Gå til innhold

Pus har fettet pels og flasser!


Betina

Anbefalte innlegg

Hannkatten min har i det siste fått veldig fettete pels og noe som ser ut som flass..

Hva kan jeg gjøre for at han skal få tilbake sin nydelig manke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest negasjon
Hannkatten min har i det siste fått veldig fettete pels og noe som ser ut som flass..

Hva kan jeg gjøre for at han skal få tilbake sin nydelig manke??

Ta en tur til veterinær. De selger tilskudd av omega fettsyrer, men vil først av alt undersøke pus før de anbefaler tilskudd. Hvis pus er aktiv og virker kvikk, trenger det ikke være noe annet enn at du har byttet fôr hun ikke tåler, eller at pus er utviklet allergi mot noe i fôret hun har fått.

Bader du pus? Det kan være en årsak til flassproblemer, i alle fall om katten ikke tåler shampoen eller bades for ofte. Jeg svarer utfra om det var en hund du hadde, men katter kan få de samme problemene, bortsett fra at jeg ikke kan se for meg hvordan man skal bade en katt uten å få kloremerker.

Det kan også være tørr luft inne nå når det er kaldt ute. Det er vanskelig å svare, siden du gir så få opplysninger om noe har endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du nylig kastrert pus?

Mange mange katter får dårlig pels etter kastrering. Hvis ikke ville jeg sett om det hjelper å bytte fòr, for kastrerte katter om du ikke bruker det. Blir det ikke bedre med tiden ville jeg dratt til sjekk hos dyrlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk fo svar!

Glemte å si at han er innekatt...

Eneste forandringen vi har hatt er at jeg byttet for i høst en gang. Var så dum at jeg gav dem for fra dagligvare butikkene, uviten som jeg var.

Nå får han eukanuba. Det for kastrerte katter...(Han ble kastrert da han var 5 mnd) Jeg skjønner ikke at det skal være problemet, for dette er jo skikkelig bra for. Men det var etter jeg byttet til det at pelsen ble slik.

Hva slags tørrfor skal jeg evt prøve istedenfor?

Nei, jeg bader ikke pus så veldig ofte. Har vel gjort det 4 ganger i løpet av livet hans, men det var fordi det var virkelig nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis inneluften er veldig tørr i huset ditt, så kan det føre til flass, men jeg har aldri vært borti at det også fører til feit hud.

Dyr kan reagere på for selv om det er kvalitetsfor, så hvis du mener pus ble slik etter du byttet for, så ville jeg ha prøvd noe annet. De fleste dyrebutikker har små prøveposer med for slik at du kan se om pus liker det før du evt. kjøper en hel sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare gode erfaringer med Royal Canin som alle 5 katter og 3 bikkjer får. Og Spesific skal vist være ganske bra, det er det eneste tørrforet dyrlegen min selger. :)

Når det gjelder Eukanuba så fikk kattene her også dårlig pels av det. Bikkjene fikk fettete pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...