Gå til innhold

Stoooooor plante!


Gjest Gjest_Snusmumrikken_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Snusmumrikken_*

Jeg flytter til ny leilighet med vindu som går helt ned til gulvet, og har lyst til å sette en stor plante foran dette. Hvem av de store innendørsplantene er mest hardfør? Vurderer bjørkefiken, men har lest at denne lett kaster bladene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en Nolina. Jeg er en mester i å drepe planter men denne har utrolig nok overlevd 4 år og 3 flyttinger med meg, så den tåler ganske mye (direkte sollys og kraftig uttørring, også er den ganske stilig). Min ble kjøpt i Danmark men du finner den sikkert her i Norge og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Snusmumrikken_*
Jeg har en Nolina. Jeg er en mester i å drepe planter men denne har utrolig nok overlevd 4 år og 3 flyttinger med meg, så den tåler ganske mye (direkte sollys og kraftig uttørring, også er den ganske stilig). Min ble kjøpt i Danmark men du finner den sikkert her i Norge og.

Takk for svar. :) Stilig plante! Hvor stor er din?

Har du navnet på den spesifikke arten forresten? Nolina er visst en hel slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beaucarnea Recurvata. Jeg er 164 cm, og den rekker meg ca. opp til skuldrene (potta står på en liten plate på hjul). Stammen på min er relativt tynn men bladene er lange og fletter seg ut til alle kanter så den har litt volum fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerkefiken er egentlig et tre, så det er helt normalt at den kaster blader. Det kommer nye. Hadde en som ble over 2 meter høy. Måtte til slutt gi den bort.

Yukkapalmer er hardføre.

Blir det øst, vest, nord eller sør den skal stå, det har mye å si også. Full sol tåler nesten bare kaktuser og noen sukkulenter.

Sjekk med en blomsterhandler der du bor, kan være lurt. De kan bestille store planter for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Snusmumrikken_*

Da er Beaucarnea Recurvata notert. :) Er dette en plante som vokser raskt?

Vinduet vender forøvrig nesten direkte mot øst. :)

Vokser bjerkefiken fort? Går det lang tid før den får blader igjen, når den kaster dem?

Og forresten, er det stor prisvariasjon mellom artene på slike store planter? (Jeg vil ha en som er minst 150 cm høy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er Beaucarnea Recurvata notert. :) Er dette en plante som vokser raskt?

Det vet jeg egentlig ikke noe om. Min var i denne størrelsen da jeg fikk den (fra det jeg husker), så den har beholdt samme størrelse hele veien. Mulig den hadde vokst hvis den fikk større potte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FICUS MICROCARPA GINSENG

Dette er en bonsai og den må klippes for å holde fasongen.

Den skal ikke bli større enn det den er dyrket fram til.

Den er stammet og klippet til under veksten for å få den fasongen den skal ha.

Beaucarnea Recurvata kan dere lese om på siden under.

http://en.wikipedia.org/wiki/Beaucarnea_recurvata

Det er en veldig saktevoksende, men meget dekorativ plante.

POLYSCIAS FABIAN hadde jeg for noen år siden, men den takket for seg før det var gått 3 mnd. Fikk en sykdom.

Til dere som vil ha store planter eller hurtigvoksende planter vil jeg anbefale en tur på biblioteket. Les alt om plantene. Trenger den mye/lite lys - lite/mye vann - hva slags jord - vokser den fort/sakte - tåler den å stå ute om sommeren? Dette er noen av spm dere bør vite svaret på før dere går til innkjøp av planter.

Sjekk også om plantene er spesielt utsatt for sykdommer.

Vet ikke om en får kjøpt privat på siden jeg nå henviser til, men der var det litt av hvert for mange.

http://www.safariplanter.no/filer/index.php/hovedside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp plantene på IKEA - de er veldig flotte helt til du får dem i hus, så går det bare nedenom og hjem.

Trenger selvfølgelig ikke være slik med alle planter, men alle jeg har hatt, som min mor har hatt (hun har veldig grønne fingre) og med plantene som venner har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vindusblad er fine, og de blir enormt store. I et østvindu tror jeg den vil klare seg fint, men den bør ikke få altfor mye direkte lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...