Gå til innhold

Går to ukastrerte marsvin gutter bra sammen i samme bur?


Gjest Gjest_petra_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_petra_*

Går to ukastrerte marsvin gutter bra i samme bur?

Må de settes sammen når de er unge?

Sloss gutte marsvin mere enn jente marsvin?

Må de kastreres før de settes sammen i samme bur? :gjeiper: :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går to ukastrerte marsvin gutter bra i samme bur?

Må de settes sammen når de er unge?

Sloss gutte marsvin mere enn jente marsvin?

Må de kastreres før de settes sammen i samme bur? :gjeiper: :sjenert:

NEI! Det kan gå an å sette to unge gutter sammen, men kastrer da så tidlig som mulig. For at de skal gå greit sammen senere er STORT bur et must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal være noen mulighet for at to ukasterte guttesvin skal gå bra sammen, så bør de være sammen fra de er veldig små, slik at de blir vant til hverandre. -Selv om jeg tviler på om det vil gå bra da også... Jo eldre de blir, jo vanskeligere blir det nok, siden de blir stdig mer utviklet mht kjønnsdrifter, behov for å markere seg o.s.v. Derfor bør det absolutt ikke være noe jentesvin i nærheten, for da vil de slåss om henne..!

Guttemarsvin slåss generelt mer, ja, men jeg har også vært borti noen hissige jentesvin; bl.a. ei jente som skremte vannet av en gutt.

Spørsmålene dine er i grunn litt vanskelige å svare på, i og med at marsvin har veldig forskjellige personligheter. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange marsvin, men de har alltid hatt god plass da, en hel hesteboks.

Tipper jeg hadde 5-6 ukastrerte hanner sammen, riktignok søsken som hadde vokst opp sammen og faren deres. Aldri vært noe problem.

Nå har jeg bare to brødre igjen, og de har jeg tatt inn for vinteren, så de bor i et ganske lite bur. De er bestevenner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bondetuppa_*

Jeg har drivi et minioppdrett av marsvin, og har aldri hatt problemer med og ha hanner sammen. Både kasterert, og ukastererte, unge og gamle. Jeg tror det vil gå helt fint. Men selvfølgelig kan man aldri være 100%sikker. De er jo dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To hanner sammen kan by på problemer pga slossing og markering. To hunner er det beste. En kastrert hann og en hunn kan gå, men da har du den masende jukkingen og jagingen / parringsdansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom de ikke har vært sammen før bør du venne dem til hverandre før du setter dem sammen. For å gjøre dette kan man sette burene (ja, de må få hvert sitt bur om du ikke velger en annen måte å tilvenne dem på da...) ved siden av hverandre men med et stykke mellom dem. Dette gjør man for at de skal venne seg til lukten av hverandre. Når de har stått slik å vendt seg til lukten av hverandre (ca et par dager) kan man sette burene nærmere og nærmere til slutt når du en dag slipper dem løs sammen utfor burene. Men du må være obs på at dette her er jo hanner så de kommer nesten garantert til å begynne å krangle og sloss. Dette gjør de for å finne ut hvem som er den dominante, hvem som skal være sjef. Du må jo selvfølgelig passe på da at de ikke skader hverandre! De kommer nok til å bite av pels på hverandre (om de sloss da..) men dette er helt normalt.

Så nei, du trenger for all del ikke å kastrere dem for å ha de sammen! :)

Lykke til! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...