Sessipn Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 Jeg kan ikke spise brød/knekkebrød lengre og derfor trenger jeg noen forslag til hva jeg kan spise til frokost og til lunch som jeg kan ha med på jobb
Tabris Skrevet 9. januar 2010 #2 Skrevet 9. januar 2010 - Havregrøt - Frokostblanding - Salat (De to første forutsetter at du kan spise noen form for korn).
venus_ Skrevet 9. januar 2010 #3 Skrevet 9. januar 2010 Frokost: - Havregrøt - Egg (kokt, speilegg, omelett, eggerøre) - Kesam - Cottage cheese (en blanding av kesam og cottage cheese med banan og/eller bær er godt) Lunsj: - salat - pastasalat - couscous-salat - musli og yoghurt - middagsrester (feks wok er fint å ha med seg på skole/jobb)
Gjest Gjest_Sanna_* Skrevet 9. januar 2010 #4 Skrevet 9. januar 2010 (endret) Jeg har startet på lavkarbo-kosthold etter nyttår og har aldri følt meg bedre. Til hverdagsfrokostene bruker jeg havregrøt - men i helgene lager jeg "Himmelske lapper" som jeg fant oppskrift på på et forum på nettet. Oppskriften er som følger: 2 egg 2 ss Cottage Cheese 1 ss rømme 2 ss små havregryn 2 ss soyaprotein 2 ss rapsolje 2 ts fruktose el 1/2 ts bakepulver vaniljeessens kardemomme eller kanel Røres godt sammen og stekes til de er brune. Rettet litt på oppskriften siden "Sanna" hadde skrevet litt feil. Helen, mod. Endret 9. januar 2010 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2010 #5 Skrevet 9. januar 2010 2 ss bakepulver? Er ikke det voldsomt mye, da?
snixy Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 (endret) Mente sikkert 2 ts bakepulver gjest;) Edit: Leif Endret 9. januar 2010 av snixy
Gjest Gjest_Sanna_* Skrevet 9. januar 2010 #7 Skrevet 9. januar 2010 2 ss bakepulver? Er ikke det voldsomt mye, da? Mente sikkert 2 ts bakepulver gjest;) Edit: Leif Oisann ... ser det er litt feil. Mente selvsagt 2 ts fruktose og kun 1/2 ts bakepulver
Gjest Frosk Skrevet 9. januar 2010 #8 Skrevet 9. januar 2010 Frokost: * Smoothie! (mine inneholder som regel 1 banan, en stor kopp frosne bær (jordbær, blåbær, bringebær...), en skvett appelsinjuice, noen ss kesam (eller yoghurt), og en ss linfrøolje) * Havregrøt, gjerne med banan eller eple Lunsj: Mettende salater, som for eksempel * Kikert- og couscoussalat * Bulgur- og linsesalat * Salat med byggris og valnøtter * Andre ting som gjerne får være med i matboksen min (jeg har en sånn en, med flere rom) er nøtter og fruktsalat.
Brunhilde Skrevet 10. januar 2010 #9 Skrevet 10. januar 2010 Det hadde vært greit å vite hvorfor du ikke kan spise brød/knekkebrød? Hvis det er pga gluten- eller hveteintoleransen, så må du huske (med tanke på forslagene som er kommet her) at både cous-cous, bulgur og pasta er laget av hvetemel.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #10 Skrevet 10. januar 2010 Dampede bønnespirer! Leste om dette i dag. Skal teste det ut selv.
Pingting Skrevet 10. januar 2010 #11 Skrevet 10. januar 2010 Fruktsalat med kesam Eggerøre, paprika, agurk og tomat Omelett med f.eks. sopp, løk og chorizo Salat Middagsrester er alltid en fin lunsj. Lag dobbel porsjon og ta med i en tett boks, da sparer du oppvask og arbeid også
Caramello Skrevet 10. januar 2010 #12 Skrevet 10. januar 2010 - Pasta/skinke/kyllingsalat. - Frokostblanding. - Baguette. - Grøt. - Smoothie.
Sessipn Skrevet 10. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 10. januar 2010 Det hadde vært greit å vite hvorfor du ikke kan spise brød/knekkebrød? Hvis det er pga gluten- eller hveteintoleransen, så må du huske (med tanke på forslagene som er kommet her) at både cous-cous, bulgur og pasta er laget av hvetemel. Har ikke funnet noen grunn til at jeg ikke tåler brød lengre. Har blitt testet for både det ene og det andre, men ikke noe utslag. Ikke reagerer jeg på noe annet med hvete/gluten i heller. Eneste jeg vet er at jeg blir dårlig så fort jeg spiser brød og dess grovere dess værre. :klø: Tusen takk for alle forslagene Tar gjerne i mot flere oppskrifter også :happy:
venus_ Skrevet 10. januar 2010 #14 Skrevet 10. januar 2010 Har ikke funnet noen grunn til at jeg ikke tåler brød lengre. Har blitt testet for både det ene og det andre, men ikke noe utslag. Ikke reagerer jeg på noe annet med hvete/gluten i heller. Eneste jeg vet er at jeg blir dårlig så fort jeg spiser brød og dess grovere dess værre. :klø: Tusen takk for alle forslagene Tar gjerne i mot flere oppskrifter også :happy: Kanskje du ikke tåler gjær? Eller ømfintlig for for mye fiber.
Gjest Miam Skrevet 10. januar 2010 #15 Skrevet 10. januar 2010 Det kan ikke være irritabel tarm du har da? Bare lurer, fordi jeg har en venninne som har irritabel tarm, og hun tåler virkelig ikke grove produkter sånn som du, og en del andre ting. Du kan jo ta med havregryn i en boks/pose, og en sånn liten melk, også varme i micro på jobben. Veldig mettende da, holder lenge på det
Sessipn Skrevet 10. januar 2010 Forfatter #16 Skrevet 10. januar 2010 Kanskje du ikke tåler gjær? Eller ømfintlig for for mye fiber Har ikke problemer med andre bakevarer med gjær sålenge det ikke er grovt. Ja, kan nok hende jeg er ømfintlig for fiber. Det kan ikke være irritabel tarm du har da? Bare lurer, fordi jeg har en venninne som har irritabel tarm, og hun tåler virkelig ikke grove produkter sånn som du, og en del andre ting. Ja, ligner ganske mye på irritabel tarm, men i følge legen min er det ikke det heller
Gjest Miam Skrevet 10. januar 2010 #17 Skrevet 10. januar 2010 Uff, så kjedelig at du ikke finner ut hva det er... :/
Gjest najki Skrevet 10. januar 2010 #18 Skrevet 10. januar 2010 Til hverdagsfrokostene bruker jeg havregrøt - men i helgene lager jeg "Himmelske lapper" som jeg fant oppskrift på på et forum på nettet. Disse himmelske lappene så jo herlige ut! Meeen, hvor får jeg kjøpt ting som soyaprotein, fruktose og vaniljeessens? Har de det på vanlige butikker? Hvor bruker det i såfall å være plassert? Beklager min butikk-uvitenhet
Sessipn Skrevet 10. januar 2010 Forfatter #19 Skrevet 10. januar 2010 Uff, så kjedelig at du ikke finner ut hva det er... :/ Ja, virker ikke som de finner ut noe heller. Føler jeg snart har tatt alt som er av tester og ta. Så får bare droppe det jeg merker at jeg reagerer på så får jeg heller se om jeg finner ut noe da Disse himmelske lappene så jo herlige ut! Meeen, hvor får jeg kjøpt ting som soyaprotein, fruktose og vaniljeessens? Har de det på vanlige butikker? Hvor bruker det i såfall å være plassert? Beklager min butikk-uvitenhet Ja, det syns jeg også, så de skal prøves Fruktose og Vaniljeessens har de i vanlige butikker (står ofte sammen med bakevarer), men soyaprotein vet jeg ikke helt hva er så hvis noen kan opplyse meg om det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå