Gå til innhold

Sykemeldt og overtid


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. I vinter ble jeg delvis sykmeldt. Jobber som saksbehandler i det private, og hos oss har alle saksbehandlerne "sine saker" som man skal igjennom. Etter at jeg ble sykmeldt har ikke arbeidsbelastningen blitt noe særlig redusert, slik at jeg har måttet jobbe noen overtidstimer (høyst ufrivillig, men jeg er så ufattelig dårlig til å stå på krava for meg selv...). Vi har merket finanskrisen, og er egentlig underbemannet. Overtid får vi ikke utbetalt, men må ta det ut som fri i forbindelse med ferie på sommeren som er den stille perioden hos oss.

Det jeg lurer på er egentlig, om det i det hele tatt er lov å jobbe overtid når man er sykmeldt? Og det viktigste av alt - kan arbeidsplassen min tvinge meg til å gjøre det? Jeg har altfor mye å gjøre i forhold til prosenten jeg skal jobbe, og jeg sliter skikkelig med å dra fra halvferdige ting på kontoret. Vanskelig å få noen til å overta en del av min belastning da alle egentlig er overbelastet.

Kjenner jeg begynner å bli veldig sliten av det her, og lurer veldig på hvordan jeg skal gå frem... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke lovlig. Og du har selv ansvar for å si nei. Jobber du mer enn den prosenten du ikke er sykemeldt, kan du faktisk miste retten til sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lovlig. Og du har selv ansvar for å si nei. Jobber du mer enn den prosenten du ikke er sykemeldt, kan du faktisk miste retten til sykepenger.

Takk for svar!