Gå til innhold

Beise og male syrelutet furu?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har to syrelutede møbler; det ene vil jeg male og det andre vil jeg beise mørkebrunt. Må jeg bruke en eller annen form for forbehandling først for at resultatet skal bli jevnt og fint, siden de er syrelutede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må grunne først, som med alle andre umalte flater. Fortell i malingsbutikken hva du skal male, så får du egnede produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg har to syrelutede møbler; det ene vil jeg male og det andre vil jeg beise mørkebrunt. Må jeg bruke en eller annen form for forbehandling først for at resultatet skal bli jevnt og fint, siden de er syrelutede?

Det du skal beise, må du ikke grunne først !

Rens møbelet med Liberon Møbelrens for å fjerne fett og voksrester.

Puss lett med stålull nr.0 før du behandler med Liberon spritbeis.

Spritbeisen trekker bedre inn i treverket i forhold til vannbaserte beiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Glemte å si at du etter behandling med Liberon spritbeis

bør legge på et lag Liberon finnishing oil for å få fin og jevn matt glans.

Alternativt et lag eller to med Tre stjerner klarlakk silkematt.

Blir veldig pent og jevnt med en slik behandling.

Jeg har behandler mange møbler med Liberon sine produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Hvis det møbelet du skal male ikke er kvistfritt, ville jeg gitt kvistene en omgang med kvistlakk for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, ok.. *En anelse forvirret* :sjenert:

Hvor lang tid kommer hele prosessen til å ta ca, dersom jeg gjør maler og lakkerer osv så fort det forrige produktet jeg påførte har tørket? Kan jeg rekke dette i løpet av en helg, eller skal det stå flere dager å tørke?

Hvis jeg har lyst til å male med totalt tre forskjellige farger, lasere samt antikkbehandle, pluss beise et annet møbel, da trenger jeg altså:

Til antikkbehandling med maling:

- Kvistlakk

- Grunning

- Maling

- Lasering (lakk med farke?)

- Etterbehandling, f.eks lakk eller olje

Til beising:

- Møbelrens

- Beis

- Olje?

Er det noe mer man trenger for å male og antikkbehandle da? Og hvor mye koster disse tingene egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal beise, må du ikke grunne først !

Rens møbelet med Liberon Møbelrens for å fjerne fett og voksrester.

Puss lett med stålull nr.0 før du behandler med Liberon spritbeis.

Spritbeisen trekker bedre inn i treverket i forhold til vannbaserte beiser.

Jeg har også god erfaring med Liberon sine produkter, men jeg har brukt Bistrot Lakk i stedet for beis på ting jeg har villet ha mørkere. Forbehandlingen er imidlertid slik gjesten beskriver og det lønner seg helt klart å bruke flere tynne strøk hvor lakken er tynnet med whitesprit før den påføres med skumgummirull.

Til antikkbehandling med maling:

- Kvistlakk

- Grunning

- Maling

- Lasering (lakk med farke?)

- Etterbehandling, f.eks lakk eller olje

Jotun har gode produkter til dette. Både maling og lasur. Du kan da slippe lakk til slutt, men husk uansett at du må ha produkter som ikke reagerer med hverandre. Du kan f.eks. ikke velge vannbasert maling/lasur og avslutte med oljebasert lakk.

Gjør du dette på en varm sommerdag, kan du klare deg med 12 timers tørketid selv på oljemaling. Om vinteren kan det ta flere dager før ting tørker. Det er m.a.o. vanskelig å si. Jeg har imidlertid pusset opp en del møbler og det har uansett tatt mer enn en helg siden det er en prosess som uansett tar tid hvis resultatet skal bli vellykket. F.eks. kan man risikere å måtte starte helt på nytt hvis man påfører strøk nr. 2 før det første var tørt nok og da går vinningen fort opp i spinningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...