Gå til innhold

Vondt i kneet :/


Fremhevede innlegg

Skrevet

For 2 år siden datt jeg på slalåm ski og vridde kneet nesten helt rundt, noe som førte til at jeg måtte gå på krykker i noen uker. Tok røngten på legevakten, men den viste ikke noe brudd. Har hatt mer eller mindre smerter siden dette, men nå for ca 2 måneder siden blusset smertene opp igjen etter å ha gått i en bratt bakke under en fjelltur. Fikk beskjed av legen at det var en betennelse som skulle gå over iløpet av noen uker, så jeg ble satt på Voltaren. Nå 2 måneder senere har jeg enda mer smerter og sliter med kneet.

Smertene sitter i innsiden av høyre kne og kneet kjennes konstant hovent ut. Har vondt når jeg går/løper/sykler, men og når jeg ligger eller sitter i ro. Noen som har opplevd noe liknende eller vet noe om hva det kan være?

Hilsen jente på 16 år.

Videoannonse
Annonse
Gjest Emmanuelle
Skrevet

Jeg opplevde akkurat lignende symptomer da jeg var på din alder.

Etter maaaange undersøkelser fant de ut at jeg hadde strekt leddbåndet, for deretter finne en cyste de måtte fjerne for så igjen konstatere at jeg hadde skjeve kneskåler.

Be fastlegen din om henvisning til MR så finner de ut hva det er :)

Skrevet
Jeg opplevde akkurat lignende symptomer da jeg var på din alder.

Etter maaaange undersøkelser fant de ut at jeg hadde strekt leddbåndet, for deretter finne en cyste de måtte fjerne for så igjen konstatere at jeg hadde skjeve kneskåler.

Be fastlegen din om henvisning til MR så finner de ut hva det er :)

ok, takk :) skal til legen igjen på torsdag..

Skrevet

Jeg vet ikke helt om min historie passer med din, men prøver. Skadet kneet som trettenåring, vred det helt rundt, og jeg besvimte av smerte. Ikke noe galt iflg. lege. Etter dette vrikket jeg det stadig oftere (ble liksom "løsere" i kneet), og til slutt så ille at de opererte med med sånn kikkehullsgreie. MR og røntgen viste ingen skader, men legen fikk sjokk da han opererte, fant digre, løse bruskbiter =/ Jeg måtte senere operere igjen for å feste kneskålen, og i dag er jeg 20 år og har fremdeles problemer.

Mitt råd: Ikke sitt og vent på at legene i det offentlige skal få ut fingern. Det gjorde jeg. Hadde jeg blitt sendt til sykehus og blitt operert med en gang, så hadde jeg aldri fått de problemene jeg har i dag. Men dette er bare hva jeg opplevde altså, tipper du ikke trenger operasjon.. Men en kikkehullsoperasjon er veldig greit om legen er i tvil, men som alle andre operasjoner er det en risiko.

Forresten, mine smerter satt på innsiden/undersiden av kneet, og var hoven mer eller mindre konstant. Men kneet er jo et såpass sammensatt ledd at det kan feile det mye forskjellig. Jeg anbefaler deg å dra til spesialist. Da må du riktignok betale noe selv, iallefall om du går til privat sykehus/spesialist, men noe kan du kanskje få dekket, hør med Nav. Å betale litt er langt bedre enn å gå med smerter i lange tider, du er jo så ung enda!! Hvor bor du? NIMI Ullevaal i Oslo anbefales på det sterkeste.

Skrevet
Jeg vet ikke helt om min historie passer med din, men prøver. Skadet kneet som trettenåring, vred det helt rundt, og jeg besvimte av smerte. Ikke noe galt iflg. lege. Etter dette vrikket jeg det stadig oftere (ble liksom "løsere" i kneet), og til slutt så ille at de opererte med med sånn kikkehullsgreie. MR og røntgen viste ingen skader, men legen fikk sjokk da han opererte, fant digre, løse bruskbiter =/ Jeg måtte senere operere igjen for å feste kneskålen, og i dag er jeg 20 år og har fremdeles problemer.

Mitt råd: Ikke sitt og vent på at legene i det offentlige skal få ut fingern. Det gjorde jeg. Hadde jeg blitt sendt til sykehus og blitt operert med en gang, så hadde jeg aldri fått de problemene jeg har i dag. Men dette er bare hva jeg opplevde altså, tipper du ikke trenger operasjon.. Men en kikkehullsoperasjon er veldig greit om legen er i tvil, men som alle andre operasjoner er det en risiko.

Forresten, mine smerter satt på innsiden/undersiden av kneet, og var hoven mer eller mindre konstant. Men kneet er jo et såpass sammensatt ledd at det kan feile det mye forskjellig. Jeg anbefaler deg å dra til spesialist. Da må du riktignok betale noe selv, iallefall om du går til privat sykehus/spesialist, men noe kan du kanskje få dekket, hør med Nav. Å betale litt er langt bedre enn å gå med smerter i lange tider, du er jo så ung enda!! Hvor bor du? NIMI Ullevaal i Oslo anbefales på det sterkeste.

Takk for svar :) Bor i Bergen og med en familie full av kneskader tror jeg at jeg bør få sjekket det skikkelig :)

Skrevet

Da er du jo "bare" en flytur unna Oslo, og jeg vil som sagt anbefale Norges Idrettsmedisinske Institutt (nimi). Der får du tverrfaglig oppfølging, mr, røntgen, manuellterapi og skreddersydd treningsprogram. Vet dessverre ikke om noen steder på Vestlandet med samme tilbudet. Lykke til!!

Skrevet
Da er du jo "bare" en flytur unna Oslo, og jeg vil som sagt anbefale Norges Idrettsmedisinske Institutt (nimi). Der får du tverrfaglig oppfølging, mr, røntgen, manuellterapi og skreddersydd treningsprogram. Vet dessverre ikke om noen steder på Vestlandet med samme tilbudet. Lykke til!!

Hehe, takk ;) Men, nå som eksamenforbredelsene begynner tror jeg at jeg får vente en stund ..Hadde bare ibuprofen eller ibux funket.. :P

Skrevet
Jeg vet ikke helt om min historie passer med din, men prøver. Skadet kneet som trettenåring, vred det helt rundt, og jeg besvimte av smerte. Ikke noe galt iflg. lege. Etter dette vrikket jeg det stadig oftere (ble liksom "løsere" i kneet), og til slutt så ille at de opererte med med sånn kikkehullsgreie. MR og røntgen viste ingen skader, men legen fikk sjokk da han opererte, fant digre, løse bruskbiter =/ Jeg måtte senere operere igjen for å feste kneskålen, og i dag er jeg 20 år og har fremdeles problemer.

Mitt råd: Ikke sitt og vent på at legene i det offentlige skal få ut fingern. Det gjorde jeg. Hadde jeg blitt sendt til sykehus og blitt operert med en gang, så hadde jeg aldri fått de problemene jeg har i dag. Men dette er bare hva jeg opplevde altså, tipper du ikke trenger operasjon.. Men en kikkehullsoperasjon er veldig greit om legen er i tvil, men som alle andre operasjoner er det en risiko.

Forresten, mine smerter satt på innsiden/undersiden av kneet, og var hoven mer eller mindre konstant. Men kneet er jo et såpass sammensatt ledd at det kan feile det mye forskjellig. Jeg anbefaler deg å dra til spesialist. Da må du riktignok betale noe selv, iallefall om du går til privat sykehus/spesialist, men noe kan du kanskje få dekket, hør med Nav. Å betale litt er langt bedre enn å gå med smerter i lange tider, du er jo så ung enda!! Hvor bor du? NIMI Ullevaal i Oslo anbefales på det sterkeste.

Hadde/har du vondt hele tiden eller bare når du belaster kneet? :)

Skrevet
Hadde/har du vondt hele tiden eller bare når du belaster kneet? :)

Før jeg ble operert - nesten konstant. Nå er det bare når jeg belaster det mer enn normalt, slik som ved løping, når jeg sitter på huk mm.

Skrevet
Før jeg ble operert - nesten konstant. Nå er det bare når jeg belaster det mer enn normalt, slik som ved løping, når jeg sitter på huk mm.

Ok.. Har liksom vondt hele tiden og det tar flere timer før ibuprofen virker (de gangene den gjør det) og når jeg vrir kneet kommer det en "stikkende" smerte i kneet.. :S

Skrevet

Kom deg til en spesialist, du. :)

Skrevet
Kom deg til en spesialist, du. :)

Skal til legen om noen dager, så får håpe han endrer syn på saken denne gang da.. :)

Gjest kneskade erfaring
Skrevet

Vil annbefale deg å be om å bli undersøkt hos en ortoped spessialist.

De kan best om det mekaniske i kneet.

Om du er nummen,brennende følelse i kne,legg og\eller ankel bør du komme deg til nevrolog.

Har 3 års erfaring nå med en kneskade og med et elendig helsenorge. En må virkelig stå på selv for å komme noe vei. Forlang å bli undersøkt med en gang, FØR det går for lang tid og du får flere plager.

Går en feil "sprer" gjerne smertene seg. En går skjevt\ feil og belaster både hofte, rygg og andre benet feil og for mye. Det kan skape flere problemer og plager.

Får en ikke grundige undersøkelser ender en fort med feil type behandling som en slettes ikke burde ha hatt. Dette kan fort forværre den opprinnelige skaden\ plagen enda mer.

Har du mulighet, så undersøk selv eller få hjelp av noen i familien\ venner ol. til å finne flinke spessialister og senere behandlere. Langt fra alle er like flinke og grundige.

Snakker desverre av erfaring her. Jeg hadde en elendig lege som ikke gadd gjøre noe, brutale spesialister som ikke gjorde jobben sin og havnet hos en fysioterapaut som presset til altfor belastende trening.

Resultatet har blidt at jeg har fått en hel mengde plager, skader og problemer i store deler i kroppen og er for tiden 100% arbeidsufør. Muskelaturen i benet er helt elendig omlag 50% reduksjon i muskelaturen, så benet ser ut som en "pinne" i forhold til andre benet. Og listen på diagnoser i og rundt kneet er blidt utrolig lang 90% av diagnosene skyldes at det her tatt så lang tid før jeg ble undersøkt.

Først nå 3 år senere har jeg fått greie på en av skadene som var der helt fra starten og venter ennå på flere undersøkelser.

Har også slik stikking i kneet som først nå skal undersøkes. Det er misstanke om menisken pga stikkingen. Kjenes av og til ut som en får en kniv kjørt igjennom kneet. Har konstante smerter. Og kraftigere stikking ved vridning, sitte på huk, gå trapper ol.

Ønsker deg lykke til. STÅ på og ikke gi deg, før du har fått grundige undersøkelser.

Går selv for det meste på krykker nå og må sitte i rullestol om jeg skal farte mer en 40 meter.

Det er IKKE å annbefale.

Skrevet
Vil annbefale deg å be om å bli undersøkt hos en ortoped spessialist.

De kan best om det mekaniske i kneet.

Om du er nummen,brennende følelse i kne,legg og\eller ankel bør du komme deg til nevrolog.

Har 3 års erfaring nå med en kneskade og med et elendig helsenorge. En må virkelig stå på selv for å komme noe vei. Forlang å bli undersøkt med en gang, FØR det går for lang tid og du får flere plager.

Går en feil "sprer" gjerne smertene seg. En går skjevt\ feil og belaster både hofte, rygg og andre benet feil og for mye. Det kan skape flere problemer og plager.

Får en ikke grundige undersøkelser ender en fort med feil type behandling som en slettes ikke burde ha hatt. Dette kan fort forværre den opprinnelige skaden\ plagen enda mer.

Har du mulighet, så undersøk selv eller få hjelp av noen i familien\ venner ol. til å finne flinke spessialister og senere behandlere. Langt fra alle er like flinke og grundige.

Snakker desverre av erfaring her. Jeg hadde en elendig lege som ikke gadd gjøre noe, brutale spesialister som ikke gjorde jobben sin og havnet hos en fysioterapaut som presset til altfor belastende trening.

Resultatet har blidt at jeg har fått en hel mengde plager, skader og problemer i store deler i kroppen og er for tiden 100% arbeidsufør. Muskelaturen i benet er helt elendig omlag 50% reduksjon i muskelaturen, så benet ser ut som en "pinne" i forhold til andre benet. Og listen på diagnoser i og rundt kneet er blidt utrolig lang 90% av diagnosene skyldes at det her tatt så lang tid før jeg ble undersøkt.

Først nå 3 år senere har jeg fått greie på en av skadene som var der helt fra starten og venter ennå på flere undersøkelser.

Har også slik stikking i kneet som først nå skal undersøkes. Det er misstanke om menisken pga stikkingen. Kjenes av og til ut som en får en kniv kjørt igjennom kneet. Har konstante smerter. Og kraftigere stikking ved vridning, sitte på huk, gå trapper ol.

Ønsker deg lykke til. STÅ på og ikke gi deg, før du har fått grundige undersøkelser.

Går selv for det meste på krykker nå og må sitte i rullestol om jeg skal farte mer en 40 meter.

Det er IKKE å annbefale.

Var hos legen for noen timer siden, og nå mener han at det ikke lenger er noe "forbigående", så blir mr undersøkelse om 2-4 uker..

Gjest kneskade erfaring
Skrevet
Var hos legen for noen timer siden, og nå mener han at det ikke lenger er noe "forbigående", så blir mr undersøkelse om 2-4 uker..

FLOTT.

Ønsker gjerne å komme med et tips.

Får en hennvisningen selv kan en ringe rundt til de steder de tar MR bilder. Da er det stor mulighet for at en kan komme inn raskere til undersøkelse. Bor en litt sentralt er det gjerne flere steder en kan ringe. Husk også fritt sykehusvalg.

Jeg fikk kortet ned ventetiden på noen av MR bildene mine fra 4 mnd til 2 uker. Men nå bor jeg i Oslo, der er det ganske mange som tar MR.

Dette gjelder også andre undersøkelser. En kan også be om å bli satt opp på venteliste om en kan komme inn på kort varsel ved avbestillinger.

Kortet ned ventetiden på en av undersøkelsene selv fra 6 mnd til 3 uker. siden jeg kunne komme inn samme dag som de ringte.

Tar litt tid å ringe rundt, men det kan være værd det.

Lykke til, håper du finner raskt ut av dine plager.

Skrevet
FLOTT.

Ønsker gjerne å komme med et tips.

Får en hennvisningen selv kan en ringe rundt til de steder de tar MR bilder. Da er det stor mulighet for at en kan komme inn raskere til undersøkelse. Bor en litt sentralt er det gjerne flere steder en kan ringe. Husk også fritt sykehusvalg.

Jeg fikk kortet ned ventetiden på noen av MR bildene mine fra 4 mnd til 2 uker. Men nå bor jeg i Oslo, der er det ganske mange som tar MR.

Dette gjelder også andre undersøkelser. En kan også be om å bli satt opp på venteliste om en kan komme inn på kort varsel ved avbestillinger.

Kortet ned ventetiden på en av undersøkelsene selv fra 6 mnd til 3 uker. siden jeg kunne komme inn samme dag som de ringte.

Tar litt tid å ringe rundt, men det kan være værd det.

Lykke til, håper du finner raskt ut av dine plager.

Ok, takk :) Får vel skaffe meg et par krykker idag.. Litt vanskelig å gå når jeg har vondt i begge knærene :P

Skrevet

Da er det bare rullestol som gjelder! Neida. Lykke til. Jeg har selv ubestemte problemer med knærne og vet hvor frustrerende det kan være. Ble operert for noe, og det hjalp, men det var tydeligvis ikke den underliggende årsaken til problemene. Håper du finner ut av det.

Skrevet
Da er det bare rullestol som gjelder! Neida. Lykke til. Jeg har selv ubestemte problemer med knærne og vet hvor frustrerende det kan være. Ble operert for noe, og det hjalp, men det var tydeligvis ikke den underliggende årsaken til problemene. Håper du finner ut av det.

Åja, skal du operere flere ganger da?

Jeg har ikke det samme problemet i begge knærne, men legen sier nesten aldri noe når jeg er der, så vet ikke om han har noen mistanke om hva det kan være :S

Skrevet

Nei, nå lurer vi på om jeg har en leddsykdom, så det blir vel neppe noen operasjon med det første. Godt er det!

Skrevet
Nei, nå lurer vi på om jeg har en leddsykdom, så det blir vel neppe noen operasjon med det første. Godt er det!

Hehe, knær er noe drit xD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...