Gå til innhold

Sykemeldt og overtid


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. I vinter ble jeg delvis sykmeldt. Jobber som saksbehandler i det private, og hos oss har alle saksbehandlerne "sine saker" som man skal igjennom. Etter at jeg ble sykmeldt har ikke arbeidsbelastningen blitt noe særlig redusert, slik at jeg har måttet jobbe noen overtidstimer (høyst ufrivillig, men jeg er så ufattelig dårlig til å stå på krava for meg selv...). Vi har merket finanskrisen, og er egentlig underbemannet. Overtid får vi ikke utbetalt, men må ta det ut som fri i forbindelse med ferie på sommeren som er den stille perioden hos oss.

Det jeg lurer på er egentlig, om det i det hele tatt er lov å jobbe overtid når man er sykmeldt? Og det viktigste av alt - kan arbeidsplassen min tvinge meg til å gjøre det? Jeg har altfor mye å gjøre i forhold til prosenten jeg skal jobbe, og jeg sliter skikkelig med å dra fra halvferdige ting på kontoret. Vanskelig å få noen til å overta en del av min belastning da alle egentlig er overbelastet.

Kjenner jeg begynner å bli veldig sliten av det her, og lurer veldig på hvordan jeg skal gå frem... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke lovlig. Og du har selv ansvar for å si nei. Jobber du mer enn den prosenten du ikke er sykemeldt, kan du faktisk miste retten til sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lovlig. Og du har selv ansvar for å si nei. Jobber du mer enn den prosenten du ikke er sykemeldt, kan du faktisk miste retten til sykepenger.

Takk for svar!

Det er akkurat det der jeg har vært litt redd for... :sukk: Er nå etter jul at det har tatt sge opp igjen, og jeg merker at det kommer til å bli et stort problem fremover. Er ikke helt på godfot med sjefen, han er veldig brautende og styrende, mens jeg har alltid hatt veldig problemer med å stå opp for meg selv, jeg er en veldig lett person å styre. Er redd for at det skal bli skikkelig dårlig stemning på jobben hvis jeg sier nei til å jobbe mer, først og fremst av sjefen, men også av de andre som da må ta over en del av mine saker.

Vet du om hvor jeg eventuelt kan finne loven hvor dette står hen, slik at jeg kan vise det til han når det blir snakk om overtid neste gang? Kan jo hende det virker, men sist sa han bare at jeg måtte jobbe litt raskere slik at jeg fikk det unna på tiden jeg var her (da fjernet han en del av de nye sakene mine, men ikke nok). Jobber 50% så i teorien skulle jeg vel hatt 50% av belastningen også, men har en god del mer enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...