Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Går det an å få sykmelding pga stort arbeidspress, liten motivasjon til å fortsette, fortvilelse over jobbsituasjonen og urimelige krav? Jeg sliter noe voldsomt for tida. Får ikke sove om natten pga tanker om jobben. Føler at dette går ut over familielivet mitt. Vurderer en annen jobb og leser annonser, men det har ikke dukket opp noe ennå. Prøver å ta en dag av gangen, klamrer meg til tanken om at det snart må bli bedre... Men, vet ikke hvor lenge jeg orker dette. Hva gjør jeg? Og hva skal jeg evt si til legen? Jeg kan ikke gå i detalj om hva som er problemet da jeg er lærer og bundet av taushetsplikten, men skoleledelsen er på min side og det hjelper litt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leger har taushetsplikt, så til legen må du selvsagt fortelle absolutt alt. Det er bare slik legen kan vurdere totalsituasjonen din. Deretter bestemmer legen hvorvidt du skal sykemeldes eller ikke.

Skrevet

Vil det ikke være et bedre alternativ å rydde opp i problemene på arbeidsplassen? Selv om du sykmelder deg, vil vel ikke problemene plutselig bare forsvinne, og den dagen du er tilbake i jobb vil vel akkurat det samme skje?

Skrevet

Har prøvd å rydde opp i problemene siden 31. august, men stanger hodet mot veggen her... Du har nok rett i at problemene ikke forsvinner fordi om jeg blir sykmeldt, men jeg er helt på randen av hva jeg kan makte, føler meg helt rådløs.

Skrevet

Tror ikke det er det enkleste å få sykemelding for tiden da, med mindre du har en fysisk skade? Har du lest avisene?

Leger blir omtrent spikret opp på veggen hvis de sykemelder for noe annet enn en brukket fot, har jeg inntrykk av nå for tiden. Skal du sykemelde deg, burde du ihvertfall få levert inn oppsigelse også. Da blir man også mer aktiv i å søke ny jobb fordi du får en sluttdato. Tro meg, mye bedre enn å sitte med mageknip og vente på at sykemeldingen skal ta slutt og du må tilbake til det gamle.

Skrevet

Jeg vil tro jobben din er IA-bedrift?

Ettersom du begynner å få fysiske symptomer på grunn av arbeidspresset kan legen din sannsynligvis skrive et varsel om sykemelding (tror det er det skjemaet heter) som slår fast at du ikke er i stand til å oppfylle alle krav arbeidsplassen din stiller til deg, og pålegger dem å tilrettelegge jobben din ut fra de forutsetningene du har, sånn at du kan fortsette å jobbe, men med mindre press.

Skrevet

En jeg kjenner som er lærer er sykemeldt nå. Hun er sykemeldt pga. arbeidssituasjonen som gir både fysiske og psykiske plager. Det er lurt å be om en sykemelding nå før det blir for ille, da blir ofte veien tilbake lengre. Jeg skjønner at det ikke er alle situasjoner som kan fikses i en fei, slik er det for den jeg kjenner også.

Du må bare si til legen hvordan det er med at du ikke kan koble av fra jobben og ikke får sove, så får du se hvor detaljert du vil fortelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...