Gå til innhold

Vanskelige kolleger ?


Gjest Frigg

Vanskelige, late kollegaer?  

  1. 1. Vanskelige, late kollegaer?

    • Late kaffedrikkere liker vi ikke, de kan koke sjæl!
      6
    • Dere er alle late, ansett en kantineperson.
      0
    • Jeg skjønner ikke problemstillingen, jeg jobber ikke, sitter bare på nettet.
      2
    • Kollegaer? Er det sånn ansiktsbehandling?
      1


Anbefalte innlegg

Fikk her en dag følgende mail på jobb. Den var sendt ut til alle på jobb:

"Da starter vi på ny frisk med å ha hver vår "kaffeuke".

Jeg tar rett og slett telefonlisten og henger opp i

kaffekroken. Den er alfabetisk etter fornavn.

Da "person" tar ferie, blir det derfor "annen person" som tar første

kaffeuke. Så får "person" ta sin tørn når hun kommer tilbake.

Regner med at vi får til dette uten alt for meget plunder,

selv om noen tar ferie og noen bare jobber deltid.....

Kaffemaskinen er ankommet og vil bli startet snart, slik av vi

kun trakter kaffe til lunsj.

Jeg drister meg også til å foreslå at den som har kaffeuke

står for "serveringen" til fredagskaffen og betaler for denne.

Vi er 46 personer så det blir ca en gang i året på hver.

Så slipper vi å ha innsamling til kake hver fredag. Noen

hvetekranser eller et par poser twist har vi vel råd til ?

Det å ha kaffeuke innebærer da:

Ta ut koppene av oppvaskmaskinen om morgenen.

- Sette på kaffe og tevann til lunsjen

- Starte oppvaskmaskinen etter lunsj - holde det ryddig i

kantina

- Trakte kaffe til fredagskaffen. Kjøpe kake, kjeks e.l. "

Da person som skrev dette mottok kritikk, sa hun: "Fikk noen protester på dette, (...) men det hopper vi glatt over."

Jeg har ingenting i mot å holde orden på kantina, men jeg skjønner ikke hvorfor kaffedrikkerne skal være så late at de ikke klarer å sette på kaffen selv.

Mange av de som ikke drikker kaffe, bruker heller ikke kantina i lunsjpausen.

Mitt spørsmål til andre kvinneguidere,

- er det rimelig at de som ikke drikker kaffe, skal påse at kaffedrikkerne slipper å sette på trakteren når de selv går til lunsj?

- burde person som skrev denne mailen ha ordlagt seg anderledes?

- hvordan skal man håndtere at mine og andres forslag ble avfeid med "det hopper vi glatt over"? :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville hoppet glatt over min "kaffeuke" enkelt og greit, hvis noen klager så si at du har bedt om å bli strøket fra lista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kaffe liker vi ikke, så det hopper vi glatt over..."

Nei, å lage kaffe burde dei som drikk kaffe sørga for å laga sjølv. Så får dei kaffen slik dei vil ha'an, og ikkje kaffefarga vatn eller noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll
Da person som skrev dette mottok kritikk, sa hun: "Fikk noen protester på dette, (...) men det hopper vi glatt over."

:o :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei DET hadde jeg ikke orka. Særlig ikke etter en slik "det hopper vi glatt over"-kommentar. Du har da vel andre ting å gjøre enn å lage kaffe til kaffedrikkerne? Skal de absolutt ha det må de vel klare å lage sjøl? Te-drikkere klarer fint å lage teen sin selv, så da klarer vel kaffedrikkere og ordne seg kaffe på eget vis skulle man tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobba forresten en plass før hvor sekretærene måtte lage kaffe. Det var meg og ei til som skulle stå for dette, og for det meste laga hun kaffen. Jeg gjorde det om hun ikke var der og om det skulle være møter. Det samme på en arbeidsplass før det igjen. Jeg kom ofte først på jobb og kaffedrikkere prøvde seg stadig med "hvorfor er ikke kaffen satt på?". Jeg sa at jeg drikker ikke kaffe og har andre ting å gjøre. En annen som av og til kom tidlig var øverste sjef på huset og det var han som lagde kaffen, ikke meg, og han forsto hvorfor jeg ikke engang tenkte at det var noe som skulle gjøres, jeg skulle jo ikke ha noe. Der laga jeg av og til kaffe om det var viktige møter og ingen andre hadde tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hoppet glatt over min "kaffeuke" enkelt og greit, hvis noen klager så si at du har bedt om å bli strøket fra lista

Og erstattt ditt eget navn, med mail-avsenderen sitt navn! :ler:

Clea - som ikke drikker kaffi...(ennå..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
 

 

Det å ha kaffeuke innebærer da:  

 

Ta ut koppene av oppvaskmaskinen om morgenen.  

- Sette på kaffe og tevann til lunsjen

- Starte oppvaskmaskinen etter lunsj - holde det ryddig i

 kantina

- Trakte kaffe til fredagskaffen. Kjøpe kake, kjeks e.l. "

 

Da person som skrev dette mottok kritikk, sa hun: "Fikk noen protester på dette, (...) men det hopper vi glatt over."

Jeg har ingenting i mot å holde orden på kantina, men jeg skjønner ikke hvorfor kaffedrikkerne skal være så late at de ikke klarer å sette på kaffen selv.

Mange av de som ikke drikker kaffe, bruker heller ikke kantina i lunsjpausen.

Mitt spørsmål til andre kvinneguidere,  

- er det rimelig at de som ikke drikker kaffe, skal påse at kaffedrikkerne slipper å sette på trakteren når de selv går til lunsj?

- burde person som skrev denne mailen ha ordlagt seg anderledes?

- hvordan skal man håndtere at mine og andres forslag ble avfeid med "det hopper vi glatt over"? :evil:  

Kaffeuke innebærer jo mye annet enn akkurat det å trakte kaffe. Det er vel også te-kopper som vaskes i maskinen, etc? Jeg tolker det mer som en kjøkkentjeneste (som benevnes kaffe-uke) som skal fungere som en slags dugnad for fellesskapet og en måte å løse problemet med at noen alltid rydder/ordner, mens andre aldri bidrar.

Så lenge det er snakk om 1 uke per år, er vel ikke dette noe stort offer for fellesskapet?

Ja, Personen som skrev dette burde absolutt ordlagt seg annerledes.

Syns det virker merkelig at en slik ordning kan bestemmes av en initiativtager, som "hopper glatt over" protester. Skjønner godt at du (og fler) blir provosert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som drikker kaffe får jaggu meg lage den selv.

Ja, vedkommende som skrev mailen burdte ordlagt seg annerledes. Jeg hadde aldri godtatt en sånn beskjed som ansatt og som sjef ville jeg aldri gjort det på den måten!

Nei, fy, kaffedrikkere lager kaffe, ferdig med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er snakk om 1 uke per år, er vel ikke dette noe stort offer for fellesskapet?

Jeg rydder gjerne jeg. Liker at det skal se ordentlig ut.

Men... å koke kaffe, det må da de som drikker det klare selv?

Jeg klarer ganske ofte i løpet av en dag å fylle et glass vann som jeg har på pulten. Og til lunsj. Du verden, klarer også da å hente vann selv.

For meg, virker det mer som om kaffedrikkerne er blitt litt late.

Det som er skummelt, som dere har poengtert, at det ikke engang blir respektert at folk har motsigelser. Trodde vi levde i år 2003. Men, tydeligvis har vi tatt skrittet tilbake 50 år.

:murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Vel... Du kunne jo ta intiativ til en anti-kaffeliste? Det ER jo ikke alle som drikker kaffe (el. te) Ingen grunn til at de skulle koke og rydde opp etter andre, da, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom "kaffeuke" egentlig er en avslutning på uka hvor alle de 49 ansatte samles i kantina og har sosialt samvær med kaffe/te/brus/vann og kaker, og dette hadde vært noe jeg var endel av, så hadde jeg sett på skrivet som dårlig skrevet men tatt min uke i dette sosiale fellesskapet vi alle var del av. (det er da selvfølge at det ikke bare innebærer å sette på kaffen og kjøpe kaker, men også passe på at det er te og tevann og det som hører til + drikke tilgjengelig til de som ikke drikker kaffe eller te. )

Dersom dette er for å ha kaffe og kaker når de som lyster for det tar seg en tur i kantina i lunsjen på fredag, ikke samlet og ikke noe alle gjør, så hadde jeg IKKE tatt del i det dersom jeg faktisk ikke verken drakk kaffe eller brukte kantina denne dagen eller nøt godt av denne kaffedagen selv.

Er kaffeuka noe du ikke er en del av (tenker ikke da bare på om du drikker kaffe eller ei) så ville jeg strøket navnet mitt fra lista. ble det snakk om det, så ville jeg forklart hvorfor og at du hadde forsøkt å ta det opp i forkant men ble "hoppet over"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig ikke hatt noe problemer med å koke kaffe, men jeg hadde hatt STORE problemer med å godta at noen avfeide klagene på en slik måte.

Det kunne jo være en ide at det ble ordnet noe til "antikaffedrikkerne"...men det forslaget ville vel blitt like elegant avfeid!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vet ikke helt hvem som er den vanskelige kollegaen her jeg da. Hvorfor kan du ikke sette på kaffe når du likevel skal gjøre alle de andre tingene den uka? Dersom du ikke vil være med på fredagskosen eller ikke vil ha kantina som et alternativ kan du nok sikkert be om å bli fritatt disse fordelene eller etter ditt syn ulempene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke helt hvem som er den vanskelige kollegaen her jeg da. Hvorfor kan du ikke sette på kaffe når du likevel skal gjøre alle de andre tingene den uka? Dersom du ikke vil være med på fredagskosen eller ikke vil ha kantina som et alternativ kan du nok sikkert be om å bli fritatt disse fordelene eller etter ditt syn ulempene.

Du burde nok lest det første innlegget ordentlig før du svarte.

Helt klart at du ikke vet hva du snakker om.

Og, det er jo helt klart at du er en kaffedrikker selv, ellers så hadde du ikke blitt så provosert av "late kaffedrikkere".

Og kanskje du tør logge deg på som bruker istedet for å svare som gjest?

Men, noen er vel i grunn bare for pysete til å gjøre det.

Det er jo mye enklere å slenge ut bemerkninger når man får være anonym, og ikke trenger å stå for det en sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...