Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 Når jeg lager glasur på sjokoladekaken så skiller noe av smøret i glasuren seg fra melisen. Det gjør at når glasuren er stivnet ligger det noen steder størknet smør - noe om ikke ser særlig greit ut, selv om smaken er upåklagelig. Har opplevd dette mange ganger før også, og lurer på hva jeg gjør feil? Er kaken for varm når jeg tar på glasuren? Er glasuren for varm? Begge deler er lunken, men ikke direkte var. (venter jeg for lenge blir ikke glasuren fin da heller..) Er det noen her som er god på dette?
Belima Skrevet 9. januar 2010 #2 Skrevet 9. januar 2010 Her skal du få oppskriftene jeg bruker: Denne er beregnet til fyll og glasur til en sjokoladkake i form 26 cm. Smelt 180 gr smør 6 ts vaniljesukker 3 ss kakao 6 ss sterk kaffe (kan lages av pulverkaffe) En halv ts sitronsaft (fra flaske) ca 500 gr melis Ha så mesteparten av melisen og det andre tørre i kjelen med det smelta smøret. Bland godt sammen. Ha i kaffen og sitrondråpene. Sitronen gjør at glasuren ikke virke så søt. Rør godt. Er glasuren for flytende, ha i mer melis. Den skal være tung å jobbe med i kjelen, men samtidig litt flytende. (Smøret er jo litt varmt enda.) Nesten hele pakka går med hos meg. Blir bare litt igjen i bunnen av pakka. Denne glasuren pleier alltid å bli bra. Du kan jo strø noe på den glasuren du også bruker, så skjuler du jo smøret. Denne glasuren bruker jeg til langpanna: 100 gr smelta smør 300 gr melis 1 1/2 ss kakao 2ss sterk kaffe. Bland alt til det er glatt og klumpefritt. Når du skal ha denne type glasur på kaker, så er det en fordel om kakene er litt varme. Ta en test med glasuren og se om den flyter fort utover. Gjør den den så er kaka for varm. Hvis kaka er for kald, så blir det vanskelig å smøre ut glasuren. Jeg pleie å legge hånda på kaka og når jeg kjenner at varmen kommer etter noen sekunder pleier det å være passe varmt for glasur. Glasuren holder du varm på plata mens du venter. Blir kaka for kald, så kan du sette den litt inn i ovnen å varme den opp. Noen minutter bare. Dette ble nesten en avhandling. Ikke fordi jeg ikke tror du klarer dette, men kanskje dette kan være til hjelp for nybegynnere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå