe mer enn andre. Det kan være litt flaut, men det er ikke så mye å gjøre med - jeg har faktisk ikke mulighet til å holde det inne, så stor produksjon som jeg har. Og nordmenn er så høviske at de aldri sier noe om de lukter/hører noe, så du kan bare late som ingenting, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_Mann_*

Jeg fikk diagnosen irritabel tarm for ca 4 år siden. Det viste seg å være 100% kostholdsrelatert. Jeg begynte å spise havregryn med melk minimum 2 ganger om dagen, og vips, alle symptomer ble borte! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...