Gå til innhold

"Hjemmelaget" sushi.


Gjest Armule

Anbefalte innlegg

Er det mange her som pleier å tilberede sushi selv?

Jeg syns det er fantastisk godt, men her i Tromsø er prisen litt stiv.. Er mest nysgjerrig på hvor mye det koster å lage selv?

Tenker mest på nigiri, men også maki :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mange her som pleier å tilberede sushi selv?

Jeg syns det er fantastisk godt, men her i Tromsø er prisen litt stiv.. Er mest nysgjerrig på hvor mye det koster å lage selv?

Tenker mest på nigiri, men også maki :)

Lager gjerne både sushi og sashimi selv, men mest fordi det er gøy, så har ikke tenkt så mye på prisen. Bruker jo bare en skvett med eddik og en klatt med wasabi hver gang og ikke så mye ris, så blir vanskelig å regne ut. Synes laks er best, og da er Salma et bra valg. Gjerne med litt agurk og avocado til. Blir ihvertfall mye billigere enn å kjøpe ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker sushi og kunne tenkt meg å laget det selv...

Bruker dere noen spesiell ris, og hvilken fisk (helst laks) er å anbefale?

Sånn maki-"papir" er vel å få kjøpt på enkelte butikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget sushi selv for første gang på fredag, faktisk!

Det er flere tråder om sushilaging her på KG, men en kort liste av hva man trenger er:

- sushiris Annen ris fungerer ikke, det viktige er jo at risen er klissete og henger sammen. I krisetilfeller kan du bruke grøtris.

- riseddik eller ferdilaget sushisaus kalt sushi-su

- fisk og annet du vil ha på

- grønnsaker

- gari/syltet ingefær

- nori/sjøgress om du skal lage maki

- soyasaus

- wasabi

Alt dette burde det gå an å få tak i på store supermarkeder. For de som bor i Oslo kan jeg anbefale Japan Torget, der har de ferdige sushikit. Jeg vil absolutt tro det er litt billigere å lage selv. Det koster nok litt mer å kjøpe inn alt første gangen, men ting som ris, wasabi og edikk varer en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget sushi selv for første gang på fredag, faktisk!

Det er flere tråder om sushilaging her på KG, men en kort liste av hva man trenger er:

- sushiris Annen ris fungerer ikke, det viktige er jo at risen er klissete og henger sammen. I krisetilfeller kan du bruke grøtris.

- riseddik eller ferdilaget sushisaus kalt sushi-su

- fisk og annet du vil ha på

- grønnsaker

- gari/syltet ingefær

- nori/sjøgress om du skal lage maki

- soyasaus

- wasabi

Alt dette burde det gå an å få tak i på store supermarkeder. For de som bor i Oslo kan jeg anbefale Japan Torget, der har de ferdige sushikit. Jeg vil absolutt tro det er litt billigere å lage selv. Det koster nok litt mer å kjøpe inn alt første gangen, men ting som ris, wasabi og edikk varer en stund.

Takk! Om det er billig for dere i Oslo er det garantert billigere her.. 8 nigiri + 4 maki koster (under Happy Hour) 150 kroner.. Såklart, hadde jeg bodd i sverige hadde jeg spist det hver dag :fnise:

Skal se hva mulighetene er! Har en Spar-butikk i nærheten, og det har omtrent alt har jeg inntrykk av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager gjerne både sushi og sashimi selv, men mest fordi det er gøy, så har ikke tenkt så mye på prisen. Bruker jo bare en skvett med eddik og en klatt med wasabi hver gang og ikke så mye ris, så blir vanskelig å regne ut. Synes laks er best, og da er Salma et bra valg. Gjerne med litt agurk og avocado til. Blir ihvertfall mye billigere enn å kjøpe ferdig.

Ja, antar det er mye billigere! Jeg er veldig glad i tunfisk :D Men om laksen er bra er den også kjempegod :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det i Tromsø du er på jakt etter sushi-ingredienser? Både Alanya Import, Internasjonalt Matsenter og Kaikanten har en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i Tromsø du er på jakt etter sushi-ingredienser? Både Alanya Import, Internasjonalt Matsenter og Kaikanten har en god del.

Nei, jeg veit sånn høvelig hvor jeg får kjøpt. Ville bare stille et kjapt spørsmål om hva det koster i forhold til ute i restaurant! Er jo søndag så kan ikke akkurat dra i butikk og sjekke priser idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Om det er billig for dere i Oslo er det garantert billigere her.. 8 nigiri + 4 maki koster (under Happy Hour) 150 kroner..

Pøh, på stamstedet mitt i Oslo får jeg 7 nigiri og 8 maki for 135,-! :nigo:

Så veldig mye billigere enn 150,- blir det kanskje ikke å lage selv, men litt vil jeg tro. Også er det minst dobbelt så morsomt! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh, på stamstedet mitt i Oslo får jeg 7 nigiri og 8 maki for 135,-! :nigo:

Så veldig mye billigere enn 150,- blir det kanskje ikke å lage selv, men litt vil jeg tro. Også er det minst dobbelt så morsomt! :jepp:

Ja, det er jo nettopp det! Å kunne lage det selv :D Jeg elsker å lage mat jeg aldri har prøvd å lage før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo nettopp det! Å kunne lage det selv :D Jeg elsker å lage mat jeg aldri har prøvd å lage før!

Ja, og jeg og kjæresten min fant ut at det slett ikke var så vanskelig!

Noen tips:

- aller best ris får du med riskoker. På vanlig komfyr og kjele er det litt mer komplisert, denne oppskriften er ganske grundig og fin.

- pass på å fukte hendene godt når du skal jobbe med risen, den er skikkelig klissete og setter seg godt fast på hendene! Jeg har funnet riskorn på merkelige steder i leiligheten i hele helga :fnise:

- ikke bruk mye fyll i makirullene, da er de vanskeligere å rulle

Fine oppskriftsider som jeg brukte:

http://makemysushi.com/[/url

http://www.imakesushi.com/://http://makemysushi.com/[/url

[url=&...imakesushi.com/

og disse videoene på howcast.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- pass på å fukte hendene godt når du skal jobbe med risen, den er skikkelig klissete og setter seg godt fast på hendene! Jeg har funnet riskorn på merkelige steder i leiligheten i hele helga :fnise:

Et triks jeg oppdaget i helgen, som gjør makilagingen langt enklere, er å bruke slikkepott når man fordeler risen utover. Ikke så japansk feel over det kanskje, men sushlagingen blir mye enklere på denne måten :)

Vår hjemmelagede sushi er langt bedre enn all sushi jeg har kjøpt på restaurant. Hovedsaklig fordi vi da kan tilpasse mengder og ingredienser 100% etter egen smak. For eksempel liker jeg sushien min med 50% brun ris, forholdsvis lite fisk, men med mye avocado, agurk og løk (faktsk!). Kjæresten min vil helst kun ha (mye!) fisk og hvit ris. Vi bruker kun laks.

Det er ikke dyrt å tilberede egen sushi (første gangen koster det litt, men både norien, riseddiken, wasabien og soyasausen holder til mange ganger.), og det er heller ikke vanskalig når man får gjort det noen ganger. Faktisk er det en av de kjappeste middagene jeg lager, riskokingen er det som tar lengst tid.

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var absolutt ikke dyrt å lage selv! Fisken kosta faktisk ikke så altfor mye heller :)

Jeg brukte vanlig kjele for å koke ris, og jeg klarte å få den ganske perfekt! På første forsøk :D Leita frem en fremgangsmåte, husker ikke hvor.. Men man skulle først koke på sterk varme i 2 min, deretter middels varme i 5 min og så svak varme i 15 min. Rørte litt med jevne mellomrom.

Omtrentlig regna så kom vel hver sushibit på rundt 5 kroner, og det er veldig mye billigere enn i restaurant! Og det er forsåvidt greit, jeg betaler for at det skal være så godt som det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var absolutt ikke dyrt å lage selv! Fisken kosta faktisk ikke så altfor mye heller :)

Jeg brukte vanlig kjele for å koke ris, og jeg klarte å få den ganske perfekt! På første forsøk :D Leita frem en fremgangsmåte, husker ikke hvor.. Men man skulle først koke på sterk varme i 2 min, deretter middels varme i 5 min og så svak varme i 15 min. Rørte litt med jevne mellomrom.

Omtrentlig regna så kom vel hver sushibit på rundt 5 kroner, og det er veldig mye billigere enn i restaurant! Og det er forsåvidt greit, jeg betaler for at det skal være så godt som det er!

Så bra! Billigere OG morsommere! :happy:

Tips: De fleste sushikokker anbefaler å ikke røre i risen (og ikke engang løfte på lokket). Jeg har prøvd dette og synes resultatet blir enda bedre da - konsistensen på risen blir liksom bedre. Du kan jo prøve det trikset neste gang, om du vil ha den enda perfektere. ;)

Tips2: lagde dere nigiri eller maki? Hvis man lager sånn "vrengt" maki (med risen ut) så er det veldig godt med sesamfrø utenpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Billigere OG morsommere! :happy:

Tips: De fleste sushikokker anbefaler å ikke røre i risen (og ikke engang løfte på lokket). Jeg har prøvd dette og synes resultatet blir enda bedre da - konsistensen på risen blir liksom bedre. Du kan jo prøve det trikset neste gang, om du vil ha den enda perfektere. ;)

Tips2: lagde dere nigiri eller maki? Hvis man lager sånn "vrengt" maki (med risen ut) så er det veldig godt med sesamfrø utenpå!

Takk for tips! Ville egentlig ikke røre, men var redd for at det skulle svi seg ;p Får prøve uten neste gang :D

Igår lagde vi bare nigiri! Er litt usikker på hvordan man forbereder sjøgresset, dynke det i vann?

Sesamfrø er kjempegodt! På restauranten her lager de alltid vrengt maki med sesamfrø. Nam! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Ville egentlig ikke røre, men var redd for at det skulle svi seg ;p Får prøve uten neste gang :D

Igår lagde vi bare nigiri! Er litt usikker på hvordan man forbereder sjøgresset, dynke det i vann?

Sesamfrø er kjempegodt! På restauranten her lager de alltid vrengt maki med sesamfrø. Nam! :D

Nei, du bare klasker risen oppå (godt tips om slikkepott er notert, Fat Sally Lee!) og ruller sammen. Litt vanskelig å beregne mengde ris og fyll + hvor mye nori/sjøgresspapir som skal dekkes, men etter ett forsøk og noen Youtube-videoer gikk det bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_*M*_*

Det er kjempegøy å lage hjemmelaget sushi - selv om ikke alle bitene ser helt perfekte ut ;)

Mange gode tips her i tråden, har ett til: dersom du lager makier så kan det lønne seg å fukte kniven (ha gjerne vann/eddikblanding på et kjøkkenhåndkle eller litt tørkepapir og dra kniven (med flatsiden ned) over papir/håndkle) - da blir det mye lettere å skjære over makibitene. Og pass selvsagt på å ha en skarp kniv! Spesielt om du lager litt mye fyll...

Anbefaler også å lage noen biter med kamskjell - det er jo dyrt i innkjøp, men du verden så godt.

Og om du har lyst til å fritere litt så er tempuravarianten også enkel og god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget sushi i mange år, og man blir flinkere etterhvert som årene går. Noen tips jeg har samlet opp.

- Grøtris og sushiris er i prinsippet det samme (rundkornet ris), og grøtris koster ca 1/3.

- Riseddik er dyrt, vanlig eddik er billig. Smak deg fram. Eddik 7% er sterkere enn riseddik - vær oppmerksom på dette.

- Rist noriarkene lett i en stekepanne (snakke om kanskje ti sek på hver side) for sprøere nori som er litt lettere å spise.

- Du kan ha masse fyll på makien dersom du tyner risen skikkelig utover, du kan ha fyll uten ris også. Bare husk å fukte kanten av norien med vann til slutt, så limer den prima.

- Bruk matpapir i stedet for bambusmatte til å rulle, evt matpapir på innsiden av bambusmatten - da blir rullene veldig faste og fine.

- Bruk en ordentlig skarp kniv til makirullene

- Våte hender er et must for forming av baller og hjelper også for å klappe risen godt utover på norien.

Gode fisketyper som de fleste for tak i: Laks, ørret og helt fersk torsk.

Øvrige gode er selvsagt tunfisk, og vi har også hatt hell med de fleste vi prøver som ikke har "fiskesmak". Styr unna steinbit, med mindre du jobber på fiskemottak og er immun.

En god makirull er crabstick, majones og wasabi, med litt agurk. Denne pleier det å bli kamp om. Det er også godt med maki med omelett tilsmakt litt soyasaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...