Gå til innhold

Scrappere


Gjest post-it

Anbefalte innlegg

Gjest post-it

Jeg tipper denne tråden faller mange her tungt for hjertet, men husk at her inne på Skråblikk og generaliserende er det litt mer takhøyde enn ellers i forumet. ;)

Nuvel.

Strikking, brodering, maling, dette er eksempler på håndarbeid som krever teknikk og fantasi om man ønsker å designe noe. Scrapping derimot - hva trengs der? Jo, man kjøper inn album i dyre dommer, ferdige klistremerker, små papirbilder og ferdigproduserte bokstaver. Og så limer man hele røkla inn i albumet med en limstift og kaller det hobby. Med andre ord er det voksenutgaven av aktivitetsheftene de selger på Rema1000, hvor man kan fargelegge bilder, tegne fra prikk til prikk og klistre på klistermerker. Den eneste forskjellen er at scrapping er dyrere.

Mye dyrere.

Og over det ganske land sitter kvinner og kjeder seg mens de tenker "Jeg trenger en hobby! Hva med scrapping?" De handler inn for tusenvis av kroner for å få de mest glitrende bokstavene med mest bling, og så setter de seg til for å lime som om de var femåringer i barnehagen.

Så, kjære scrappere, hvorfor i all verden får dere dere ikke en ekte hobby? En hobby hvor du faktisk lager noe selv i stedet for å drive med disse aktivitetshefte-for-voksne-greiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man trenger vel strengt tatt ikke så mye fantasi for å strikke et skjerf man finner i et håndarbeidsmagasin heller da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest post-it
Man trenger vel strengt tatt ikke så mye fantasi for å strikke et skjerf man finner i et håndarbeidsmagasin heller da ;)

Det er sant, men nå brukte jeg med vilje ordet "designe" for å understreke at folk som strikker gjerne kan lage egne kreasjoner, noe man neppe kan si om scrappere ;)

Det er dessuten vanskeligere å strikke noe enn å klistre klistremerker inn i et album; selv det enkleste ensfargede skjerfet småskoleelever lager i håndarbeidstimene er mer utfordrende enn scrapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg scrapper, og for meg er det min måte å ta vare på minnene fra livet vårt. Bilder fra ferier, bilder av sønnen min, bilder jeg er glad i - jeg elsker å sitte å "dille" med dem. Finne den pynten og de arkene som passer bildene i farger og tema.

Sikkert ikke like fornuftig som å strikke ullbukser til guttungen, men det er dette jeg ønsker å holde på med, ikke å sitte å strikke ;)

Jeg har full forståelse for at mange ikke "gidder" å bruke så lang tid på bilder, men jeg personlig synes det er 1000 ganger mer morsomt å bla i et scrapbookalbum enn i et "stikk-inn-200-bilder-album" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel hvilken motivasjon man har for å ha denne hobbyen, da. I tillegg har du glemt en vesentlig del av scrappingen, nemlig at mange lager sin egen pynt også. Den kreative delen for meg består i å kombinere farger, sette opp et design osv. Men - hovedmotivasjonen for å scrappe er faktisk å dokumentere minner. Både fra hverdagen, ferieturer, osv.

For meg er det uforståelig at noen gidder å hekle, eller ri hest f.eks. For meg er det utrolig kjedelig. Det koker vel ned til at man driver med det man har lyst til å holde på med, og ikke nødvendigvis for å "produsere" noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av poengene med en hobby må vel være at man trives med det, slapper av og koser seg, og hvis man gjør det med disse "aktivitetsbøkene for voksene" hva er problemet...? :)

Ting jeg liker:

- se film (totalt meningsløst)

- gå tur (går stort sett bare for å gå uten no annet mål enn å slappe av)

- sitte på Kvinneguiden (lærer sjelden no, men det får meg til å le og det gjør at jeg slapper av)

- lese bøker (går i skjønnlitteratur, igjen; lærer sjelden no, men jeg slapper av...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest post-it

Jeg skjønner godt argumentene deres om at man ikke trenger å ha et håndfast produkt etter at man har holdt på med en hobby. Jeg liker å kose meg med dataspill, og det kan man strengt tatt heller ikke si er særlig produktivt. Turgåing og film likeså.

Men scrapping ser jeg på som en liksomhobby på den måten at det gir seg ut for å være noe det ikke er. Det er steindyrt, og jeg ser stadig vekk scrappere skryte av hvor kreativ hobbyen er... men hvor kreativ trenger man egentlig være for å klistre en lapp inn i et album? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt mer til hobbyen enn som så vil jeg si. Det er ikke bare å slenge inn ett bilde her og der, jeg kan bruke en hel kveld på en albumside. Jeg syr på de, maler på de, bruker forskjellige transfer-teknikker, osv. Det er ikke bare å lime et bilde på en side og sette et klistremerke her og der. Noen strikker kun skjerf, mens andre strikker mer avanserte gensere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg utfordrer scrapping absolutt kreativiteten. Jeg tror kan har misforstått litt om man mener at det bare er å "slenge på noen klistremerker". For meg ligger det mye tid og tenkning bak hva jeg scrapper. Det er viktig med en helhet, at det danner et fint bilde - og ofte bruker jeg gjerne tegning/maling osv som suplement. Jeg vil at det skal være gjennomført.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://scrapperiet.no/wp-content/uploads/2...ersen_lykke.jpg

(det er ikke jeg som har scrappet dette, dette fant jeg via et googlesøk. bare så det er sagt.)

mener noen at slikt som det jeg linker til er "bare å slenge på klistremerker"? For det er for meg mye mer enn det.

Bak mye av det jeg selv scrapper ligger det mye omsorg, tanker om at jeg vil at dette skal være noe sønnen min, og kanskje til og med barnebarn om jeg får det, kan ha glede av - se på sammen, le av, kanskje gråte av, kose seg med minner når vi som var der ikke er der lenger...

Det handler om mye mer enn det å slenge rundt seg med noen klistremerker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic: Jeg scrapper ikke selv, men synes scrapping er like mye hobby som hva som helst annet.

Men det tar helt av for noen. Jeg kjenner flere scrappere som bruker år og dag på å lage intrikate tredimensjonale kort som er for store til å stå på peishylla mi. Jeg har flere ganger mottatt noen helt sinnsykt avanserte esker, bilder og små "gøye" fotoalbum som er så dekorerte at de ikke kan stå i bokhyllen. Digre scrappede malerier med masse bilder av ungene deres, hårlokker og fotavtrykk og masse annet dill. Kalendre som er så tunge at de faller av spikeren.

Jeg tar i mot og sier takk. For disse er det en hobby hvor prosessen antakelig er like gøy som å sitte igjen med noe man faktisk har bruk for. Men kanskje jeg burde sette foten ned. Det er ikke alle som synes det er så veldig stas å motta nok en stabel med dekorert papp. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt både og. Det er et artig tidsfordriv, men jeg vet ikke om jeg vil kalle det en hobby. Det er vel på en måte det, men jeg er litt sånn at det er jo ikke supervanskelig å lime inn noen bånd, klistremerker osv. Men å få det til å se pent ut er en annen ting. Jeg har prøvd meg på scrapping et par ganger. Jeg er nok ikke kreativ nok på dette planet når det gjelder å få siden til å se okei ut, og at farger og ting matcher og passer. Men jeg synes det er noe helt annet å for eksempel strikke og hekle. Det er en kunst! Det er vanskeligere å lære, og man kan strikke/hekle det utroligste. Jeg har prøvd meg på dette også, og jeg synes det er mye vanskeligere og også mer givende, for man får en mestringsfølelse når man faktisk får til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne hobbyen, slik som alle andre, oppleves forskjellig for hver enkelt. :jepp: Noen syns den er helt idiotisk, for andre er den helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...