Gå til innhold

pinlig, pinligere, mensen

Fremhevede innlegg

Gjest jente 14
Skrevet

Hei :)

Jeg har et problem...

Jeg synes det er så innmari ekkelt og ubehagelig å ha mensen, for jeg føler ikke at bindene beskytter meg ordentlig mot lekkasje og sånn. For blodet bare "renner" bakover i rompesprekken, og da må jeg jo nesten ha nattbind og bare laange bind for å unngå å få blodflekker i trusa. Men det er ikke flekkene som betyr så mye, men det er så ekkelt å være våt baki der nesten hele tiden.

Spesielt når jeg trener og spiller fotball er dette veldig ubehagelig, det er helt vått og klissete liksom og jeg er livredd for at det skal gå igjennom.

Sånn er det også til vanlig når jeg ikke trener.

Jeg sover ikke noe godt om natten, tør nesten ikke å snu meg, for da føler jeg at jeg blir liggende skjevt og at det går igjennom eller renner ut. Jeg tror jeg blør relativt mye, men føler ikke at det er det som er problemet. Det verste er liksom det at blodet renner bakover og av og til utenfor bindet, og at alt blir helt klissete.

Det har skjedd før at jeg har brukt nattbind og alt, men så har det likevel gått igjennom. Det verste var at vi var på besøk hos noen, og jeg våknet opp midt på natten og var helt våt nedentil. Jeg listet meg inn på badet, og så at hele rompa + trusa + pysjbuksa var dekket av blod, selv om jeg brukte bind! Det hjelper jo ikke å bruke bind, når det likevel renner ut på sidene... Og der hvor jeg sov var det også en stor blodflekk, gjett om det var flaut. Siden mammaen min er død, måtte jeg si det til pappa, og det gjør det ikke akkurat bedre...

Det er derfor jeg sender inn her, for jeg føler ikke at jeg kan snakke med pappa om alt dette.

Jeg tør ikke å bruke OB, men tror dere det kan være en god idé? Jeg føler ihvertfall at jeg er nødt til å begynne med det når jeg spiller fotball eller har gym, for jeg spilte kamp for noen dager siden, og det var noe av det verste jeg har gjort, forferdelig ubehagelig! Og var i tillegg dødsredd for at det skulle gå igjennom.

Og så i gymmen, når vi skal dusje... Jeg er redd for at blodet bare skal renne ut når jeg går til dusjen og er i dusjen. Og når jeg tørker meg kommer det jo blod på håndkleet. Går det an å dusje med OB?

Jeg er konstant redd for å blø igjennom, og livet er IKKE normalt når jeg har mensen, det påvirker meg i veldig stor grad, og jeg synes det er ekkelt, ubehagelig og klissete.

Ja,jeg synes ikke det å ha mensen

er noe særlig, og det vet jeg jo at jeg ikke er alene om.

Men jeg føler likevel at jeg trenger noen svar, og jeg har ingen andre å spørre.

Er alt dette normalt?

Og kan noen være så snill å gi meg noen tips?

Jeg trenger virkelig svar!

Klem fra en jente på 14 som ikke liker mensen. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det på nøyaktig samme måte, og byttet til tampong etter å ha ødelagt diverse sengetøy. Misunner virkelig de som kan klare seg med bare bind. Må også ha bind under tampongen, for den lekker fort. Krever litt øvelse å få til første gangen, men det går seg til.

• Liker 2
Skrevet

OB var absolutt løsningen for meg :) Bruk gjerne bind under i begynnelsen (for å føle deg trygg)

Jeg sover til og med med OB nå, funker kjempegreit for meg, det blir en helt annen verden!

Skrevet

Uff, skjønner hva du mener!!!!:)

Du kan jo prøve med gul ob- den minste!. og så prøver du hjemme først.

og så er det tampax men det er litt mer styr det da.

Men ob er det beste! det hjelper ordentlig under mensen! og du har ikke en ekle følelsen.

iblandt så bruker jeg bind og et mindre truseinlegg bak bindet, om jg skal noe fordi jg er redd for og blø gjennom.. :P

Skrevet

Har det på samme måte.

Jeg kan ikke bruke tampong, så har mer eller mindre bare lärt meg å leve med det.

Skifter bind ofte og bruker nattbind de förste dagen hvor jeg blör som mest. Bruker bare mörke klär i tillfelle det skulle blö over, og har et tykt håndklede eller to i sengen som jeg ligger på om natten for å ikke få flekker på overmadrassen.

Er jo bare noen dager det er verst - i mitt tillfelle ca 3 dager med kraftige blödninger...ellers er det normalt/lite i ca 3-4 dager

Skrevet
OB var absolutt løsningen for meg :) Bruk gjerne bind under i begynnelsen (for å føle deg trygg)

Jeg sover til og med med OB nå, funker kjempegreit for meg, det blir en helt annen verden!

bare husk at den skal skiftes etter 4-6 timer..om du har den i altfor lenge kan det føre til tss(toxic shock syndrome)som er veldig sjeldent,riktignok..men ganske farlig

Skrevet

Jeg har akkurat samme problem som deg om jeg bruker bind, så det har jeg helt sluttet med.

Bruker OB eller libresse tamponger, det er ikke så vanskelig å sette de inn dersom du bruker den minste størrelsen og gjør det med å sette ene foten opp på noe eller når du sitter på do.

Du kan jo skifte ofte i begynnelsen og bruke bind i tillegg til du føler deg sikker.

Det er en helt annen verden, merker ikke at jeg har mensen en gang :)

Skrevet

Menskopper får jo så mye skryt, kansje de kan passe?

• Liker 6
Skrevet

Hei!

Jeg ville også anbefalt å bytte til tampong + truseinlegg hvis du føler at du trenger litt ekstra beskyttelse. Bare husk å bytte tampongen ofte nok spesielt siden du blør mye (hver 4-5 time, og hver 7 time når du blør lite) Du blir fort vant til de og er mye bedre enn bind, særlig når du trener!

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann

Når det gjelder dusjing etter gymmen, så går det fint å dusje med tampongen inne. Da kan du dusje først, også gå rett inn på toalettet og bytte tampong etterpå. Tampongen trekker til seg mye vann, så det kan også tenkes at du kanskje må bytte den relativt raskt igjen.

Du vil kanskje syns det er dumt om de andre jentene ser den lille tråden fra tampongen når du er i dusjen (selv om man går ut ifra at ingen ser der, kan det jo fort føles sånn), men da må du bare prøve å tenke at det er bedre de ser den enn at de ser blod som renner ned langs bena, ettersom det kan oppleves som "eklere", og gjerne blir kommentert mer enn en liten tråd.

Ettersom du ikke har brukt tampong før, vil jeg tipse deg til å ta deg god tid når du skal prøve. Og prøve å slappe helt av i underlivet. Jeg vet jo ikke hvordan det er i ditt tilfelle, men jeg har ikke nubbesjanse til å sette den inn om jeg ikke er totalt avslappet.... så bare prøv deg frem, så går det nok bra.

Lykke til!

Skrevet
Du vil kanskje syns det er dumt om de andre jentene ser den lille tråden fra tampongen når du er i dusjen (selv om man går ut ifra at ingen ser der, kan det jo fort føles sånn), men da må du bare prøve å tenke at det er bedre de ser den enn at de ser blod som renner ned langs bena, ettersom det kan oppleves som "eklere", og gjerne blir kommentert mer enn en liten tråd.

Du kan jo også gjemme den litt mellom kjønnsleppene så den ikke henger ned.

Skrevet

Hvis du ikke har prøvd tamponger for kan det være en idé å prøve Tampax siden de har innføringshylse. Litt mer hygienisk.

• Liker 3
Skrevet

Stakkars.. Synes synd på deg som føler at du ikke har noen å snakke med :snurt:

Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Jeg husker veldig godt at jeg strevde med blodflekker i trusa og på lakenet neste morgen da jeg var 14-15. I den tida var det jo heller ikke så mye snakk om nattbind, og det er noe jeg begynte å bruke etter mange år. Jeg takler bare ikke tampong. Redd det skal lekke for det om. Det er mulig å få medikamenter hos legen hvis dette plager deg veldig, og du har mye smerter. Det er ikke anbefalt å sove med tampong. Man står da mer i fare for å få soppinfeksjon, og det er ikke noe gøy å få!!!

Selv om det er flaut å snakke med pappa om det, så synes jeg likevel du skulle gjøre det. Han vil sannsynligvis det beste for deg, og hører etter hvis du vil spørre om noe slikt. Gi han en lapp der du har skrevet litt slik at han han tenke på det før det tar en prat. Husk på at han sikkert har ganske mye kunnskap om mens siden han trossalt har barn, og har garantert hørt mye tidligere fra din mamma når hun hadde månedens sinnetokter.

Ellers synes jeg du skulle gå inn på www.libresse.no og bli medlem der. Der er det masse nyttig info og der er det eget forum :)

Selv om vi hater mensen til tider, så vil du nok en dag være overlykkelig for at du har det :) Håper det ordner seg.

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Det tar tid å venne seg til å ha mensen. Etter noen år blir du så vant til det at du ikke tenker så mye over det lenger. Da kjenner du menssyklusen din så godt at du vet hvilke dager det kommer mye og når det kommer lite. Jeg vil anbefale at du prøver den minste størrelsen tampong. Når jeg har brukt tamponger blør jeg litt mindre etterpå, for tampongene suger til seg all væske. Jeg har alltid et truseinnlegg eller bind i trusa i tillegg, i tilfelle jeg ikke rekker å skifte tampongen før det er litt for sent. Du kan godt dusje med tampong, du dusjer jo ikke inni skjeden etter trening. Du kan til og med bade med tampong, men da suger den til seg vann og kan bli full og da bør du skifte like etter at du har badet. Om natta kan du bruke nattbind og legge det langt bak i trusa. Når du kjøper bind ser du på en tegning på toppen av pakka som viser hvor langt bindet er, om det er med vinger og hvor mye mensvæske det kan ta til seg (antall dråper).

Pappaer vet hva mensen er, de også, selv om de ikke har det selv. De vet at damer blør i en periode hver måned og at de trenger bind og sånt og at de kan få vondt i magen. Så det går an å snakke med pappa om dette også. Men jeg snakket mest med mamma og venninner da jeg var 14 år, jeg hadde ikke et så nært forhold til pappa.

Skrevet

Et tips når det lekker: Legg blodflekkene i kaldt vann med en gang! La det ligge en stund, f.eks. i en bøtte. Sørg for å få vasket plaggene så fort som mulig etterpå. Hvis du lar blodflekkene være der i flere dager blir du aldri kvitt dem.

Skrevet
Et tips når det lekker: Legg blodflekkene i kaldt vann med en gang! La det ligge en stund, f.eks. i en bøtte. Sørg for å få vasket plaggene så fort som mulig etterpå. Hvis du lar blodflekkene være der i flere dager blir du aldri kvitt dem.

Hmm, har til dags dato aldri hatt problemer med å få vekk blod fra klær bare ved å vaske dem i vaskemaskinen. Det er verre med madrassen som jeg ikke kan vaske, men får det til med litt jobb :)

Og det har hendt at jeg har glemt en truse nederst i skittentøyskurven i flere dager med en blodflekk - likevel så går den bort i vask.

Skrevet

Kraftig mens er et helvette.Selv brukte jeg den orange tampaxen og nattbind OG blødde igjennom på en time. :eeeh: Ikke morro verken på skole eller fritid.

For meg har faktisk p-piller hjulpet.Redusert mens så nå trenger jeg kun tampaxen og skifter ca.hver 3.time

Du kan prate med pappa,han vet at damer har mensen,men forstå at du kanskje synes det er flaut.Hva med mamma til en venninne? Du har alltids helsesøster på skolen som du kan prate med

Skrevet

Jeg blødde også skikkelig mye før jeg begynte med p-piller, så det har også hjulpet meg veldig. I tillegg hadde jeg umenneskelige smerter, så det hjelper mot det også.

Anbefaler å prøve tampong, som de andre her sier så er det en helt annen verden!

Lykke til! :)

Skrevet
Og så i gymmen, når vi skal dusje... Jeg er redd for at blodet bare skal renne ut når jeg går til dusjen og er i dusjen. Og når jeg tørker meg kommer det jo blod på håndkleet. Går det an å dusje med OB?

Du kan vel stå over gymmen de dagene?

Skrevet

Jeg støtter meg også til ideen om å ha en håndkle over lakenet, det gjorde jeg også før. Men nå er jeg så kjent med kroppen min og mensen, at det går fint uten ;) Det blir nok bedre etterhvert :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...