Gå til innhold

Bo i oslo


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er jo ikke så godt å vite uten at man vet noe om deg, er du blond med blå øyne og går i tykke boblejakker og puffer opp håret en halvmeter, og synes mennesker som jobber på gulvet er litt ekle, finn deg et sted på vestkanten. Er du fra somalia og ønsker likesinnede i området flytt til grønland. Er du noe midt i mellom er det massevis av andre plasser i Oslo man kan flytte som er bra, men kommer jo helt an på hva du er ute etter. Det der var rett og slett et teit spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i 30-årene, uten barn. Har bodd i Oslo nå i ca. 3,5 år og er på vei ut av byen igjen grunnet mange ting men hovedårsaken er nok mistrivsel og savn av mitt gamle nettverk og mine venner. Jeg var ikke kjent i Oslo når jeg flyttet men man blir kjent etterhvert. Når det gjelder bosted kommer det jo an på om du skal leie eller kjøpe. Skal du leie anbefaler jeg deg å sette inn en annonse på Finn hvor du skriver litt om deg selv (gjerne bilde) og hva du ønsker. Mange utleiere ønsker selv å ringe til de som søker husrom, de annonserer ikke.

Tror mye avhenger av en selv og hvorvidt man er av den utadvendte, oppsøkende typen. Folk ringer i allefall ikke på døren din helt uten videre. Har du venner som allerede bor i byen gjør det selvfølgelig enklere å utvide nettverket ditt og bli kjent med nye mennesker.

Oslo er en by hvor jeg har inntrykk av at enten så trives man eller så trives man ikke. Men det er ikke lett å bygge seg opp nye nettverk og når man ikke har barn så har man heller ikke muligheten til å bli kjent med nye mennesker via feks skole og barnehage.

Uansett, du må nok bare prøve og selv finne ut av om Oslo er byen for deg eller ikke. Jeg dømmer den ikke nord og ned men vi passet bare ikke sammen.

Lykke til!

:kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så godt å vite uten at man vet noe om deg, er du blond med blå øyne og går i tykke boblejakker og puffer opp håret en halvmeter, og synes mennesker som jobber på gulvet er litt ekle, finn deg et sted på vestkanten. Er du fra somalia og ønsker likesinnede i området flytt til grønland. Er du noe midt i mellom er det massevis av andre plasser i Oslo man kan flytte som er bra, men kommer jo helt an på hva du er ute etter. Det der var rett og slett et teit spørsmål.

Synes ikke spørsmålet var teit jeg, er jo ikke bare-bare å flytte inn til en by hvor man kanskje ikke kjenner noen eller er så kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke spørsmålet var teit jeg, er jo ikke bare-bare å flytte inn til en by hvor man kanskje ikke kjenner noen eller er så kjent.

Men som jeg igså skrev så hadde det jo hjulpet en liten smule om hun skrev litt om seg selv, hva hun skal i Oslo og hva hun ser for seg. Er hun student og har tenkt seg studenthybel er det litt annerledes enn om hun har fått viktig jobb i et stort firma og har en inntekt på 100.000 i måneden. Derav at det var et teit spørsmpl, for det er ingen som kan svare utifra det lille hun skrev. Oslo er nok den byen hvor det bor flest forskjellige type mennesker, og ikke alle deler av byen passer like bra til alle heller. Det kommer an på hvordan type person man er og hvorfor man flytter til Oslo i utgangspunktet, og også hva man ser for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som anbefales kommer an på hva slags livsstil du har og hvor du jobber. Det finnes så mye forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ts her.

Takk for svar :)

Jeg ønsker en litt rolig plass, trygt, ikke for dyrt. Ikke for langt fra sentrum, men heller ikke i sentrum.

Hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som jeg igså skrev så hadde det jo hjulpet en liten smule om hun skrev litt om seg selv, hva hun skal i Oslo og hva hun ser for seg. Er hun student og har tenkt seg studenthybel er det litt annerledes enn om hun har fått viktig jobb i et stort firma og har en inntekt på 100.000 i måneden. Derav at det var et teit spørsmpl, for det er ingen som kan svare utifra det lille hun skrev. Oslo er nok den byen hvor det bor flest forskjellige type mennesker, og ikke alle deler av byen passer like bra til alle heller. Det kommer an på hvordan type person man er og hvorfor man flytter til Oslo i utgangspunktet, og også hva man ser for seg.

Emnetittel litt endret nå så jeg ser at mitt svar ble litt feil i forhold til ett spørsmål som kanskje ikke var der.

Midt i sentrum eller litt utenfor - er jo smak og behag men bor man utenfor er det greit å ha t-banen i nærheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her.

Takk for svar :)

Jeg ønsker en litt rolig plass, trygt, ikke for dyrt. Ikke for langt fra sentrum, men heller ikke i sentrum.

Hmm..

Det hjelper jo fortsatt ikke noenting i forhold til anbefalninger som kan passe deg. Det finnes noe for absolutt alle i Oslo, men det kommer jo helt an på hva du vil og skal. Prisnivå, interessenivå, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker en litt rolig plass, trygt, ikke for dyrt. Ikke for langt fra sentrum, men heller ikke i sentrum.

Se på enkelte deler av Østensjø bydel (Godlia, Trasopp og nedover mot Bøler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_charlotte_*

Det avhenger selvsagt hvor mye penger du har til rådighet. Men du skriver at du ikke vil bo i sentrum, men på samme tid ikke ha så lang vei til sentrum.

Har testet ut litt forskjellig. Men kan absolutt anbefale Grefsen/Kjelsås. Kan faktisk finne greie leiligheter til billig leiepenge. Der er det rolig, enkelt å komme seg til byen med tog eller trikk, samt buss. Er nært naturen, noe jeg liker godt.

Evt kan du se på om du finne noe på Tåsen, Berg, Voldsløkka, Bjølsen, Sagene og Torshov. Er flotte steder alle sammen!

Jeg velger å bo litt utenfor sentrum, trenger ikke det sentrum gir meg. Shopper ikke så ofte, går ikke på byen hver helg, på kino kommer jeg meg uansett om jeg må dra til Grünerløkka(Ringen kino) eller Majorstuen(Colosseum kino). Om jeg skal ut å spise så finnes det gode steder nær der jeg bor, og det er hyggelig å ha et sted i nærheten som er litt "mitt".

Men smaken er som baken, og jeg er nok en person som kan trives mange steder. Men etter min konklusjon er dette stedene jeg kunne bodd i Oslo.

Er straks 30år, jente og jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på Grünerløkka i 7 måneder nå, men flytter fra Oslo neste uke. Ikke på grunn av noe galt med Grünerløkka, men fordi jeg vil hjem tilbake til Stavanger, nå som jeg er ferdig med skolen osv :)

Grünerløkka er ganske greit, så lenge du bor rundt Birkelunden (øvre del av Grünerløkka), og ikke nede rundt der Akerselva er.

Er mange koselige spisesteder,butikker og cafeer på Grünerløkka.

Er mye rare stiler og trender ute å går hos folk, her oppe da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst i Oslo, så her er mine tips:

- For rimelig leie, velg nordre Groruddal. Ikke så verst ifht flott natur i nærheten, men bruker ca 30 min på t-banen til sentrum

- For medium leie med Oslomarka i nærheten; Årvoll, Tonsenhagen, Godlia, Oppsal, Bøler, Skullerud, Grefsen, Kjelsås, Tveita, Haugerud.

- Medium leie uten Oslomarka i nærheten: Tåsen, Sinsen, Økern, Refstad

- For fine boligstrøk med eneboliger med sokkelleiligheter og evt flermannsboliger, velg områdene på Vestkanten (Ullevål hageby og vestover) og Bekkelaget, Nedre Bekkelaget og Nordstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det avhenger selvsagt hvor mye penger du har til rådighet. Men du skriver at du ikke vil bo i sentrum, men på samme tid ikke ha så lang vei til sentrum.

Har testet ut litt forskjellig. Men kan absolutt anbefale Grefsen/Kjelsås. Kan faktisk finne greie leiligheter til billig leiepenge. Der er det rolig, enkelt å komme seg til byen med tog eller trikk, samt buss. Er nært naturen, noe jeg liker godt.

Evt kan du se på om du finne noe på Tåsen, Berg, Voldsløkka, Bjølsen, Sagene og Torshov. Er flotte steder alle sammen!

Jeg velger å bo litt utenfor sentrum, trenger ikke det sentrum gir meg. Shopper ikke så ofte, går ikke på byen hver helg, på kino kommer jeg meg uansett om jeg må dra til Grünerløkka(Ringen kino) eller Majorstuen(Colosseum kino). Om jeg skal ut å spise så finnes det gode steder nær der jeg bor, og det er hyggelig å ha et sted i nærheten som er litt "mitt".

Men smaken er som baken, og jeg er nok en person som kan trives mange steder. Men etter min konklusjon er dette stedene jeg kunne bodd i Oslo.

Er straks 30år, jente og jobber.

dette mp vel være et av de mer "fornuftige" svarene her - mye rart ellers:)

jeg bor ikke selv i oslo, men ville nok anbefalt et av dise stedene dersom du vil bo litt utenfor sentrum i ok avstand.

jeg synes 30min med tbane er lenge, vi som kommer fra dnre byer er vant med mindre avstander.

jeg kan ikke komme på ett eneste område innenfor oslo som er et hyggelig område for min smak som trenger 30min med tbane - men det er smak og behag.

selv hadde jeg nok valgt majorstua/øvre st.hans haugen/tøyen i tillegg til de som er anbefalt øverst om jeg ikke skulle bodd midt i sentrum, men det er min smak.

vet om mange som elsker grønland:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...