Gå til innhold

pinlig, pinligere, mensen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg støtter meg også til ideen om å ha en håndkle over lakenet, det gjorde jeg også før. Men nå er jeg så kjent med kroppen min og mensen, at det går fint uten ;) Det blir nok bedre etterhvert :)

Problemet med håndklær er at de flytter på seg i løpet av natten. Og det skal ikke mye blod til før det blør gjennom et håndkle. Man blør jo ikke mindre om man kjenner kroppen sin. Men det går evt an å sove med tampong, og stå opp en gang eller to og skifte. Eller rett og slett skaffe seg plastlaken.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk også et nytt liv med tamponger. Men jeg fikk det enda bedre med p-piller. Da visste jeg akkurat hvilken dag mensen kom, og jeg kunne utsette den hvis jeg ville. Nå går jeg på en type p-piller hvor mensen kommer når jeg ikke tar piller, og da kommer det veldig lite. Så hvis jeg ikke vil ha mensen, fortsetter jeg bare på neste brett. Så jeg har mensen kanskje hver tredje måned eller noe sånt. Hvis ikke sjeldnere.

Jeg tror helsestasjoner deler ut p-piller gratis til jenter under 21, og du kan gå dit alene. Du trenger ikke signatur fra faren din eller noe sånt, det blir mellom deg og legen.

Lykke til, det blir lettere etter hvert!

Skrevet
Problemet med håndklær er at de flytter på seg i løpet av natten. Og det skal ikke mye blod til før det blør gjennom et håndkle. Man blør jo ikke mindre om man kjenner kroppen sin. Men det går evt an å sove med tampong, og stå opp en gang eller to og skifte. Eller rett og slett skaffe seg plastlaken.

Vel, før så blødde jeg utenfor en del, og nå aldri. De gangene jeg har blødd utenfor har det bare vært litt på lakenet/håndklet, så håndkleet virker for meg i alle fall. Stapper også håndklet inn under madrassen som lakenet. Men om man blør mye utenfor så er jo saken en annen :sjenert:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Første gang du prøver en ob - gjør det rett etter at du kommer ut av dusjen. Det var eneste muligheten jeg hadde til å få det til - og da var jeg over 30 år... Da er nemlig kroppen varm og avslappet og ikke så tørr nedentil.. Lykke til - jeg vet hva du gjennomgår!

Skrevet

Stakkars deg jente på 14. Jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg hadde selv kraftige menstruasjoner da jeg var på din alder. Det var alltid blodsøl og jeg følte at jeg ikke hadde kontroll over det. jeg hatet mensen!

Mine tips vil være:

• Bruk to underbukser som sitter godt utenpå hverandre når du har mensen. Dette gjør at bindet også sitter mye bedre på plass.
  • Bruk flere bind om du blør mye. Jeg la to ved siden av hverandre og et som gikk lenger bak. Det var kanskje litt mye, men hvis det alltid renner utenfor kan det være verdt et forsøk.
  • Øv deg på å bruke ob. OB er mye bedre, og da kan man bruke bind i tillegg.
  • Øv deg på å bruke menskopp,enda bedre enn OB, iallefall for noen.

Lykke til :)

Skrevet
Hvis du ikke har prøvd tamponger for kan det være en idé å prøve Tampax siden de har innføringshylse. Litt mer hygienisk.

Enig. Når du ikke er vant med tamponger så kan det være enklere å få en tampax på plass fordi de har innføringshylse. OB eller tampong. Husk at de skal så langt inn/opp som mulig. Vips, så har mensen blitt en drøm :)

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Det kan faktisk hende at mensen din bare er i en kraftig startfase. Dette var tilfelle for meg, (men så fikk jeg ikke mensen før jeg var 17!)

Jeg blødde veldig krafig de i starten, Full guffe i sju dager :frown: Etterhvert kom det seg, og jeg blødde mindre. Kn hende du er så heldig. Men p-piller hjelper jo også

Gjest Biscuit
Skrevet

Anbefaler deg å prøve Cerazette mini-pille. Mange jenter (meg inkludert) slutter helt å blø av disse pillene. De 3 første månedene hadde jeg spotblødninger - dvs. en liten flekk her og der. Ikke noe blødning i den forstand, bare litt blod i utfloden. Truseinnlegg var mer enn nok. Nå har jeg ikke hatt mens på nærmere 2 år, og har ingen bivirkinger fra pillene.

Gjest Rose Mari
Skrevet

Jeg er snart 15 år og fikk mensen da jeg var 11, altså har jeg hatt i noen år. Etter å ha lest gjennom her er jeg utrolig glad (ikke egoistisk ment) for at jeg ikke blør mye. Jeg har mens i 2-3 dager og blør såvidt. Det må da være utrolig stress å surre med p-piller, flere bind sammen med ob, plastlaken og bekymringer om lekkasjer?

Unnskyld, jeg virker nesten uhøflig. Men jeg klarer bare ikke å se det for meg, i og med at jeg nesten bare bruker truseinnlegg selv.

• Liker 2
Gjest Wolfmoon
Skrevet
Enig. Når du ikke er vant med tamponger så kan det være enklere å få en tampax på plass fordi de har innføringshylse. OB eller tampong. Husk at de skal så langt inn/opp som mulig. Vips, så har mensen blitt en drøm :)

Helt enig i at tampax er lettere å bruke når man ikke er vandt til å bruke tampong.

Jeg er snart 15 år og fikk mensen da jeg var 11, altså har jeg hatt i noen år. Etter å ha lest gjennom her er jeg utrolig glad (ikke egoistisk ment) for at jeg ikke blør mye. Jeg har mens i 2-3 dager og blør såvidt. Det må da være utrolig stress å surre med p-piller, flere bind sammen med ob, plastlaken og bekymringer om lekkasjer?

Unnskyld, jeg virker nesten uhøflig. Men jeg klarer bare ikke å se det for meg, i og med at jeg nesten bare bruker truseinnlegg selv.

Da er det kanskje på tide at du lærer at vi alle er forskjellige, og sliter med forskjellige ting. Selvfølgelig er det stress å hele tiden være bekymret for lekasjer, men sånn er faktisk mensperioden for noen.

• Liker 1
Skrevet

Som mange andre her sier, anbefaler deg å prøve GUL OB, det er den minste størrelsen. Det kan hende at det vil komme litt utenfor de første dagene siden den er den minste, og at det da er et hint til å bytte til blå OB f.eks. Bytter du oftere er du jo også sikrere. Når du først har klart å sette den inn så tror jeg ikke du vil plages så mye, og du slipper å tenke på det hele tiden som du gjør nå.

Da jeg var 14 husker jeg at jeg også brukte doble truser utenfor bindet, slik at det ikke skulle skli unna. Det ble en ny verden når jeg fikk satt på plass en tampong =)

• 2 år senere...
Gjest Annabell
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Det tar tid å venne seg til å ha mensen. Etter noen år blir du så vant til det at du ikke tenker så mye over det lenger. Da kjenner du menssyklusen din så godt at du vet hvilke dager det kommer mye og når det kommer lite. Jeg vil anbefale at du prøver den minste størrelsen tampong. Når jeg har brukt tamponger blør jeg litt mindre etterpå, for tampongene suger til seg all væske. Jeg har alltid et truseinnlegg eller bind i trusa i tillegg, i tilfelle jeg ikke rekker å skifte tampongen før det er litt for sent. Du kan godt dusje med tampong, du dusjer jo ikke inni skjeden etter trening. Du kan til og med bade med tampong, men da suger den til seg vann og kan bli full og da bør du skifte like etter at du har badet. Om natta kan du bruke nattbind og legge det langt bak i trusa. Når du kjøper bind ser du på en tegning på toppen av pakka som viser hvor langt bindet er, om det er med vinger og hvor mye mensvæske det kan ta til seg (antall dråper).

Pappaer vet hva mensen er, de også, selv om de ikke har det selv. De vet at damer blør en periode hver måned og at de trenger bind og sånt og at de kan få vondt i magen. Så det går an å snakke med pappa om dette også. Men jeg snakket mest med mamma og venninner da jeg var 14 år, jeg hadde ikke et så nært forhold til pappa.

Regner med de fulgte godt med i timene på skolen når vi hadde om mensen ja. Det artigste guttene i klassen min viste om var mensen.

Skrevet

Slenger meg på med anbefaling om å prøve tampong..begynn med den minste, f.eks gul OB, selv om jeg mistenker at du må opp til blå eller rosa, siden du blør forholdsvis mye. Og bind eller truseinnlegg i tillegg:) Øv deg litt hjemme..

Jeg blødde også mye de første årene, før jeg startet på p-piller da jeg var 15år, og det da dempet seg noe. Nå, etter fødsel og med spiral som beskyttelse, har jeg like kraftig blødning som de første årene, og foretrekker Mooncup i stedet. Men, jeg vil ikke anbefale denne til en som alri har prøvd tamponger, man må gjerne øves for å få det til. For min del er menskoppen en redning, selv om det tok meg ca 6mnder å få det ordentlig til..verdt det:) Man kan bestille ladycup og mooncup via nett.

Skrevet

Huffda. Det er jo ikke noe gøy når man opplever det sånn. Mensen er kjedelig fra før av, men man kan i det minste prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.

Synes absolutt du burde bruke tampong. Kjøp de gule OB først, da de er de minste. Finn ut om du trenger større enn det, eller om det holder. Det funker fint for meg å dusje med tampong, og også trene med det.

AnonymBruker
Skrevet

Huff dette er kjedelige greier :( Blødde også en del når jeg var ung - måtte bruke sånne tykke ubehagelige SABA - bind som alle kunne se gjennom buksa :( Men jeg var heldig å blødde mindre om natta.. Hadde også en venninne som blødde utrolig mye også om natta. Hun kjøpte rett og slett babybleier - den største størrelsen, og DE holdt gjennom natta - kanskje et tips?

Ellers så ser jeg noen anbefaler helsesøster - det synes jeg var en god idè :) Skjønner godt at det kan være pinlig å snakke med pappaen din om dette, så helsesøster, kvinnelig lærer eller tanter kan jo også være greie å snakke med om sånne jenteting?

:klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

du kan putte litt toalettpapir i rumpesprekken når du sover/trener,slik at du ikke lekker bakover...

AnonymBruker
Skrevet

Disse er helt supre til natta. Har hørt om folk som bruker de på dagen også, men jeg liker ikke når bindet kan synes gjennom klærne.

På dagtid bruker jeg denne, som jeg bestiller 7inch/heavy flow, det er samme lengde som et truseinnlegg og omtrent like tykt som libresse invisible nattbind.

I tillegg bruker jeg denne. :rodmer:

hvis du ikke har brukt tampong eller hatt noe annet(dildo/penis osv..) oppi skjeden, annbefaler jeg som mange andre tampax.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker hvordan jeg sleit med den ob'en. Prøvde tampax men det fugerte ikke det heller. Problemet var, fant jeg ut etter utallige forsøk, at jeg måtte bøye fingeren for å få den langt nok og riktig inn. Skjeden går gjerne innover i en bue (på meg iallefall). Jeg hadde også litt vaselin på og da gikk det lettere (tar hva man har som 14 åring). Når jeg bare fikk det til sluttet jeg med vaselin.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde akkurat samme problemet som deg, TS, da jeg var på din alder. JEg begynte med tamponger omtent på den tida og det var en lettelse å slippe å kjenne alt blodet som musa og kjønnshåret ble liggende å marinere seg i. :fnise:

Jeg startet med den minste ob'en som fantes den gangen, den gule, og gikk over på den blå da jeg ble vant til å sette inn og ta ut tampongene. Kommer litt an på hvor mye du blør i forhold til hvilken tampong du bør velge, men det finner du lett ut. Er tampongen stappfull av blod når du bytter etter fire-fem timer, bør du bytte til en størrelse større.

Det er fullt mulig å bade og dusje med tampong. Etter bading bør du bytte med en gang du er ferdig å bade. I dusjen hjemme er det greit å ikke bruke tampong så du får skylt underlivet godt med vann.

Tampong om natta er ikke vanligvis anbefalt, men da kan du bruke tampongen Ellen som finnes på apoteket. Den inneholder melkesyrebakterier og er anbefalt å sitte inni lenger enn de vanlige fire timene som er anbefalt på andre tamponger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...