Gå til innhold

Kor i Oslo

Mio

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om et kor i Oslo/Akershus (Ikke Asker, Bærum, Follo) hvor takhøyden ikke er så stor? Jeg er ingen Celine Dion, men synger ikke falskt. Kunne tenke meg å være med i et kor for å ha en hobby. Det er snakk om for voksne. Helst noe som ikke er kristent/tilhører menighet.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som vet om et kor i Oslo/Akershus (Ikke Asker, Bærum, Follo) hvor takhøyden ikke er så stor? Jeg er ingen Celine Dion, men synger ikke falskt. Kunne tenke meg å være med i et kor for å ha en hobby. Det er snakk om for voksne. Helst noe som ikke er kristent/tilhører menighet.

Noen som vet?

korMajor i hvertfall.. men de er kristne da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korforbundet har i alle fall en liste over alle medlemskor, noe mer sentralt enn dette er det ikke lett å få det. Hvis man leser noter og synger sånn passe, er Akademisk Korforening et stort kor som setter opp store, klassiske verker. Her er det mange voksne i alle slags aldere, og det er ikke bare for studenter. Massevis av pensjonister også.

Ellers er det forskjellige. Hva med human-etisk forbunds kor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel kor som ikke baserer seg på noter, men det er sjeldent de mest ambisiøse, og vil du synge klassisk musikk blir det nok litt vanskelig. Men jeg vet at Bygdelagskoret i Oslo ikke bruker noter i utstrakt grad. Det er også endel studentkor som bruker stemmefiler - typisk kor som synger mer i retning av viser, popsanger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et kor med ymse sangere, uten andre ambisjoner enn å lære å synge og ha det moro med det. Men dirigenten er svært god, faktisk er det han som tok over sølvguttene etter Torstein Grythe (men dirigerer dem ikke nå). Han var min korlærer på musikklinja, og jeg kan absolutt anbefale ham!

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Hvis man leser noter og synger sånn passe, er Akademisk Korforening et stort kor som setter opp store, klassiske verker. Her er det mange voksne i alle slags aldere, og det er ikke bare for studenter. Massevis av pensjonister også.

Dette er mildest talt litt misvisende; AKF setter både opp store og mindre verk, eldre og moderne, med proffe solister og orkester, og synger a cappella-konserter. Koret har en øvre aldersgrense på 55 år, altså ingen pensjonister. Noen få fortsetter etter denne grensen, dersom stemmen holder og koret trenger det. Vi tar gjerne imot nye sangere, det er prøvesang de første ukene hvert semester. År om annet reiser vi på turne, kort eller langt, til kortreff, konkurranser, seminarer, eller på egen hånd.

Hvis du er usikker på om du kan synge, mange tror de ikke kan det, vil jeg også anbefale Alle kan synge, mange er bedre til å synge enn de tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor flink å synge bør man være for å synge i kor? Jeg synes det er morsomt å synge, men tror ikke jeg er veldig flink til det.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Annonse

Noen som vet?

Jeg lurer også på dette! :romeo: Helst et ikke for oversæriøst kor, men et morsomt kor med andre som elsker å synge!:) det finns så mye kjedelig og rart der ute virker det som...

Har du funnet noe bra??? :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Løfter den engang til. Vil bli med i en kor, men er veldig usikker på mine ferdigheter, og det virker som mange kor vil ha prøvesynging, det virker skummelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redd for prøvesynging. Hvis koret har ikke har stort ambisjonsnivå, er ikke det nødvendigvis skumle greier. Jeg vil jeg tro at de har prøvesynging for å forsikre seg om at du synger ok og i tillegg må du plasseres i en stemmegruppe.

En venninne av meg fortalte at de begynte med prøvesynging i hennes kor etter at det begynte en sanger som ikke vasket seg og luktet såpass ille at medkoristene hadde problemer med å stå ved siden av henne. En lettere situasjon å håndtere dersom de kunne silt ut denslags med prøvesynging.

Jeg vil bare anbefale deg å ta kontakt med noen kor som virker interessant og prøve dem ut. Å avtale å være med på en korøvelse er ikke forpliktende. Det fins mange flotte kor i Oslo, men hva som er det rette for deg, er det bare du som kan finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Prøvesang handler ikke om at du skal være en fsntastisk sanger, men at du skal plasseres i riktig stemmegruppe. Ikke vær redd for prøvesang, er bare til din fordel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...